|
Inlägg #1: Postat: 2002-10-24 15:58:00
|
|
Marcus P, naturvetare o feminist |
Biologismen är inte naturvetenskap. Den har heller aldrig varit det. Biologismen är en ideologi som försöker skaffa sig legitimitet genom att låtsas vara naturvetenskap.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-10-24 19:19:00
|
|
Mia |
Jag tycker snarare att de senaste rönen gällande generella skillnader mellan kvinnor och män gör kvinnor till vinnare. Kvinnor anses t ex kunna använda båda hjärnhalvorna samtidigt medan mannen måste använda antingen vä eller hö hjärnhalva. De senaste rönen handlar mest om skillnader på hjärnan.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-10-24 19:22:00
|
|
Mia |
När det gäller hjärnan har man ju kollat på människor och inte råttor eller så. Jag kallar mig inte biologiskt men jag anser att det generellt sett finns skillnader mellan män och kvinnor men massor av undantag ungefär som att män generellt sett är längre än kvinnor men många enskilda kvinnor är längre än många enskilda män. Men du förnekar väl att män generellt sett är längre än kvinnor.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-10-24 23:06:00
|
|
Roxyfoxxy |
åh du underbara underbara människa!! TACK TACK TACK för att du är så klok
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-10-25 16:16:00
|
|
Jon B |
Själv tror jag inte att det finns nån konspiration. Det finns däremot könsroller. Hur mycket som är biologiskt betingat och hur mycket som är social konstruktion är ointressant, det som är intressant är att könsrollerna kan ändras. Båda spegelbilderna. Steglängden är dock inte så stor, så det gäller att gå åt rätt håll.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2002-10-25 23:30:00
|
|
jensa |
oooh, en "politisk vilja"?! hur naiv är du? tror du verkligen att män har något slags gemensamt hemligt förbund? En KULT, där män i långa möten diskuterar hur man fortsatt ska kunna hålla kvinnorna borta från makten?? För tänk OM kvinnorna fick makt?! oojsch, hemska tanke... eller vänta nu.. nää! det skulle inte spela någon roll för oss män! vi har ingen jävla dokusåpepakt oss emellan som går ut på att hålla er borta. fatta lilla vän.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2002-10-28 13:12:00
|
|
klas |
Om jag förstår dig rätt så vill du att flickor tidigt skall lära sig att känna attraktion till gevär och helst göra lumpen och lära sig att döda sina medmänniskor? Eller har jag missförstått?
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2002-11-13 23:44:00
|
|
Åke Holm |
Jag har inget som helst behov av att försöka impa med något dravel medels löjliga akademiska termer. Löjliga, såtillvida att de alltför ofta används av män när de ska förklara feminismen som begrepp och samhällsämne...
|
| |