Michael. Lycka nåt man tror på?

Inlägg #1: Postat: 2002-09-25 14:54:00
Marita
Har folk genom alla tider frivilligt prostituerat sig?
Inlägg #2: Postat: 2002-09-25 15:09:00
Michael Lundahl
Det fanns tider och samhällen där prostituerade var heliga och dyrkade som gudinnor. I vissa religiösa berättelser omnämns prostituerade som vägledare. I för-patriarkatiska samhällen var horor inte drabbade av den orespekt som idag riktas mot dem. Och även i närmare tider fanns det prostituerade som hade hög status. Kurtisanerna till exempel.
Inlägg #3: Postat: 2002-09-25 15:10:00
Michael Lundahl
Att horan skulle vara en dålig människa är i högsta grad ett patriarkaliskt - och senkommet - påfund.
Inlägg #4: Postat: 2002-09-25 15:42:00
Gnurf
Marita > Svar: "ja". Läste igår ur min historiabok inför tentan. I Grekland för ca 3000 år sedan var t.ex. prostitution utbrett. Det fanns även lyxprostituerade, s.k. hetärer, som hade samma status i samhället som Japans geishor. Jag vill inga kvinnor illa, men jag tror att de skulle hjälpa mer om man kunde acceptera att prostitution alltid kommer finnas och kunde vidta åtgärder utifrån den utgångspunkten.
Inlägg #5: Postat: 2002-09-25 15:46:00
Michael Lundahl
Det argumentet håller jag inte riktigt med om Gnurf. Till exempel kan förhållandena ändras så att marknaden för prostitution försvinner. Och samma sak med till exempel droger. Ja, människan har drogat sig länge. Men trots det tycker jag inte att man ska ge upp kampen mot droger. Men visst skall beaktas att vissa fenomen är svåra att utrota.
Inlägg #6: Postat: 2002-09-25 22:17:00
Gnurf
Jo, förvisso kan man aldrig sia om framtiden, vem vet hur det ser ut om ytterligare 3000 år? I dagens samhälle där prostitution uppenbarligen finns så tycker jag dock att man kunde vidta smartare åtgärder än att förbjuda rasket...
Laddar...