|
Inlägg #1: Postat: 2002-10-09 15:43:00
|
|
Krillle |
Detta började jag fundera över efter att jag insåg att slumpen är en illusion, saker och ting kan bara upplevas som en slump. Jag grundar detta på min övertygelse att man skulle kunna räkna ut
hur t ex ett tärningskast skulle utfalla om man hade alla variabler; hur tärningen ligger från början, kraften, riktningen, hur ytan ser ut där tärningen kommer landa etc. Saker som ter sig slumpmässiga säger egentligen bara att vi inte vet alla faktorer som påverkar händelsen än.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-10-09 15:48:00
|
|
Krillle |
Detta innebär att om man kände till alla naturlagar på den lägsta nivån, dvs lagar som de allra minsta grundstenarna följer, så skulle man kunna bygga ett program där man implementerar dem och sedan kunna beräkna allt som skulle hända i programmet med hjälp av dessa lagar. Detta skulle naturligtvis vara otroligt komplicerat, och man skulle behöva en enormt grym dator för att hålla reda på alla kedjereaktioner, men jag är säker på att det är fullkomligt möjligt.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-10-09 15:50:00
|
|
Krillle |
jag kom inte riktigt på något bra ord i stället för "grundstenar", men jag tror att det kallas "byggstenar" kom jag på nu. Vad jag menar är de minsta partiklar som finns, jag tror det är kvarkar än så länge. Men sen har vi ju också antimateria :
|
| |