Brutalfel om kapitalismens fröjder

Inlägg #1: Postat: 2002-09-27 12:08:00
Marcus P
Säg det till en nyliberal. Det jag skriver om kapitalism och kärnkraft stämmer rätt bra överens med det du skrivit i din kommentar. Håller vi då med varandra?
Inlägg #2: Postat: 2002-09-27 13:10:00
Peter H
Jadå. Mitt eget favoritexempel är sjukvården. Det allmänna skall naturligtvis finansiera, sätta upp regelverket och kontrollera, men inte nödvändigtvis genomföra verksamheten.
Inlägg #3: Postat: 2002-09-27 17:17:00
Bertram
Är det nödvändigt att "det allmänna" finansierar vården? Går det inte att skapa ett samhälle där alla ändå har råd?
Inlägg #4: Postat: 2002-09-27 22:44:00
Marcus P
Problemet med privat sjukvård är snarast det att om det allmänna ska finansiera - vilket jag också anser att det ska, nej jag tror inte att alla har råd att betala själva - blir det inte så mycket utrymme kvar för att göra vinst. Åtminstone inte om man tänker göra jobbet ordentligt. Och utan möjlighet till vinst, vilka är då incitamenten för marknadsaktörer?
Inlägg #5: Postat: 2002-09-28 01:14:00
Uno Hansson
För att alla skall ha råd att även betala för sjukvård, så måste ju produktiviteten när det gäller att förse alla med mat på bordet och tak över huvudet öka avsevärt.

Dvs. industrin, distributionen och handeln måste avfolkas i motsvarande grad som jordbruket genom att datorer, datanäten, och maskinerna tar över produktionen.
Inlägg #6: Postat: 2002-09-28 22:58:00
Kringlan
Marcus P vad han menar är att din artikel egentligen inte motsäger Christian Sandström på några egentliga punkter. Det säger sig självt att det krävs vissa typer av regleringar, det måste finnas det för att kapitalismen ska fungera.
Inlägg #7: Postat: 2002-09-29 01:00:00
Marcus P
Låt "honom" vem du nu syftar på förklara själv vad han menar. Eller är det du som skriver under flera namn?
Inlägg #8: Postat: 2002-09-30 00:18:00
Bertram
Marcus >> Alla har inte råd NU, det är riktigt. Måste det vara så? Är detta en naturlag?
Inlägg #9: Postat: 2002-09-30 12:56:00
Peter H
Jag ville bara säga 2 ovan att givet finansiering kunder av vården så är en fri marknad alltid effektivare för genomförandet än inkompetenta landsting. Det handlar inte om vinstmarginaler utan en sund inställning och förutsättningar/incitament för att förbättra en verksamhet.
Laddar...