Oljade ekorrhjul i lagomlandet

Inlägg #1: Postat: 2002-10-06 22:03:00
Krillle
Jag hoppas att fler kommer till den här insikten innan det är för sent. Fast jag tror nog att det har gått för långt, allt tyder på det. Jag bor också i stockholm.
Inlägg #2: Postat: 2002-10-07 13:08:00
Michael Bärlin
Vad menar du med att man inte får del av företagets pengar? Du får väl lön? Företaget betalar även skatt. Du använder väl säkerligen skattefinansierad verksamhet ibland?
Inlägg #3: Postat: 2002-10-07 15:29:00
Fredrik W
Visst får jag lön! Det är ju därför man "ska utföra sitt arbete väl". Det är företagets eventuella vinst jag menar. Och visst betalar företaget, precis som jag, skatt. Och företaget utnyttjar, precis som jag, skattefinansierad verksamhet.
Inlägg #4: Postat: 2002-10-07 17:09:00
Michael Bärlin
Fredrik, hur stor del av ett genomsnittligt företags omsättning tror du går till löner? Och till aktieutdelning? Denna fråga borde vara enkel att svara på även för den oinsatte, men här är en ledtråd: Löner, löner, löner. Ojämförligen. Kom inte och säg att arbetarna utnyttjas av kapitalet... gammalt.
Inlägg #5: Postat: 2002-10-08 10:19:00
Fredrik W
Visst går en inte obetydlig del till de anställdas löner. Men det är ju knappast därför man driver ett företaget.

Men det spelar ingen roll, för det är inte det texten handlar om. Vad jag menar är att alltför många lägger ner alltför mycket energi på sitt arbete när det finns så mycket viktigare saker att lägga den på.

Jag är inte kommunist om du tror det. Tvärtom!
Laddar...