Inlägg #1: Postat: 2002-09-23 18:03:00
|
olof |
Du har fel. Rätta dig får någon annan göra.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2002-09-23 18:55:00
|
Johanna |
hmm, du tycker att det är okunskap att bli illa berörd av en film tagen direkt ur verkligheten? det är väl dumhet att inte reagera alls, som det verkar vara i ditt fall? känslokyla skulle jag vilja kalla det
|
|
Inlägg #3: Postat: 2002-09-24 10:09:00
|
Polle |
Filmen är inte "tagen ur verkligheten". Det är just det som är problemet. Visst förekommer övergrpp och utnyttjande, visst finns det familjetragedier.. men filmen är inte verkligheten och om du måste se en uppdiktad film för att inse att det finns problem i samhället så tycker jag bara synd om dig. Du tillhör kategorin som ger mer till djur än minniskor för att du inte förstår hur det hänger ihop.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2002-09-24 11:34:00
|
fia |
Polle, du verkar kunna sympatisera med den grupp av män som har den synen på kvinnor som just leder till förgripelser, förtryck och människohandel. Du verkar anse att vi tjejer är mindre intelligenta eller lättlurade...eftersom vi blir förbannade och djupt berörda av filmen.
Hur ska du och jag kunna få grepp om verkligheten om inte kulturen och medierna hjälper oss att visa exempel på tolkningar av den?
Sånt här händer varje dag. Det är inte bara en film, knäppis.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2002-09-24 12:08:00
|
Polle |
Nej jag sympatiserar inte med människor som förgriper sig på andra människor. Det har jag inte ens antytt. Dålig argumentationsteknik från din sida. Kan ju iofs förstå att du inte har några argument att komma med. Däremot anser jag att människor som reagerar på uppdiktade filmer inte kommer att fatta bra beslut när de tillämpar filmens värld på verkligheten.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2002-09-24 12:15:00
|
Polle |
D.v.s. ungefär lika korkat som du reagerade på mina inlägg. Du hör säkert själv hur dumt det låter när du skriver att du måste se en film för att få grepp om verkligheten. Du intolkar saker och tendenser som inte finns, och aldrig har funnits.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2002-09-26 13:35:00
|
fia |
Ok, så för att kunna "fatta bra beslut" behöver du se saker med egna ögon alltså. Verkar ju handlingskraftigt...
Det går inte att ta reda på olika fakta och se hur andra resonerar i frågan, som tex. genom en mycket stark film?
Filmer som Lilja 4-ever behövs för att föra fram problem i samhället som alldeles för många blundar för -för att de inte är del i vår vardag. Ingen är dum eller okunnig för att de gillar filmen!
|
|
Inlägg #8: Postat: 2002-09-27 11:41:00
|
surfaren |
för att kunna "fatta bra beslut" behöver du ha fakta. Lilja-4ever är bara en film. Huruvida den återspeglar en utbred företeelse i den svenska samhället eller ej kan du bara spekulera om. Du vet ingeting om hur ofta sånt inträffar, utan du bara målar fan på väggen.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2002-09-28 12:29:00
|
Polle |
fia-> Återigen tolkar du, och läser mellan raderna. Jag har inte sagt att jag måste se med "egna ögon". Jag utgår från fakta hämtad ur verkligheten, inte från fiktion som du verkar göra. Du verkar onekligen ha svårt att skilja mellan verklighet och film, vad som har skrivits och inte skrivits. fia, inse att du bara gör dig själv till åtlöje.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2002-09-29 15:03:00
|
anders |
Jag har inte sett filmen men det är väl ingen som påstår att det är en dokumentär? Tanken är väl snarare att åskådaren efter att ha sett filmen ska ta reda på fakta. Att använda fiktion för att belysa samhällsproblem är inte heller ett nytt fenomen.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2002-10-04 15:52:00
|
Ponderosa |
Håller med Anders o fia. Polle- utan att vara insatt i ämnet är det omöjligt att säga hurpass utbrett problemet filmen tar upp är- vare sig man talar om Sverige eller något annat land. Men faktum är att det finns! Filmen är inspirerad av verkliga livsöden. Prostitution existerar! Trafficing existerar!
|
|
Inlägg #12: Postat: 2002-10-04 15:54:00
|
Ponderosa |
Förresten Polle- vad menar du med att kvinnor gillar filmen pg a " ren dumhet och okunskap"?!! Vad säger det om din människosyn?
Utveckla gärna vad du menar- jag hoppas att jag missuppfattat dig!
|
|