Vad är Sverige utan svartskallar?

Inlägg #1: Postat: 2002-10-03 22:00:00
Whilde
Jag vill gärna veta vad som är genuint svenskt, Olle, och vad vi ska välja bort om Du får bestämma. Mvh Whilde
Inlägg #2: Postat: 2002-10-03 22:02:00
Olle
Sen vill jag tillägga. Att visst kan det vara trevligt med andra kulturer, men det är inget man ska påtvingas i sitt eget land. Att vårt land som ett av de få i världen utropats som mångkulturellt, är bara löjligt. Varför är inte Tyskland eller England etc mångkulturellt? Varför har riksdagen bestämt att svenskar inte är ett folk? Oroa dig för att SD, Sjöbopartiet med flera tar mandat. Skit i att våra styrande vill förinta svenskarna..
Inlägg #3: Postat: 2002-10-03 22:06:00
Whilde
Personligen tror jag att vi mår riktigt bra av att utvecklas och inspireras av olika kulturer. Jag har svårt att se lycka i låsning vid en illusion om hur svensken bör vara. Tror du inte på förändring och förnyelse, Olle?
Inlägg #4: Postat: 2002-10-03 22:08:00
Olle
Whilde: Genuint svenskt är saker som vårt språk, våra traditioner m.m. Att sen dessa kanske har utländska rötter till viss del, spelar ingen roll. Alla länders kulturer har influerats av andra kulturer.. Sen ska inget "väljas bort". Alla är fria att tillhöra den kultur/religion de vill. Det jag motsätter mig är det "mångkulturella samhället" som ideal. En blandkultur är knappast bättre än en enhetlig kultur, och i Sverige ska svensk kultur komma först.
Inlägg #5: Postat: 2002-10-03 22:11:00
Olle
Whilde: Vi inspireras hela tiden av andra kulturer. Man behöver inte en massinvandring för detta. Sen tror jag förändring kan vara bra, men det kan också vara dåligt. När det gäller invandringen tycker jag att den måste begränsas, både för svenskarnas och invandrarnas skull.
Inlägg #6: Postat: 2002-10-03 22:16:00
Olle
Slutklämmen jag måste gå: Jag har utländska vänner och har inget alls emot invandrare som sköter sig. Fast om jag kommit till deras hemland, måste jag anpassa mig. Jag kan inte kräva att landet anpassar sig efter mig.. Det är där Sveriges "integrationspolitik" brister.
Inlägg #7: Postat: 2002-10-03 22:19:00
Katarina
Begreppet "mångkultur" är konstigt tycker jag, för det låter lätt som om det är så stora skillnader mellan folk. Förändringar kan vara bra och dåligt, självklart, men saken är att det BLIR inte så stora förändringar. Skillnaderna mellan folk av olika ursprung är inte så stora i verkligheten, men det låter ofta så i media.
Inlägg #8: Postat: 2002-10-04 09:50:00
Per W, sköter sig
Olle tycker om folk, som sköter sig har "flera utländska" vänner. en finne och en norrman kanske?. Originellt och fördomsfritt.
Jag osäkrar alltid min revolver när någon måste PÅPEKA hur fördomsfri han är för att han har vänner av olika minoriteter eller kategorier efter att ha uttalat något fientligt mot just den kategorien.
Inlägg #9: Postat: 2002-10-04 09:52:00
Per W, svensk?
"svensk" kultur behöver inte prioriteras, om den har livskraft i sig själv så överlever den och frodas ändå!
Inlägg #10: Postat: 2002-10-04 10:01:00
Per W, invandrare i NZ 1987-89
Sverige är ju naturligtvis redan mångkulturellt till skillnad från blandkulturellt. Svensk kultur lever tillsammans sida vid sida med andra kulturer och de inspirerar och påverkar varandra, som det alltid varit genom utvandring och invandring.
För hundra år sedan fanns det generösa länder som tog emot > 1 milj svenskar, och visst blir vi glada när vi ser svensk kultur överleva i t.ex USA???
Inlägg #11: Postat: 2002-10-04 12:05:00
Christer H
Mångkultur, blandkultur...? Etiketter i all ära, men problemet är att allför olika kulturella grupperingar existerar parallellt, med alltför liten förståelse och interaktion dem emellan. Det samarbete som krävs i ett modernt samhälle, förutsätter förståelse och integration. Den hyllade "mångkulturen" gagnar minst våra nysvenska vänner. Mvh CH
Inlägg #12: Postat: 2002-10-04 21:37:00
solveig
Typiskt amerikanskt är att där har samsats många olika kulturer. Det typiskt nordiska är från början keltiskt som kom från Mesopotamien. Där fick ni! :-
Inlägg #13: Postat: 2002-10-04 22:14:00
Olle
Per W, sköter sig: Jag känner en iranier, en kurd en somalier, en thailändska m.fl. Jag säger inte att jag är fördomsfri, men det är knappast invandrare heller. Visa mig en helt fördomsfri människa, och jag ska visa dig en hycklare..
Inlägg #14: Postat: 2002-10-05 12:29:00
Whilde
Befriande med Solveigs inlägg, det liksom rensade luften. Olles bristande tro på människor är ledsam i mina ögon och jag håller inte med Christer i det att vi helt ska låta kulturerna gå upp i varandra, istället möts vi med ömsesidig respekt och inspireras av såväl lik- som olikheterna.
Inlägg #15: Postat: 2002-10-07 09:23:00
Christer H
Solveigs inlägg "befriande"? Ja befriat från logik och samband med diskussionen i övrigt.... och "Där fick ni!", så debatterar barn i sandlådan. När har USA blivit ett ideal i integrationshänseende?? Och vad fan har vårt ev. ariska och keltiska ursprung för koppling till dagens invandrarpolitik? Mvh CH
Inlägg #16: Postat: 2002-10-07 09:35:00
Christer H
Whilde, du är naiv och missförstår mig. Ett samhälles kultur är aldrig statisk, den förändras hela tiden. Orsakerna är flera, ny teknik, nya organisationsformer, bättre standard, ny kunskap OCH influenser från andra kulturer. Problem uppstår när FLERA kulturer tillåts existera samtidigt, där GEMENSAMt språk, lag, arbetsmarknad, äktenskapsmarknad, uppfattning om "acceptabla" beteenden osv. gäller. Det fungerar inte! Se hur verkligheten ser ut! I USA, i Rinkeby... Mvh CH
Inlägg #17: Postat: 2002-10-07 18:28:00
Whilde
Jag är inte överens med dig, Christer, och tycker att ditt resonemang känns låst och alldeles för generellt.
Laddar...