Är du normal?

Inlägg #1: Postat: 2002-10-16 01:36:00
knaaster
Har även funderat lite på varför människan så tvångsmässigt försöker påtvinga sina normer på andra och varför så många helt slaviskt följer dessa normer. Tror det har lite koppling med vad som skrivs i : Länk: paradox.provocation.net
Den artikeln handlar främst om hur narkotikapolitiken är ondska på burk, men känns som om grundproblemet är det samma. Inlägget kommer från en mail-lista om ravekulturen.
Inlägg #2: Postat: 2002-10-16 09:46:00
Michael Lundahl
Det finns vissa saker som upphöjs till norm därför att det påverkar andra människor. Vad gäller knark så medför knark en hög kostnad för samhället eftersom det anses oacceptabelt att låta en människa ha ihjäl sig självt. HAde det varit så att man kunde avsvära sig hjälp från samhället, då hade vi kanske kunnat tillåta knark och låta pund-huvudena förstöra sina liv om de ville.
Inlägg #3: Postat: 2002-10-16 09:48:00
Michael Lundahl
Men så gör vi inte... utan alla - hur korkade de än är - har rätt till hjälp... och hjälpen kostar dyra pengar. Jag som skattebetalare vill inte betala bara för att knarkälskare vill bli höga. Därför har det skapats ett förbud och därmed också en norm vad gäller användande av knark.
Inlägg #4: Postat: 2002-10-16 16:58:00
knaaster
Nu ville jag iofs inte dra igång en narkotikadebatt här, utan det handlade snarare om likheten med att använda onormaliteter som syndabock, när det egentligen är själva normalitetstanken som är problemet.
Inlägg #5: Postat: 2002-10-16 17:02:00
knaaster
Med rädsla för att dra igång en debatt jag tröttnade på för 2år sen:
Länk: paradox.provocation.net

och sen allmänt vettig läsning:
Länk: paradox.provocation.net
Inlägg #6: Postat: 2002-10-16 18:45:00
Krillle
Oj.. jag trodde att lundahl var liberal. Nåja, det måste vi prata om någon gång :
Inlägg #7: Postat: 2002-10-16 20:02:00
Michael Lundahl
knaaster: Jag tror inte att normer går att använda i narkotikadebatten. Till skillnad från debatter om sex, modeideal, reklam och så vidare så finns det för narkotika väldigt mycket fakta som talar för att narkotika skadar och att det är samhällsekonomiskt osunt att tillåta narkotika. Det är inte frågan om normer utan kostander... både humankapital och reda pengar.
Inlägg #8: Postat: 2002-10-16 20:04:00
Michael Lundahl
Krille: Om du med "liberal" menar "någon som tror på rätten att förstöra sitt eget liv på andras bekostnad" är svaret att jag absolut inte är liberal. ;
Inlägg #9: Postat: 2002-10-17 00:14:00
knaaster
Hmm, som vanligt. Så fort man inte är 100 med på nuvarande narkotikabekämpning så är uppenbarligen för narkotika. Blir väldigt svårt att hålla en nyanserad och överhuvudtaget fungerande debatt om alternativa bekämpningsmetoder då. Suck. Är du inte för så är du emot. Svart eller vitt.
Inlägg #10: Postat: 2002-10-17 00:18:00
knaaster
Narkotikan ökar överallt i samhället trots att vi har skaffat oss hårdare och hårdare metoder att bekämpa narkotikan. Trots det så är det uppenbarligen inte metoden det är fel på, det är att man använder metoden för lite... suck.
Inlägg #11: Postat: 2002-10-17 00:22:00
knaaster
Det enda resultatet jag ser är att våra liv blir svårare att leva, framför allt för oss som rör oss i ravekulturen som har blivit i princip förbjuden i västmanland för övrigt. Man förstör människors liv med motiveringen att man inte vill skicka fel signaler. Signalen är: Ta knark och dö. Dör du inte så ska vi se till att ditt liv förstörs.
Inlägg #12: Postat: 2002-10-17 09:13:00
Michael Lundahl
Öh, knaaster jag har aldrig påstått att du är för narkotika. Var ser du det? Det jag gjorde var att jag motsade ditt påstående om att narkotika politiken är en normfråga. Det är DU som glidit iväg och tolkat totalt uppåt väggarna. Jag har inte yttrat ett enda ord om din eventuella inställning till narkotika. Skärp te dig va? :
Inlägg #13: Postat: 2002-10-17 17:16:00
knaaster
Dmn, borde dricka mindre kaffe, tappar fokus way för lätt.
Inlägg #14: Postat: 2002-10-18 12:20:00
Krillle
Jag ska skriva en artikel om narkotikapolitik i Sverige efter nyår, så jag har lite färsk statistik bakom mina argument. Tills dess får du tro mig på mitt ord att det skulle vara bra för ALLA om droger legaliserades i Sverige. Eller låta bli :
Laddar...