Fler kvinnor än män gillar Lilja 4-ever

Den här tråden diskuterar artikeln Fler kvinnor än män gillar Lilja 4-ever.
Showing page 1 of 3: 1  2  3
Inlägg #1: Postat: 2002-09-23 14:27:00
Per W
Jag tillhör den där gruppen 50 och man som inte känner mig lockad att se din nya film. Inte för att jag tror den är en dålig film tvärtom, men den skulle bara bekräfta ett j-a elände, som jag vet finns. Skygglappsbeteende kanske, de unga kan kanske göra något åt det hela.
Jag såg och gillade Fucking Åmål och Tillsammans, bodde själv i kollektiv på 70-talet
Inlägg #2: Postat: 2002-09-23 14:55:00
Carin
Tack Lukas Moodysson för att du i egenskap av man satt ner
fötterna och gjort ett avtryck i mångas medvetande. Tänk om fler män
kunde stå upp för sin döttrar, systrar, medkvinnor mm.
Inlägg #3: Postat: 2002-09-23 15:04:00
Anna Li
Yes! Det här var så bra skrivet! ATt avhålla sig från att dra slutsatser och lämna det till var och en.
Inlägg #4: Postat: 2002-09-23 15:13:00
Åsa
Måste också säga tack! Beundrar verkligen dig för dina filmer och mest för din förmåga att vara öppen och orädd och därmed en människokännare..borde finnas fler män som du
Inlägg #5: Postat: 2002-09-23 15:49:00
Marita
ja, Det kan man fundera på.
Inlägg #6: Postat: 2002-09-23 16:45:00
niclas filmregissör
har varken sett filmen eller läst några recentioner. kanske skulle ge filmen en chans och se var i spectrat man hamnar. som man 38 kan det ju vara intressant att stämma av sina åsikter med omvärldens. men... tänk om jag tycker likadant som en yngre tjej...fast å andra sidan så gör väl lukas inte en film som han inte själv skulle tycka om. det känns ju som en trygghetsfaktor och jag slänger säkert inte bort 90 spänn.
Inlägg #7: Postat: 2002-09-23 17:37:00
Emma
Jag har sett filmen med min pojkvän och vi tyckte båda att den var bra. Bra fast hemsk. En viktig film som berörde mig mycket men inte en film som jag vill se om, som Fucking Åmål eller Tillsammans. Det är en film som stannar kvar inom en ändå. Kanske vill många män inte se sanningen? En sanning som måste göras något åt.
Inlägg #8: Postat: 2002-09-23 17:51:00
Polle
Varför tjejer/kvinnor tycker bra om filmen? Förmodligen bara av ren dumhet och okunskap. Varför samlar folk in mer pengar till djurprojekt, t.ex. en apa i bur, än till människor? Skulle tippa att samma kategori som ger mer pengar till djurprojekt än till människor tycker att filmen är bra. Rätta mig om jag har fel.
Inlägg #9: Postat: 2002-09-23 19:24:00
surfaren
Lukas är nog en schyst prick, han gjort en film om ett problem som alla känner till men som ingen gör nånting åt förutom att gråta förstås…
Inlägg #10: Postat: 2002-09-23 19:43:00
David G
jag hade läst nån recension innan som sa för mkt... jag blev aldrig invaggad i den falska lyckan så att säga... jag tror det gjorde en hel del
Inlägg #11: Postat: 2002-09-23 21:33:00
analys
Men Lukas, du vet ju att kvinnor njuter av att gråta och att tycka synd om sig själva… det är ju väl inget nytt.
Inlägg #12: Postat: 2002-09-23 22:22:00
Joss
När jag var och såg Lilja 4-ever satt det ett gäng på 10-12 killar framför mig. De skrattade åt filmens våldtäckscener, viskade till varandra med flinande tonårsmunnar.
På bussen hem efter att ha sett filmen, satt min kompis bakom två män som även de sett filmen. De pratade om att det inte varit så mycket erotik och kommenterade den lättklädda dansarens på discot bröst.
Det bästa hde varit om texten "dead men dont rape" rullats upp innan eftertexterna. Kanke hade de inte skrattat då, männen.
Inlägg #13: Postat: 2002-09-23 22:22:00
Scott
Delvis kan det bero på förmågan att relatera,vilket kan vara lättare för kvinnor och yngre människor,då centralfigurerna faller i den kategorin.En annan möjlighet är att män känner sig utpekade och en oroande känsla av att bli oskyldigt dömd infinner sig därav vilket har gjort att män medvetet undviker filmen.Eller saknar män empati? Nä,det är nog inte det, men vad?
Inlägg #14: Postat: 2002-09-23 23:35:00
Oskar S
Det är bra att Lukas Moodyson bryr sig om att svara på Lords ganska meningslösa inlägg. inget mot Lord, jag gillar verkligen hans krönikor.

Ännu bättre är att han bryr sig om vilka som ser hans senaste film. Jag har dragit exakt samma slutsats eftersom jag är SvD-prenumerant. Det är ingen slump att kvinnorna gillar filmen och männen inte. forts följer
Inlägg #15: Postat: 2002-09-23 23:37:00
Oskar S
Männen vill helt enkelt inte ta ansvar för sin vidriga handlingar och vill skjuta ifrån sig skulden. Därför angriper de filmens konstnärliga kvaliteér istället för att modigt säga som det är: att det här händer i vårt eget land. Att "normala" familjefäder är skyldiga till sexövergrepp av värsta sort utan en tanke på utsattheten hos de drabbade tjejerna.
Inlägg #16: Postat: 2002-09-23 23:40:00
Oskar S
Jag skrev tidigare en artikel om den generalla empatiska störningen hos män. Även detta påverkar hur en film ur det kvinnliga offrets synvikel mottas i salongerna.

Detta som en rent psykologisk bakgrund till könspolariseringen i mottagandet av filmen. Personligen tycker jag att den är mycket stark i sin enkelhet, om än något övertydlig alldeles i slutet. Men en magnifik film, av Sveriges mest lovande regissör. Ingen tvingar Moodyson att ta upp svåra ämnen. Glöm aldrig bort det.
Inlägg #17: Postat: 2002-09-24 00:13:00
prins eulak
Feminists Who Celebrate Rape:
Länk: spiritone.com
Inlägg #18: Postat: 2002-09-24 08:56:00
Kalle
Jag såg filmen tillsammans med en tjej. Efteråt sa hon att män är svin. Märkligt, jag tyckte ju att alla var svin i den filmen mamman, mostern...
Inlägg #19: Postat: 2002-09-24 10:54:00
Greger
Filmen berörde djupt, men det hindrar mig inte att inse att som filmhantverk är det din sämsta prestation och förtjänar ett lågt betyg.
Inlägg #20: Postat: 2002-09-24 13:11:00
Moody Lukasson
Undrar varför flera av kommentarerna är direkt riktade till Lukas. Tror ni på fullt allvar att han har tid att läsa era små komplimanger. Då kan han ju lika gärna gå in och chatta på nån allmän sajt också...
Showing page 1 of 3: 1  2  3
Laddar...