Fler kvinnor än män gillar Lilja 4-ever

Den här tråden diskuterar artikeln Fler kvinnor än män gillar Lilja 4-ever.
Showing page 2 of 3: 1  2  3
Inlägg #21: Postat: 2002-09-24 16:31:00
Stina
En av åtta svenska män har köpt sex, enligt en undersökning jag läste. Om det är sant är det kanske inte så konstigt att en och annan man känner sig utpekad i debatten... han kanske själv har köpt sex utan att tänka på verkligheten bakom den prostituerade? Tittar man på vilket skydd våldtäktsoffer och prostituerade har enligt lagen, blir man mörkrädd. Alla män är inte svin men alla är inte änglar heller.
Inlägg #22: Postat: 2002-09-25 22:14:00
Bengt
Vill ta tillfället och göra reklam för två mycket bra intervjuer med Lukas Moodysson som har gjorts av den eminente Tomas Andersson-Wij. Dels i senaste numret av tidskriften "Trots Allt" och dels i den av Tomas redigerade nya tidskriften "Von Oben". Grattis till Er som ännu inte upptäckt detta!!!
Inlägg #23: Postat: 2002-09-30 18:59:00
Manssvin
Det är klart att män inte gillar filmen, vi är ju hjärtlösa svin som tycker att prostitution är underbart och inte bör framställas negativt. Dessutom är vi potentiella våldtäktsmän allihop och om vi jobbar på dagis så är vi automatiskt pedofiler. Kort sagt: vi män är svin, vi borde skjutas.
Inlägg #24: Postat: 2002-10-01 10:30:00
Denise
För att Lukas är Lukas fick han göra denna film. Ingen annan hade fått pengar för ett manus som Lilja. Och det beror på att alla producenter vet att sånt här egentligen inte säljer. Med en okänd regissör hade filmen fått fem besökare.
Försöker själv få pengar till en film om kvinnomisshandel. Det går inte så bra...
Inlägg #25: Postat: 2002-10-02 18:33:00
Ben
Bara så jävla trött på all skit som vi får stå ut med i Sverige. Lukas, Lindström, härngrenbröderna och resten av de kassa komikerna osv. Konstigt att vi väljder att se amerikansk film. Tack för Wenger, Fares, Parza osv.
Inlägg #26: Postat: 2002-10-07 16:27:00
jannica
visst är det intressanta siffror, men knappast oväntade.
Inlägg #27: Postat: 2002-10-07 16:48:00
j
jag blir förbannad, urless och trött på den här jävla disskusion. jag beundrar lukas moodyson att han står ut. i know. we have to.
ett tillägg, alla "män" jag känner som sett den tycker är ett genialiskt verk. och inte fan känner dom sig skyldiga , som alla andra män verkar göra. ni verkar ta åt er som om det var ni som satte på den tioåriga litauiska flickan igårkväll. och inte fan hatar vi tjejer som sett filmen män, nej det är det här patriakala samhället vi hatar.
Inlägg #28: Postat: 2002-10-08 09:03:00
Martin
jag tyckte att filmen är den bästa som jag sett. den återspeglar verkligheten.
Inlägg #29: Postat: 2002-10-08 13:22:00
Maryam
Bajsjävla män. Svenskars självbild är helt fucked up. Jämställt my ass. Kvinnor handlas med som om vi vore boskap. Vad är det för fel på er för i helvete?
Inlägg #30: Postat: 2002-10-12 20:14:00
M18
E tjej o tycker filmen var bra!! Inte många som riktigt fattat att sånt kan pågå i Sverige, i vårt fina land som man brukar påpeka!
Inlägg #31: Postat: 2002-10-30 02:22:00
Elin
varför unga kvinnor blir mer berörda? Är det verkligen en sådan svår fråga? Det handlar varken om att kvinnor är benägna att tycka synd om sig själva, eller att de hatar män. Nej, de identifierar sig. Unga kvinnor identifierar sig med Lilja. Därmed var filmen obehagligare för unga kvinnor än för medelålders män. Jävligt obehaglig film.
Inlägg #32: Postat: 2002-11-13 11:40:00
O.O.
Det var ju ett ganska dåligt betyg, att fler kvinnor än män gillar filmen. Du får väl nöja dej med den publik du får.
Inlägg #33: Postat: 2002-12-04 08:25:00
evelina
OM FILMEN VARIT GJORD AV EN KVINNA 1-tyckte filmen var hyfsad bra men kände en brist.lilja blir inte verklig, hon är en stereotyp som lukas,en man,använt för att förstå sig på upplevelser som han inte upplevt.påminner lite om novellerna jag skrev om anarkister innan jag själv blev politisk, visst var de bra men de skildrade inte en verklighet eftersom jag inte visste hur en anarkist tyckte och ofta agerade,det blev schabloner.
Inlägg #34: Postat: 2002-12-04 08:26:00
evelina
OM FILMEN VARIT GJORD AV EN KVINNA 2-för mig som blivit utsatt för sexuella övergrepp,våldtäkter och många gånger bytt till mig tjänstersovplats etcmot sexuella tjänster blir filmen platt.lilja får inte plats som person det är händelserna som ligger i fokus,ett slags långt debattinlägg om trafficking.ville bara säga,jag saknade personen lilja med känslor.om filmen gjorts av en kvinna skulle den nog vara bättre då det är känslor många kvinnor själv upplevt
Inlägg #35: Postat: 2003-02-13 10:59:00
Carin Nordström
Jag har sett Lilja 4-ever och vill först och främst tacka dig, Lukas, för att du som man vågar ta upp ett så svårt, komplicerat och stigmatiserat ämne som trafficking, prostitution och när det dessutom leder till självmord för den inblandade. Tack! Sen undrar jag om inte du som har dom rätta kontakterna i det här samhället bland eliten kan starta en fond i Danguole Rasalaites minne. Hon har ju betytt väldigt mycket för din film, om det inte är så att hon betytt ALLT!
Inlägg #36: Postat: 2003-07-23 13:57:00
Jocke
Har inte sett Lilja 4-ever, kommer säkert se den nån gång och tycka om den... men just nu behöver jag inte se en för att bli arg och ledsen... Här i London vill kvinnor sälja sig när man går igenom soho sent, knark kan man få också, manliga prostituerade som säger åt en att sticka / säljer sig också... gatuliggare tigger och man ger dom en pund då och då när man inte klarar mer, man undrar vad dom gör med pengarna sen...

Jag lyssnar på Sigur Ros, räcker för att jag ska få tårar...
Inlägg #37: Postat: 2004-03-30 23:13:00
Yog-Sothoth
För att svara på din fråga
Kvinnor faller lättare för det ämne som den berör, medan vi män också kollar in hantverket? Ämnet i sig är lika berörande för båda könen det är jag helt säker på dock så lyckas du inte med din berättarteknik nå oss män. Självklart är detta ett generaliserande, det finns säkert män som nåddes av budskapet och kvinnor som inte gjorde det.
Inlägg #38: Postat: 2004-08-26 19:19:00
Daniel
Jag gillade filmen. Eller, skulle kunna säga att jag älskar den. Lukas ÄR ett geni! Det gjorde ont att se den, jag grät igenom nästan hela filmen. Men den är bra. //Danne
Inlägg #39: Postat: 2004-09-05 04:36:00
Kent Katt
Mycket bra film. Även hantverksmässigt. Lukas, du har verkligen en perfekt förmåga att välja ut och filmiskt presentera miljöer, stämningar; bra skådespelarval; utmärkta prestationer från skådespelarna. Och något som man inte får glömma: till skillnad från ytligt skit som Kill Bill av Tarantino så uppvisar du, Lukas, att du är medkännande och har något vettigt att berätta. Jag håller dig tvivelsutan som en av de viktigaste regissörerna världen över i dag.
Inlägg #40: Postat: 2004-09-18 15:41:00
Bamse
Ville bara poängtera att innan männen blir lynchade for att vara så svinaktiga, vilken roll i Liljas missär spelade hennes mamma?

tänk på den du!
Showing page 2 of 3: 1  2  3
Laddar...