Kommer du ihåg, Bertil?

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2002-09-29 11:24:00
Marcus P
Visst är de söta när de hoppar av?
Inlägg #2: Postat: 2002-09-29 12:56:00
Juanita
Jag såg en tjej gråta vid tentatavlan en gång, jag gick fram och frågade varfgör hon grät. Hon svarade: "Det var mitt 3:dje U den här terminen." Då hade vi läst fyra kurser, tre U: av fyra, grattis. SÅ gåpr det när de inte får lära sig något, men trots det får de skyhöga betyg.
Inlägg #3: Postat: 2002-09-29 13:56:00
Oskar S
Vilket snävt klassperspektiv ni två har. Jag råkar veta att det är betydligt svårare att få bra betyg i s.k fina skolor än andra "vanliga".
Så där faller er teori. Dessutom har man som barn i ett akademikerhem en mycket större press på sig att lyckas.
Inlägg #4: Postat: 2002-09-29 13:58:00
Oskar S
Tänk om man gick omkring och sade att de som kommer från arbetarklassen inte borde gå på universitetet för att det är för krävande för dem. Zanetti och Priftis, skulle ni vara bättre än någon annan?
Inlägg #5: Postat: 2002-09-29 14:53:00
Juanita
Så det är svårare att få bra betyg i fina skolor? Nja, kan hända att det är lika svårt. Men jag kan utgå från tjejerna som kommer från de riktigt fina skolorna i min klass, de är inte smarta och de får en massa U:n. Ingen större skillnad på killarna heller. Sen är det bara en sista sak, det finns akademiker i arbetarklassen.
Inlägg #6: Postat: 2002-09-29 14:53:00
Mathias
Skäms Juannita och Marcus!
Vad är ni för människor som glädjs när andra gråter?
Inlägg #7: Postat: 2002-09-29 16:04:00
Marcus P
Klassperspektiv? Öh, jag vet bara att när von Tistelknott säger åt mig att jag är ett misslyckande, en svartskalle, ett arbetardrägg, en tönt utan stil och utan klass som aldrig kommer att palla i samhället, bara för att sedan finna att han själv inte fixar tentorna och hoppar av, samtidigt som jag själv klarar dem med bravur, ja, då småler jag lite i alla fall. Och skäms inte ens. What goes around, comes around. Och man bör kolla in verkligheten innan man fastslår att andra är sämre än en själv.
Inlägg #8: Postat: 2002-09-29 16:07:00
Marcus P
Att ni sedan läser in en massa saker i meningen "Visst är de söta när de hoppar av?", saker som ni felaktigt förutsätter att jag tycker, tja, det kan ju inte jag stå för. Händelsen jag beskriver i svar 7 har hänt fast han hette inte Tistelknott egentligen. Men Oskar och Mathias, ni tycker alltså att det är jag som ser ner på andra och anser mig bättre. Intressant.
Inlägg #9: Postat: 2002-09-29 17:04:00
Juanita
Jag håller med dig Marcus, det är just detta som är klasskampen.
Inlägg #10: Postat: 2002-09-29 19:08:00
Anna Li
Men...den situation du beskriver marcus har ju inget med "klass" att göra von Tistelknott kan ju lika gärna heta Johansson och man känner precis likadant om man blir behandlad på det sättet. Återigen måste jag säga att jag har aldrig, aldrig märkt av ngt "klassförtryck" i betygssättningen. Däremot orättvisor!
Inlägg #11: Postat: 2002-09-29 19:15:00
Juanita
Jag lovar dig, bra skolor ger bra betyg till de eleverna som har en fin bakgrund, som om du t.ex. heter Cornelis von Bonde, då är det troligt att du får bra betyg. Du tror väl inte på allvar att våran prinsess, Victoria, är ett geni?
Inlägg #12: Postat: 2002-09-29 20:03:00
Gnurf
Varför skulle hon inte vara det? Sluta vara så bittra och gläds åt er egen framgång istället för andras olycka.
Inlägg #13: Postat: 2002-09-29 22:07:00
Marcus P
Anna Li: Det verkar finnas ett samband mellan klädstil, sociolekt och attityd. Juanita är visst jurist, tycker jag mig minnas, och på juristutbildningarna FINNS en del folk från övre samhällsskikt som egentligen inte har på de utbildningarna att göra utan bara är där för att det förväntas av deras bakgrund. Kronprinsessans mentala förmågor vet jag däremot inte ett piss om och tänker därför inte uttala mig.
Inlägg #14: Postat: 2002-09-30 15:14:00
Peter H
....och på fabriksgolvet finns en del folk från lägre samhällsskikt som egentligen har enorma förutsättningar för högre studier, men är kvar för att det förväntas av dess bakgrund. Vilket skulle bevisas?
Inlägg #15: Postat: 2002-09-30 20:35:00
Oskar S
Jo där har Marcus en poäng. Det stämmer att det finns en hel del obegåvade nollor på juristutbildningarna och handels. Och antagligen härstammar de flesta från välbärgade hemförhållanden uppskattningsvis 60, eller hursomhelst oproportionerligt mycket.
Inlägg #16: Postat: 2002-09-30 20:39:00
Oskar S
Men det handlar inte så mycket om klass som om rikedom. Jag har alltid satt mig emot de här vidriga noveau richbastarderna.
Sen är man per definiton inte arbetare om ens familj består av akademiker. Zanetti - du som liksom jag har internationell bakgrund borde veta att akademikerna är en klass i sig - åtminstone ute i den stora världen.
Om du går juristlinjen på SU så sympatiserar jag verkligen med dig
- men tänk på att Uppsala och Lund är ännu värre...
Inlägg #17: Postat: 2002-10-01 10:51:00
Anna Li
Ok, jag vet inte mkt om juristerna. Men alla måste väl klara tentor oavsett bakgrund? Eller är det så lätt att alla som kommer in klarar? Tentorna har ju exakt samma gränser för alla. På teknis märkte jag aldrig ngt överklasseri - men det är kanske inte till simpla íngenjörsyrken som överklassen söker sig.
Inlägg #18: Postat: 2002-10-01 13:06:00
Oskar S
Ett tillägg: den "Tistelknott" som säger de saker som du nämner i ovanstående kommentar kan genast stryka "von" ur sitt efternamn. Sine nobilitate hör inte samman med högre klasstillhörighet.
Inlägg #19: Postat: 2002-10-02 18:39:00
Juanita
Anna: Just det, just därför faller de bort.
Inlägg #20: Postat: 2002-10-06 20:14:00
klas
Detta är lätt att avgöra, jämför bara avvikelsen mellan utdelade betyg och standardprovom såna fortfarande finns.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...