|
Inlägg #1: Postat: 2002-10-04 19:15:00
|
|
Kringlan |
Att vara kille i femenismens sverige är inte alltid lätt faktiskt, det är lite som i nile city med brandmännen. Jag tycker det är underbart när dom ställer sig frågan vad en kille egentligen är: "en kille är ingenting man föds till, det är ju någonting man blir".
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-10-04 19:17:00
|
|
Kringlan |
Själv kommer jag väl ihåg när jag gick i nian och vi hade en dag om jämställdhet när en extremfeminist kom till vår skola och först pratade med tjejerna. Hon lärde dem diverse olika knep för hur man kan misshandla killar, mest handlade det om vårt könsorgan som man på olika sätt skulle drämma till.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-10-04 19:18:00
|
|
Kringlan |
Självklart var de bara i självförsvar. Men kul var det inte som liten undrande pojko, utan någon egentlig manlig förebild få känna det allmänna hatet som ströddes ut av tjejer mot oss killar. Än mindre lustigt var det när en av tjejerna körde "grab, twist and pull" på "skämt", även om det var löst gjorde det fruktansvärt ont.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-10-04 19:19:00
|
|
Kringlan |
Hon bad baturligtvis om ursäkt och så, men i den perioden när man börjar undra vad som i helvete är fel med en när man tycker om tjejer så himla mycket, och ens sexualitet är helt upknullad och utan förebilder Jag mig riktigt skyldig till tjejers lidande, i egenskap av att jag råkade födas med en snopp.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-10-04 19:19:00
|
|
Kringlan |
Hon bad baturligtvis om ursäkt och så, men i den perioden när man börjar undra vad som i helvete är fel med en när man tycker om tjejer så himla mycket, och ens sexualitet är helt upknullad och utan förebilder Jag mig riktigt skyldig till tjejers lidande, i egenskap av att jag råkade födas med en snopp.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2002-10-04 19:20:00
|
|
Kringlan |
Senare hade vi killar föreläsning med samma femenist. Hon var en rätt snäll människa, men så här i efterhand menar jag att det är oerhört fel att mena att ni ska bli män, potentiella våldtäcktsmän till en samling 13-14 åriga pojkar. Många mådde oerhört dåligt.
Jag är numer rätt lycklig, jag har haft åtskilliga tjejer som menar att jag inte behöver känna skuld och må dåligt för jag har snopp, de menar att de tycker den e rätt så fin och gullig :P... Det, har å andra sidan tagit ett tag...
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2002-10-04 19:21:00
|
|
Kringlan |
Vi behöver fler manliga förebilder, förebilder som menar att både snopp/kuk/dolme/penis etc. är inget att känna sig ledsen över att man fått, utan stolt. Jag menar faktiskt att mycket av denna mentalitet ligger bakom den osäkerhet som finns kvar bland många "killar" som inte idag kan räknas in som killar. Killar som närmar sig gubbar.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2002-10-04 19:23:00
|
|
Kringlan |
Jag tror till och med att jag kan sträcka mig så långt som att påpeka at en del av våldtäckterna beror på bristen av manliga förebilder, för att gå tillbaka till ett gammalt tema. Det är faktiskt inte bara tjejer som blir lidande, vi killar blir det också. vi MÄNNISKOR.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2002-10-05 18:26:00
|
|
JPA |
Skriv!!! Otroligt bra analys. Skriv en hel grej till Sourze! Jag vaxte ju upp i ett lite mer macho samhalle, dar manligheten togs for givet. Och darmed kvinnligheten.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2002-10-07 12:19:00
|
|
Kringlan |
Jag har inte råd :
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2002-10-08 09:52:00
|
|
JPA |
Ok, jag lagger ut det.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2002-10-08 09:56:00
|
|
JPA |
Om det ar ok med dig...att jag citerar dig. Kringlan eller ngt annat?
|
| |