Vem skapar dessa monster?

Inlägg #1: Postat: 2002-10-17 19:14:00
Kalle Stengård
eeh? Men artikeln handlar ju om att vi skall syna våra egna handlingar. Individen är alltid ansvarig. Men med dina värderingar påverkar du också andra individer, därför är vi alla mer ller mindre skyldiga.

Jag röstar på något av partierna på vänsterkanten, alltså inte s.
Inlägg #2: Postat: 2002-10-18 14:15:00
JPA
Det ar fraan dina kommentarer som jag uppfattat forsvaret om samhallet och bla bla bla. Synd att Marx inte hann skriva sin individteori till Das Kapital, saa hade vi sluppit mycket missforstaand kring hans tankar om ansvar.
Inlägg #3: Postat: 2002-10-18 14:16:00
JPA
Du skriver ...Men med dina värderingar påverkar du också andra individer, därför är vi alla mer ller mindre skyldiga...men i artikeln menar du ju att bara det ar samhallet och kultur som producerar eller reproducerar en diskurs saa ar det ok.
Inlägg #4: Postat: 2002-10-18 17:54:00
Kalle Stengård
Jag kanske var oklar i artikeln. Den skrevs i stridens hetta, so to speak.

Vad jag menar är att pedofili är en följd av könsrollerna i samhället.
Det befriar naturligtvis inte förövaren från ansvar. Vad det innebär är att vi i första hand skall granska vår egen syn på dessa roller och inte bara anklaga.
Inlägg #5: Postat: 2002-10-18 17:58:00
Kalle Stengård
Exempel tydliga:
En man 46 är tillsammans med en kvinna 18. Mannen har inte gjort något olagligt men bidrar med sin inställning till att pedofili existerar.

En kvinna anser att det är självklart att mannen alltid bjuder på middag, bio osv när de är ute. HOn har inte heller gjort något olagligt men bidrar till prostutition.
Inlägg #6: Postat: 2002-10-21 20:42:00
Hans
JPA:
Det finns två alternativ....antingen blir någon pedofil enbart på grund av sitt genetiska arv. Alternativet är att det är en kombination av arv och miljö och med miljö menas omvärden, dvs familj och samhället i övrigt.

Personligen ser jag det som en självklarhet att det är en kombination och därmed kan samhället påverka någon till att bli pedofil eller att bli en något sundare människa.
Laddar...