Kommentera krönika

Den här tråden diskuterar artikeln Kommentera krönika.
Inlägg #1: Postat: 2002-10-09 15:40:00
Krillle
Jag har definitivt inte fått någon anledning att tro att det finns någon gube som försöker hjälpa människan, men däremot får jag känslan ibland att vi befinner oss i ett datorprogram, liknande matrix bortsett från att vi inte kan ta oss ut, eftersom vi helt enkelt är en del av programmet.
Inlägg #2: Postat: 2002-10-09 16:59:00
Marcus P
Jag tror inte att det är så enkelt som att Gud är en "mansgestalt".
Inlägg #3: Postat: 2002-10-11 17:21:00
Jag
Verkar konstigt om allt är en slump så fantastisk som människokroppen är. Tänk på hur det verkar vara en tanke bakom allt i kroppen. Om människokroppen är en slump skulle det faktiskt lika gärna kunna stå en jumbojet i ett skrotupplag så där en dag bara.
Inlägg #4: Postat: 2002-10-14 04:56:00
tommy
Intressant med en kropp & själred. som litar mer på slump än gud.
Visst kan tillvaron tyckas kaotisk men att det hela skulle vara resultatet av tex. en big bang verkar långsökt. Shakespear, rymdskytteln, playstation och chokladmuffins, är de bara röken från ett knallskott?
Eller har jag missuppfattat fröken helt? Med aktning förstås för övertygelsen.
Inlägg #5: Postat: 2002-10-14 18:17:00
Börje
Tänk att du har så stark tro, Malin. Att kunna tro att allt bara blivit till av en slump. En så stark tro får jag nog aldrig! Blommor, djur - ja hela naturen - att ingen högre makt skulle ligga bakom. Orimligt för mej. Men du kanske upptäcker en dag att det kanske inte är så dumt med en Gud att be till.
Inlägg #6: Postat: 2002-10-14 22:35:00
Kalle
Jag trodde också ganska länge att jag inte trodde på Gud. Men ibland så kom jag på mig själv att jag bad ändå. När jag var sjuk, behövde hjälp eller bara kände ett behov av att prata med någon - och det gjorde mig glad. Så till slut så bejakade jag tron för att jag blev glad av att tro. Det var ett beslut som jag inte ångrar. Livet fick en dimension till och känns i högsta grad meningsfullt. Det finns Någon därute som vill oss väl och som har en mening med våra liv.
Inlägg #7: Postat: 2002-10-17 15:00:00
Dacke
Jag skulle gärna höra lite mer om Varför du tror som du gör, utöver att det är orimligt att en "mansgestalt" har skapat allt!
Laddar...