|
Inlägg #1: Postat: 2002-10-07 16:48:00
|
|
Tobias J |
Självfallet ska det inte ignoreras, lika lite som skillnaderna mellan partiprogrammen i diktaturerna och pratiprogrammen i de demokratiska kommunisternas partiprogram. Har man samma idé på att införa kommunism som man hade i förra seklets början och första hälft så kommer det troligen gå likadant, men nu är det ju inte alls så.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-10-07 17:02:00
|
|
Michael Bärlin |
Fråga från icke påläst: Ingår planekonomi i de moderna partiprogrammen?
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-10-07 17:19:00
|
|
Tobias J |
Det ingår inte i vänsterpartiet som ofta kallas kommunister, men hur det är med de andra kommunistiska partierna vet jag faktiskt inte. Själv tror jag inte på en renodlad planekonomi, men jag tror inte det leder till diktatur, massmord m.m.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-10-07 17:27:00
|
|
Michael Bärlin |
Men v:s partiprogram vill "avskaffa kapitalism", vilket måste tolkas som planekonomi. Om inget privat ägande tillåts måste ju staten planera, eller hur? Följdfråga 1: Under planekonomi, hur kan man rimligen tro att man centralt har BÄTTRE insikt i vilken produktion som behövs/efterfrågas, än summan av alla individers aggregerade efterfrågan? Om man inte har bättre insikt, vad händer då med välståndet?
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-10-07 17:29:00
|
|
Michael Bärlin |
2: Är det inte förtryck i sig att staten dikterar vad som ska produceras? Tänk på saken i perspektivet övergångsfas. Idag har vi privat ägande och marknadsekonomi. Vad händer i övergångsfasen?
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2002-10-07 18:45:00
|
|
Tobias J |
Nej, det där med att avskaffa kapitalism är tyvärr väldigt missuppfattat och det är lite trist att de formulerat sig så, eftersom det är så lätt att missförstå. Deras definition på kapitalism är inte densamma som marknadsekonomi. Det är snarare ett samhälle där de med mycket pengar kan utnyttja de med mindre på ett orättfärdigt sätt. Eller nåt ditåt.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2002-10-07 18:48:00
|
|
TJ |
och jag tycker som sagt inte heller planekonomi är en bra idé. Men jag tycker att det är en bra idé om staten genom skatteväxlingar kan gynna t.ex. miljövänliga drivmedel och misgynna farligare drivmedel. Kan inte se det som förtryck att staten ska bestämma vad som ska produceras, men däremot en dålig idé som leder till dålig produktivitét och dålig motivation.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2002-10-07 20:37:00
|
|
Michael Bärlin |
OK, du ska inte behöva försvara åsikter som inte är dina, men visst är det förtryck att förstatliga och lägga ner verksamheter som inte passar in i femårsplanen. För övrigt har jag själv hört Ali Esbati säga att det är "självklart" att alla produktionsmedel ska vara i offentlig ägo.
|
| |