|
Inlägg #1: Postat: 2002-10-03 11:23:00
|
|
Michael Lundahl |
Vi har ALLA samma och lika stort ansvar för att se till att vårt samhälle är drägligt att leva i. Då kan man inte stå och peka finger åt en grupp av människor - som faktiskt tagit det på sig att försöka göra det bättre - och säga "Ni måste vara jättejättejättesnälla" medan andra människor uppför sig mångdubbelt värre. Vi måste ALLA ta vårt ansvar... inte bara poliser.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-10-03 13:41:00
|
|
Krillle |
Men om inte ens polisen följer lagen, varför ska då någon annan göra det? Polisen representerar ju rättsväsendet, de om någon måste ju se till att följa lagen, annars kan ju ingen få något förtroende för dem.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-10-03 13:50:00
|
|
Anders |
Michael: Det där är din uppfattning, den delas inte av samhället. Tex måste poliser vara ostraffade och gör de något brott får de antagligen sparken lättare än andra. Det ställs högre krav på polisers uppförande och moral, inget snack om det. Men det är klart att det inte är OK att begå brott/bete sig illa, men det är värre när en polis gör det.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-10-03 14:30:00
|
|
Michael Lundahl |
Anders: Därom inget tvivel. Det jag vänder mig emot är den här mentaliteten hos allmänheten att det är helt naturligt för en kravallturist med mask och järnrör att försöka mörda någon bara för att denne är polis... "Det är ju sådant de får räkna med"... medan om en polis säger fula ord till någon som är omhändertagen så blir det stora rubriker och folk snyftar "Övervåld". Det finns liksom inga som helst proportioner på det hela.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-10-03 14:31:00
|
|
Michael Lundahl |
Ja, poliser skall ha hårdare krav på sig... men det får ALDRIG glömmas bort att ALLA har ett stort ansvar att uppföra sig väl. Men så sker idag... det glöms bort och all fokus läggs på polisen.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2002-10-03 15:48:00
|
|
Krillle |
Vad menar du med ansvar?
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2002-10-03 15:52:00
|
|
Krillle |
Anledningen till att fokusen läggs på polisen är väl just att om en vanlig människa begår brott blir man oftast straffad för det, medan poliser oftast inte blir det. Och då menar jag brott som sker helt öppet.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2002-10-04 12:24:00
|
|
Michael Lundahl |
Vad då "oftast blir det" och "oftast inte blir det"? Bullshit. Ta Göteborgskravallerna t.ex... hur många tror du inte kommer undan där för att de har maskerat sig? Att sensationspressen så som Aftonblaskan och Excessen sedan säljer lösnummer genom att dra i tråden "Lilla Människan vs Makten" säger inte mycket om verkliga förhållanden.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2002-10-04 12:45:00
|
|
Krillle |
"Ta Göteborgskravallerna t.ex... hur många tror du inte kommer undan där för att de har maskerat sig?"
Jag vet inte, hur många kom undan? Sen angående verkliga förhållanden, så har i alla fall jag uppfattat det som att fler och fler känner sig kränkta av polisen.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2002-10-04 12:46:00
|
|
forts. |
Jag har hört en hel del historier om poliser som t ex misshandlar "knarkare" för skojs skull, och om poliser som skjutsar iväg folk ut någonstans och lämnar dem där. Naturligtvis skulle alla de historierna vara påhittade, men jag tycker i så fall att det är märkligt att de har ökat i antal under så kort tid.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2002-10-04 18:19:00
|
|
Krillle |
"skulle kunna vara påhittade..." skulle det vara.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2002-10-06 19:56:00
|
|
klas |
"Att man skulle ha mer rätt att uppföra sig illa bara för att man inte är polis är fullständigt skitsnack." Skriver ML. Du tänker inte på att polisen har hand om statens våldsmonopol. Det medför ökade krav på att inte bete sig illa, polisen har ju faktiskt både rätt och skyldighet att använda våld.
|
| |