|
Inlägg #1: Postat: 2002-10-19 17:42:00
|
|
foobar |
Antagligen struntar feminister fullständigt i om människor i porrindustrin far illa eller ej. Sålänge män som använder porr mår dåligt av skuldkänslor är de nöjda. Eller har jag fel? Är inte feminismen ungefär så rutten?
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-10-19 18:01:00
|
|
Michael Lundahl |
Faktiskt inte foobar. Porr är inte en huvudfiende hos feminismen bara för att det ger en chans att smutskasta män. Det finns en del argument som - om man anser dem vara giltiga - pekar på att pronografi i dess nuvarande vanligast förekommande form är kvinnofientlig.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-10-19 18:03:00
|
|
Michael Lundahl |
Låt låta manshatarna stå som föreblid för all feminism är ungeför lika produktivt som att låta musilmska extremister stå som bild för islam... eller som att låta KKK vara representanter för kristendom.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-10-19 18:19:00
|
|
Michael Lundahl |
Låt låta Att låta
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-10-19 21:41:00
|
|
foobar |
Jag hoppas verkligen att du har rätt i att manshatandefeministerna inte använder porren som ett slagträ mot mannen. Men hur förklarar man isåfall det missförhållande du beskriver i din text? Man hycklar inte utan orsak. Om feminister verkligen hade goda intentioner, varför vill de då bortse ifrån att även män betraktas som objekt?
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2002-10-19 21:48:00
|
|
foobar |
Jag håller med om att jag generaliserar genom att antyda att alla feminister mer eller mindre är manshatare. Men min uppfattning är inte fullt så enkel. Alla antagonistiska organisationer är i behov av en avgränsad delorganisation som gör allt smutsigt jobb, så att organisationen i sin helhet aldrig kan beskyllas för fientligheter. Hur vet vi att inte feminismen är sådan?
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2002-10-19 21:55:00
|
|
foobar |
Vi har först manshatande fjortis-feminister som tar alla chanser till svekfulla angrepp mot mannen. Sen har vi också fin-feminister som stillasittande ser på, och gillar egentligen utspelen ifrån manshatarna. Men skulle man fråga dem skulle de dock bedyra att hela deras kamp handlar om jämnställdhet och inte något angrepp på mannen. Detta arrangemang är ett i historien vanligt förekommande fenomen.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2002-10-19 22:08:00
|
|
foobar |
Ta t.ex. debatten om den lyckliga horan som upprepar liknande mönster. Varför vägrar många kvinnor konsekvent diskutera hurvida det finns lyckliga horor eller ej? Kan det vara så att belägg för att lyckliga horor finns skulle rasera en platform som manshatande feminister använder för sina attacker? Handlar det verkligen om hurvida hororna är lyckliga eller ej? Kan man verkligen lita på feministers syfte?
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2002-10-20 00:04:00
|
|
Marcus P, feminist |
Allvarligt talat: manshat? Feminism handlar väl om att se en strukturell ordning som missgynnar folk och att vilja ersätta den? Självklart är porrens manssyn fruktansvärd. Inte tu tal om den saken. Och det går igen i många sammanhang skapade av det som kallas patriarkat: det är fan inte lätt att vara "rätt" som man. Mansrollen är mycket snävt definierad. Och den vill jag slänga åt helvete. Därför är jag nån sorts feminist.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2002-10-20 00:06:00
|
|
Marcus P |
Sen kan man ju diskutera om just ordet "feminism" är rätt beteckning för en ideologi som vill göra sig av med könsstereotyper och genusordningar. Men den diskussionen går att applicera på det mesta, och feminism är ju redan ett etablerat ord. Även om det börjar användas av lite för många schatteringar med olika saker på agendan för att åtminstone jag ska vara nöjd.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2002-10-20 00:16:00
|
|
Marcus P |
Vad beträffar just "lyckliga horor", har jag faktiskt svårt att tänka mig att en enskild prostituerads eventuella lyckoupplevelse vilket lär vara det som diskuteras med ett sådant patos från bägge sidor ska ha någon som helst signifikans för feministiska diskussioner. Inte ens för frågan om prostitution.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2002-10-20 00:17:00
|
|
foobar |
"Feminism handlar väl om att se en strukturell ordning som missgynnar folk och att vilja ersätta den?": Jag hoppas verkligen du har rätt, och att du med folk menar alla människor. Det vore ju inte lika trevligt om feminismen visar sig vara en hämdrörelse för tusentals år av förtryck. Själv känner jag en viss skepsism inför feminismen.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2002-10-20 00:19:00
|
|
Marcus P |
Men eftersom den här artikeln inte handlar om horor utan om mannen som objekt i porrfilmer, tänker jag inte ta upp lycklighoragrejen igen. Istället nöjer jag mig med att konstatera att jag den här gången håller med Lundahl. Mannen är definitivt ett objekt i porrfilmer om även ett identifikationsobjekt och den "maskinman" som är idealet både i porr och livsstilsporr à la Café är en snäv definition som förtrycker män lika mycket som H&M-affischernas ideal förtrycker kvinnor.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2002-10-20 00:20:00
|
|
Marcus P |
Foobar: Som feminist och man anser jag att en riktig jämställdhetsrörelse/feminism ska vilja befria båda könen ur de strukturella "bojorna". Nu låter jag som en marxist, huga huga. Men eftersom kvinnor i allmänhet har tyngre bojor än vad män har, har fokus varit på dem.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2002-10-20 17:38:00
|
|
katarina |
Marcus:Kritiken mot porr som objektifierande handlar ju inte om skådespelarna utan om hur mannen resp kvinnan skildras.Fattar inte hur man kan få det till att mannen skildras som objekt.Även om det inte är en så trevlig bild, så inte är det ofta som ett objekt för kvinnliga lustar osv?
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2002-10-20 18:47:00
|
|
Michael Lundahl |
Katarina: Börja i andra änden istället... förklara hur du alltid kan få det till att kvinnan är objekt medans mannen inte är det.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2002-10-20 21:54:00
|
|
Marcus P |
Katarina: nej, inte ett objekt för kvinnliga lustar. Sexualiteten som skildras lär vara manlig. Men ändå... kanske inte just ett objekt i ordets akademiska betydelse, men väl en maskin. För mig är inte maskiner subjekt. För mig är också porren mansförnedrande. Och kvinnoförnedrande. Jag avvisar inte kritiken mot porren, jag fördubblar den. Var finns motsättningen?
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2002-10-21 00:28:00
|
|
foobar |
Marcus: "Men eftersom kvinnor i allmänhet har tyngre bojor" Kan någon bevisa detta? Själv har jag inte sett någonting som tyder på att det skulle vara sant. Ge mig några konkreta exempel, jag vill ha tillförlitliga data och statistik och inte några skrönor.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2002-10-21 00:34:00
|
|
foobar |
Katarina: "Fattar inte hur man kan få det till att mannen skildras som objekt" - Det beror helt på hur man definierar ordet "objekt". ALLA karaktärer i en porrfilm är utan djup, och kan således ses som objekt.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2002-10-21 09:24:00
|
|
Stella |
Marcus P> Tack, tack tack, du gör mitt liv lättare att leva. Så kan alla män som inte klarar att lyssna på en kvinna för att hon är av fiendekönet och bara hatar alla män kanske tro på dig, även om de inte tror på oss som faktiskt är kvinnor och lever med olika typer av diskriminering i princip varje dag!
|
| |