Hora

Inlägg #1: Postat: 2002-10-01 10:35:00
Christer H
Men visst var det två debatter minst. 1. Sexindustrins orsak till kvinnors rädsla? 2. Användningen av ordet "hora". 3. Kan man vara sexarbetare, och lycklig?.... Mvh CH
Inlägg #2: Postat: 2002-10-01 11:22:00
Michael Lundahl
Helt korrekt CH, det har jag inte påstått. Detta har jag påpekat noga i svarsartikeln jag skickat in. Priftis bör hinna rätt felen innan hans fria dygn går ut. Och visst är det så att det finns debatter i debatten. Den stora frågan - sexarbetes varande eller icke-varande - består av många delfrågor. Och även debatten i sig kan vara föremål för debatt, s.k. meta-debatt. Det är ofta där jag rör mig.
Inlägg #3: Postat: 2002-10-01 11:31:00
Anna Li
Men Michael - jag är väldigt frågande till vad du vill åstadkomma med ditt debatterande. Vill du förhindra att de "lyckliga hororna" mot sin vilja tvingas bli olyckliga industriarbetare så tror jag att du för din kamp i onödan. Det är liksom väldigt väldigt långt kvar innan ngn moralist kommer dit och det finns så mkt angelägnare saker att göra. Eller vad vill du uppnå med ditt debatterande?
Inlägg #4: Postat: 2002-10-01 12:44:00
Michael Lundahl
Anna Li: Det kanske låter något högtravande... men utrymmet här är litet så jag hoppas du har överseende: Det jag vill är att folk tänker själva i den här frågan och inte bara per automatik sväljer det de blir matade med. Jag vill att folk själva ser på verkligheten istället för att låta en klick människor mata oss med en tillrättalagd bild som passar deras egna syften men som inte hjälper de drabbade.
Inlägg #5: Postat: 2002-10-01 12:46:00
Michael Lundahl
Det finns människor som behöver hjälp... men faktiska hjälpbehov lyfts inte fram utan får stå tillbaks för politiskt korrekta markeringar. Människor får betala ett högt pris bara för att vissa vill behålla en PK bild av Den Olyckliga Horan. Jag vill slå hål på åsiktsmonopolisternas makt.
Inlägg #6: Postat: 2002-10-01 13:12:00
Anna Li
Då förstår jag iallafall lite bättre vad du vill. Men...det är ganska lätt att uppfatta dig som en försvarare av prostitution och därmed som en som motsätter sig att man tar krafttag för att hjälpa alla de olyckliga människor som finns i sex"industrin".

Finns det inget annat område där du kan slå hål på åsiktsmonopolisternas makt som en komplettering till ditt nuvarande enkelsidiga prostitiutionsförsvarande?
Inlägg #7: Postat: 2002-10-01 13:13:00
Anna Li
Och vem menar du får betala ett högt pris för PK-bilden av "den olyckliga horan"? Är det inte mer sannolikt att många betalar ett högt pris för bilden av "den lyckliga horan" även om den inte är pk?
Inlägg #8: Postat: 2002-10-01 13:47:00
Michael Lundahl
Anna Li: Kanske till viss del.. men Myten Om Den Lyckliga Horan finns i pratiken nästan inte. Den är bara ett parkiskt slagträ att försöka ge debattmotståndare dåligt samvete med trots att ingen hävdar att alla horor är lyckliga. Myten Om den Olyckliga Horan legitimerar dock att andra utser sig själva till horornas talesmän utan att ens ha tillfrågat dem. De får sin röst stulen helt enkelt och får itne tala för sig själva. Detta anser jag vara fel.
Inlägg #9: Postat: 2002-10-01 14:25:00
Anna Li
men de som är kidnappade och berövade sin frihet har ju väldigt, väldigt svårt att tala för sig själva. Människor som är utnyttjade och olyckliga har generellt sett svårt att tala för sig själva. Och att slåss för något i samhällsdebatten. Varför är det inte bra om andra som har lättare för att delta i den debatten slåss för deras sak? Varför är det fel? Stjäl jag en röst från de fattiga barnen i AFrika om jag slåss för internationell solidaritet?
Inlägg #10: Postat: 2002-10-01 15:01:00
klas
Det är ingen som argumenterat för människors rätt att sälja andra eller att kidnappa andra människor, sådana brott är redan hårt straffbelagda. Vad som är mer diskutabelt är till vilken grad människor skall tillåtas sälja sig själva.
Inlägg #11: Postat: 2002-10-01 15:01:00
klas
Det är ingen som argumenterat för människors rätt att sälja andra eller att kidnappa andra människor, sådana brott är redan hårt straffbelagda. Vad som är mer diskutabelt är till vilken grad människor skall tillåtas sälja sig själva.
Inlägg #12: Postat: 2002-10-01 15:06:00
Michael Lundahl
Anna Li: Ok... om vi säger så här då: Anser du dig ha rätt att tala som global fack-representant för ALLA arbetare bara för att du talar emot barn- eller slavarbete? Så fungerar det i denna debatt... de som som talar emot prostitution använder de grövsta avarterna som argument för att de skall få tala för ALLA och likställer sedan HELA företelsen med dessa avarter. Det är som att använda barnarbete som ett argument mot alla former av arbete utan att låta arbetarna komma till tals.
Laddar...