Vem skapar dessa monster?

Den här tråden diskuterar artikeln Vem skapar dessa monster?.
Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2002-10-16 10:35:00
Helena
Vad menar du egentligen? Jag blev provocerad av din artikel. För det första finns det inte bara manliga pedofiler, det finns även kvinnliga fast det inte skrivs så mycket om det & det är skillnad på porr & pedofili. Du skriver om reklam med "Lolitor" och att vi bestämmer dessa värderingar och får det att låta som det är något som gemene man står bakom, det håller jag absolut inte med om utan det är väldigt många människor som anser att det är fel.
Inlägg #2: Postat: 2002-10-16 11:32:00
Puppi
Just det. Även kvinnor är pedofiler och utnyttjar barn. Förstod inte heller vilken din slutsats var. Ska vi acceptera pedofiler?
Inlägg #3: Postat: 2002-10-16 11:33:00
Dacke
Tänkvärd artikel! En kompis sa en gång skrattande:
"If theres grass on the field, play ball." Själv ville jag bara en sak när jag var 14. Tonåringar måste skyddas, men man kan väl inte ta sexualiteten ifrån dem?
Inlägg #4: Postat: 2002-10-16 11:42:00
JPA
Kalle, byt kompisar och umgaange innan du skadar dig sjalv eller naagon annan. Du lockas av granserna och forsoker rationalisera om pedofili och porr. Laat inte det dunkla ta over, for daa tar sjalen stryk. Och den skall du leva med resten av ditt liv.
Inlägg #5: Postat: 2002-10-16 13:11:00
sten
Pedifili och sadism måste finnas i varje fall som drömmaräven hos "normala" människor.HM-modeller i underkläder som ser ut som barn,modemagasin som visar10 åriga pojkpager som passar upp en strängt blickande kvinna och knäpper hennes strumpeband.Normalsjukt?!
Inlägg #6: Postat: 2002-10-16 15:22:00
frida
Bra Kalle! Jag tyckte det var en tänkvärd artikel om ett svårgripbart ämne. Helt klart ett steg i rätt riktning när det gäller "pedofilproblemet".
Inlägg #7: Postat: 2002-10-16 15:32:00
Michael Bärlin
Det verkar som om du försöker anpassa verkligheten efter din redan färdiga karta: pedofili beror knappast på "vår kvinnosyn". En stor andel pedofiler åtrår pojkar snarare än unga flickor. Pedofili är snarare än läggning eller fetich precis som homofili, med den mycket tragiska omständigheten att pedofili alltid leder till skada för en annan part. I den meningen är även pedofiler offer: de kan aldrig få utlopp för sina lustar utan att skada andra.
Inlägg #8: Postat: 2002-10-16 15:32:00
dita
sen när är barn "hänsynsfulla och lågmälda"?! kalle, har du någonsin besökt ett dagis? Lågmälda?! du måste skämta... Är det våran kultur som skapar pedofili, eller är det en sexuell läggning? är det inte så att pedofiler inte är nåot nytt påfund, pedofili har alltid funnits. Se bara på de gamla grekerna, där ett förhållande mellan man och gosse ansågs vara den renaste formen av kärlek...
Inlägg #9: Postat: 2002-10-16 15:36:00
Paula
Jag reagerade över de påhittade ungdomarnas beteende i Kalla Fakta. Att döma av de ungar jag har omkring mig så skulle de inte bete sig sådär. De skulle istället slängt på luren efter ett "dra åt helvete jävla peddogubbe!" då gubben i andra änden började snacka snusk. Det är nog försvinnande få som ens lyckas få ett telefonsamtal, utan den där frasen spottas ut redan i tjatten. Fast med det beteendet skulle det ju inte blivit något att göra reportage om.
Inlägg #10: Postat: 2002-10-16 17:00:00
Christer H
Tendensiöst och fel till stora stycken.
Pedofiler riktar sig relativt ofta mot pojkar, då faller ju "feministförklaringen". Är ungarna könsmogna är det inte längre pedofili vi talar om. Och över 15år är frivillig sex enligt lagen ok. Mvh CH
Inlägg #11: Postat: 2002-10-16 18:32:00
Stella
Usch, jag blev mest trött av att läsa det här.
Mycket som är fel eller åtminstone behöver utvecklas, och knappast någon tydlig poäng heller.

Marshmallowfluff någon?
Inlägg #12: Postat: 2002-10-16 19:35:00
Erik Lindgren
Öhh, va? Kan du ta om alltihopa en gång till? Jag har växt upp här, jag har brukat porr, jag är man. Borde jag vara peddo, eller? Pedofili är väl en en medfödd störning/läggning? Eller utvecklas den under levnaden?
Inlägg #13: Postat: 2002-10-16 21:57:00
anka
till "dacke": att vilja skydda barn från pedofiler som vill skada dem, har inget med att "ta deras sexualitet i från dem" att göra. I ett barns sexualitet ingår inte att vilja bli våldtagen av någon snuskig gubbe.
Inlägg #14: Postat: 2002-10-16 21:58:00
anka
Och till artikel"författaren"... Du menar alltså att om man inte är "perfekt" så får man inte fördöma pedofiler eller deras handlingar? Du hör ju själv hur det låter. Ett billigt försök till provokation. Ingen låter sig luras.

Även om det förekommer "lolitor" i reklam, etc. vilket kan tyckas vara fel så har i alla fall inte jag börjat känna någon konstig dragning till småflickor på grund av det. Jag tror inte att reklam eller "kvinnoideal" gör folk till pedofiler.
Inlägg #15: Postat: 2002-10-17 10:39:00
Kringlan
Jo... det fins kvinnliga pedofiler åsså.. belgien tex
Inlägg #16: Postat: 2002-10-17 11:55:00
JPA
Kalle, sluta med "samhallet" ar skyldigt. Ar det du som ar den dar SSU -killen i din porrartikel, eller varifraan kommer detta anvarsglidande i fraaga om individuella handlingar och kanslor. Det luktar gammalt sossepropaganda laanga vagar men tro inte att du slipper ditt ansvar som individ mot en annan individ t ex barnet som vaaldtas. DU ar ansvarig for vilka val och vilka kanslor du nar inom dig, vilka bilder du intar i din hjarna. Bara DU.
Inlägg #17: Postat: 2002-10-17 20:04:00
Christer H
Pedofiler skapas inte av samhällets hyllande av ungdom. Pedofil blir man av en trasig uppväxt, med föräldrar förälder som inte förmår att ge sina barn en kärleksfull och tydlig uppfostran. Bästa sättet att göra en pedofil av sitt barn är att utnyttja det sexuellt för egna syften. Mvh CH
Inlägg #18: Postat: 2002-10-19 11:21:00
Man
En del intressanta synpunkter i Kalles text. Men också en del fel och grova förenklingar och generaliseringar. Det finns kvinnliga pedofiler. Och det är väl skillnad på pedofiler o. pedofiler. Det är väl en stor skillnad mellan att attraheras av tonårstjejer och att vilja ha sex med spädbarn...
Inlägg #19: Postat: 2002-10-21 20:54:00
Hans
Det är naivt att tro att vi kan komma i närheten av kärnan i varför någon attraheras sexuellt av barn genom en simpel diskution/debatt. Är du verkligen intresserad av svaren så läs vetenskapliga rapporter i ämnet där de går på djupet.

Jag känner/kände personligen en pedofil men är inte i närheten av att kunna förstå vad som drivit just honom till att attraheras av småtjejer. Jag har naturligtvis funderat en hel del men har endast vaga aningar om varför han har fastnat.
Inlägg #20: Postat: 2002-10-23 13:08:00
Pågen
Håll isär sakerna, tack. Osakligt att ha ett avsnitt om porrfluktning på nätet och likställa det med pedofili, dvs övergrepp på barn.
Det är en himmelsvid skillnad
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...