Dold kamera i Josefssons röf

Inlägg #1: Postat: 2002-10-04 17:50:00
Marcus P
Kort svar på långt debattinlägg: jag tyckte att det var helt rätt att filma valstugepolitiker med dold kamera i det senaste inslaget. Däremot tycker jag att det var tveksamt att bara hänga ut moderater - främlingsfientliga sossar fanns det också gott om i materialet, men publicerades de? Min poäng är dock att leka med tanken på att utsätta folk för sin egen medicin.
Inlägg #2: Postat: 2002-10-04 17:50:00
Marcus P
Om Josefsson driver en vänsterpolitisk agenda i SVT:s enda samhällsgranskande program, och har som tydligt mål att sänka meningsmotståndare, är det i allmänhetens intresse att veta det. Och hur skulle man kunna få reda på det om inte med dold kamera? Han lär ju knappast säga det öppet...
Inlägg #3: Postat: 2002-10-04 17:53:00
Marcus P
Själv har jag mer än ett fokus. Främlingsfientlighet är en förbannat viktig fråga. Medieetik och journalistiska metoder en annan. Om Josefsson inte har någon politisk agenda i sin granskning - även om han personligen är vänster - har han heller inget att frukta av en undersökning med dold kamera. Eller hur?
Inlägg #4: Postat: 2002-10-04 22:25:00
Oskar S
Jag anser att det här har blåst ut över alla rimliga proprotioner. Det har blivit en pseudofråga. Ett snaskigt ämne som lika gärna hade kunnat diskuteras i sinnesslöa program som "Hannah".

Visst håller jag med dig att materialhanteringen var partisk och någorlunda vinklad.
Inlägg #5: Postat: 2002-10-04 22:26:00
Oskar S
Samtidigt var det så att moderaterna kom med de grövsta uttalandena oavsett vad både du och jag samt alla andra tycker om det personligen. oavsett vilket parti vi tror oss företräda eller stå bakom Och oavsett eventuell bearbetning i programmets utformning.

Ljuger man som journalist kan man fällas för det. Alla påståenden som kom ur deras munnar är autentiska
Inlägg #6: Postat: 2002-10-04 22:27:00
Oskar S
kommentar 4
proportioner. Förstås.
Inlägg #7: Postat: 2002-10-04 23:27:00
Marcus P
Jag anser INTE att frågan om journalistisk etik är av Ricki Lake-kaliber. Frågan om i vilken utsträckning Josefssons vinklade program avgjorde valet är i mina ögon väldigt viktig och jag är då fan inte moderat. Och som redan nämnt: den som inte har något att dölja har heller inget att frukta av den dolda kameran. Det gäller även Janne Josefsson.
Inlägg #8: Postat: 2002-10-04 23:29:00
Marcus P
I fråga om själva programmet tycker jag som sagt att det var bra att det gjordes och att det inte kunde ha gjorts utan dold kamera. Det jag är kritisk mot är vinklingen. Jag tycker dock att den ska utredas, inte att den ska fördömas. Det är en viss skillnad. Och en dold kamera i Josefssons närhet skulle nog vara en rätt bra läxa. Ungefär som den där rosa dildon och Andres Lokko.
Inlägg #9: Postat: 2002-10-06 16:04:00
klas
Vad som framstår som mest motbjudande i det hela är att JJ är villig att ödelägga tiotals människors liv för att främja sina maktsyften. Men i längden ska nog M vara tacksamma för uppdrag granskning, nu får de liberala krafterna i M en hävstång för att rensa upp i partiet, något som SAP och V inte får på samma sätt.
Inlägg #10: Postat: 2002-10-07 00:24:00
Oskar S
Jag håller med dig om att frågan om hur programmet påverkade VALET är intressant. Att få reda på det är dock tyvärr omöjligt rent praktiskt. Däremot överskuggar metoddebatten invandrarfrågan. Men bör kunna hantera både och men debatten har vridits till så att endast det ena uppmärksammas.
Personligen tror jag att det beror på att sanningen svider - den passar helt enkelt inte dem som innehar en maktposition i det här landet. Därför fokuseras det på andra frågor.
Inlägg #11: Postat: 2002-10-07 12:17:00
Marcus P
Jag har i alla fall inte glömt frågan om främlingsfientlighet. Jag återkommer, tro mig... Metoddebatten har blivit viktig på grund av närheten till valet, antar jag. Och förresten: Janne J innehar också en maktposition i Sverige...
Laddar...