Inlägg #1: Postat: 2002-09-24 22:43:00
|
Michael Lundahl |
Prostitierades intersseorganisationer är nioga med att skilja på frivillig och ofrivillig prostitution. Bland annat vid kvinnokonferensen i Bejing 1995 lyckades man få det ändrat så att uttalandet därifrån enbart fördömde ofrivillig prostitution.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2002-09-25 12:46:00
|
frida |
Men det spelar fortfarande ingen roll! Att försvara prostitution är att försvara MÄNNENS "rätt" att köpa KVINNANS kropp. Sex är ingen rättighet. I ett jämlikt samhälle skulle inte prostitution finnas, för då skulle inte kvinnor vara till salu.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2002-09-25 14:06:00
|
Michael Lundahl |
Vem är det som köpet kroppar? Det är en djävla skillnad på att köpa en kropp och att köpa en tjänst. Dessutom... vad har du att säga om homosexuell prostitution? Eller är kvinnor köper sex av män? Och att tro att prostitution försvinne rbara öfratt vi får jämställdhet är så blåögt att det inte finns på skalan. Enda skillnaden är att kvinnor då kommer att köpa lika mycket som män.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2002-09-25 14:07:00
|
Michael Lundahl |
Vem är det som köper kroppar? Det är en djävla skillnad på att köpa en kropp och att köpa en tjänst. Dessutom... vad har du att säga om homosexuell prostitution? Eller när kvinnor köper sex av män? Och att tro att prostitution försvinner bara för att vi får jämställdhet är så blåögt att det inte finns på skalan. Enda skillnaden är att kvinnor då kommer att köpa lika mycket som män.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2002-09-25 14:57:00
|
Marita |
Tack Frida.
Och Michael: Tjänsten utgörs av kroppen. Fysiskt. Därför säljer man kroppen.
Och samma sak gäller homosexuella.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2002-09-25 15:13:00
|
Michael Lundahl |
Är det inte då att sälja sin kropp när man arbetar? Om tjänster utgörs av kroppen, varför är det då inte av "Sälja sig själv" när man arbetar i övrigt? Har man inte sålt sig själv om man arbetar sig till utbrändhet eller söndersliten kropp?
|
|
Inlägg #7: Postat: 2002-09-25 18:42:00
|
frida |
jag är lite nyfiken på vad Mikael har för motiv till sitt ivriga argumenterande? Vad är du ute efter? Tror du verkligen att prostitution bygger på kvinnand FRIA vilja? Ser du verkligen inte det patriarkala samhället? Ta av dig skygglapparna!
|
|
Inlägg #8: Postat: 2002-09-25 18:44:00
|
frida |
I ett jämställt samhälle där ingen ser sex som en rättighet skulle ingen köpa sex. Om det då ändå skulle finnas någon som gillade att ha sex med främlingar kan väl den personen ha det i alla fall. Men prostitution är INTE en neutral handel men tjänster, det är något som skapas av, och leder till förtryck. Jag tror du inser det också.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2002-09-25 19:00:00
|
Michael Lundahl |
Mina motiv står att läsa - rätt tydligt - i mina artiklar. Att du inte fattar vilka skälen är eller ens kan stava mitt namn rätt får mig att antaga att du inte läst dem särskilt noga... eller ens gjort annat än bara skummat dem... eller hur Frida?
|
|
Inlägg #10: Postat: 2002-09-25 19:03:00
|
Michael Lundahl |
Och nej... att försäljning av sex automagiskt leder till förtyck, det är inget som jag "inser" bara så där.... därför att argumentationen som leder fram till det påståendet brukar vanligtvis 1 lysa med sin frånvaro 2 vara bemängd med felaktigheter och luckor. Så det är inget som - för att låna ett citat från högskolan: "Inses lätt". Jag accepterade inte det då... gör det inte nu heller.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2002-09-26 00:10:00
|
JSK |
Sex är en rättighet, men det betyder inte att alla kan få sex gratis. Det betyder inte heller att någon annan måste ställa upp eller att man får använda tvång. De som inte kan få sex gratis har tre alternativ; betala för TJÄNSTEN, avstå eller onanera. Några kroppar säljs inte om det inte handlar om köttproduktion eller slavhandel.
|
|