|
Inlägg #1: Postat: 2002-09-22 14:01:00
|
|
nix |
"Jo, jo, hon säger att hon är feminist, men jag vet nog vilken sorts killar hon ligger med…" Kvinnosakskvinnans natur är gåtfull. Hon gifter sig nästan alltid med en man som är längre än hon, för att kunna se upp till honom. Hon gifter sig också nästan alltid med en man som väger mer än hon, en med pondus. Säg mig vem du faller för och jag ska säga vem du är.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-09-22 14:03:00
|
|
nix |
En snäll, kort kille med låg status och klen pondus har inte en chans, feministen tänder helt enkelt inte på honom.
Om en feminist mot förmodan väljer en man som är kortare, har mindre pondus, mindre fint jobb samt är intellektuell underlägsen, så beror inte det på att hon blivit kär, utan på att hon försökt arbeta bort sina mentala blockeringar. En reell kraftansträngning, alltså.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-09-22 14:03:00
|
|
nix |
Maria Carlshamre påstår att kravet på att han ska vara längre går att arbeta bort, medan Nina Björk säger att det gör inget om han inte är rik, bara han är intellektuellt överlägsen tidskrift Bang 3/1998.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-09-23 11:22:00
|
|
Åsa |
Ursäkta mig Nix.. men vad stödjer du dina åsiker på om hur feministerna väljer män? Har det tagits fram någon slags statistik på detta.. skrattretande tycker jag! Förresten betyder feminist att man tror på människors lika värda så det behöver inte ens handla om att personen i fråga är en kvinna
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-09-23 14:21:00
|
|
nix |
Fel Åsa, feminist betyder att man tror på att samhället styrs av ett patriarkat som ständigt förtrycker kvinnor och gynnar män. På så vis rättfärdigar feminismen en ständigt positivt särbehandling av kvinnor på bekostnad av män.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2002-09-23 14:29:00
|
|
Åsa |
Nu hänger jag inte riktigt med här.. hmm.. du får nog förklara lite mer vad du menar, jag anser nämligen att det är tvärtom.. men jag kanske missar någon form av sarkasm?
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2002-09-23 14:42:00
|
|
nix |
Dessutom är överväldigande majoritet av feminister kvinnor även om det kan finnas några män som kallar sig själva för sånt, troligen pga grupptryck eller att de måste fjäska för att få lov att vara med i gänget.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2002-09-23 14:49:00
|
|
nix |
Du har väl hört talas om patriarkatet eller hur? Kan du definiera det?
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2002-09-23 15:30:00
|
|
Åsa |
Men nu skämtar du nog igen Nix?? Grupptruck från kvinnor så att de är feminster,. snacka om grupptryck från sådana som dig som verkar förakta män sóm tror på lika värde.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2002-09-23 16:07:00
|
|
Åsa |
Definiera patriarkatet, ngt slags kunskapstest eller? oj du! Samhällsskick som kännetecknas av husfaderns
bestämmande makt inom o. ansvar för familjen; fadersvälde; äv.: övervikt för männens inflytande i samhället .
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2002-09-23 16:17:00
|
|
nix |
jag skämtar inte alls Åsa, det är ju på fullaste allvar. En riktig feminist tror stenhårt på att det finns ett patriarkat som jämt gynnar män och missgynnar kvinnor som grupp. Enligt feministerna är patriarkat som ser till att kvinnor sminkar sig, målar naglarna, går med högklackade skor, klär sig i kjol eller väljer bort vissa yrke typ, plåtslagare, elektriker, bilmekaniker, gruvarbetare, byggarbetare, vägarbetare osv.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2002-09-23 16:28:00
|
|
Åsa |
Det där är en definitions fråga, hur kan du vara så säker på vad alla feminister tycker? Det finns olika typer av feminism..men visst ligger det mycket i det du skrev just nu i och med att i de flesta bolag sitter det män som bestämmer riktlinjerna.. och där spelar man mycket på kvinnans värde mycket ligger i den "påklädda" kvinnlighete
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2002-09-23 17:14:00
|
|
nix |
Så du menar att kvinnor som sminkar sig, går med högklackade skor, målar naglar osv, inte kan tänka själva? Att de är helt hjärndöda? Att det inte finns kvinnliga modedesigners, att tidskrifter typ Amélia och sånt inte skrivs av kvinnor för kvinnor? Alltså, det är ju bara ni feminister som är helt skarpa i sinnet, som vet precis vad är det som är fel och vad är det som är rätt?
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2002-09-24 09:25:00
|
|
Åsa |
Det här ämnet berör dig verkligen eller hur? Man kan nästan spåra en viss aggression i vad du skriver.
Så enkelt är det inte.. jag tycker inte de är hjärndöda, dessutom anser jag inte att det finns någon person eller några personer som kan veta exakt vad som är rätt och fel, kan inte se så svart på vitt. Tycker också att vissa tidsskrifter med kvinnliga chefer & kvinnliga designer spär på utseendefixeringen.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2002-09-24 10:03:00
|
|
nix |
Visst berör ämnet mig, varför skulle det inte göra det, när nästan varenda kotte kallar sig för feminist utan att veta vad det egentligen innebär. En sorts religion där alla tycker på sitt sätt men kallar sig för samma sak.
Att vara feminist är att kämpa enbart för det som gynnar kvinnor men struntar när män missgynnas. Om du verkligen tror på allas lika värde bör du inte kalla dig för feminist.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2002-09-24 11:09:00
|
|
Åsa |
Du vet tydligen vad feminism innebär & exakt hur man ska tolka ordet. När är det män missgynnas då? Jag ser det faktiskt som lite mer alarmerande att kvinnor tjänar mindre än män trots att de har samma utbildning och gör samma saker, det kanske är så att man som feminist börjar att diskutera det som man anser mest ojämlikt, "den som lider driver".
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2002-09-24 16:52:00
|
|
nix |
Kan du ta fram ett konkret exempel där en kvinna gör precis samma sak och varit anställd lika längre som en man men tjänar mindre? Feministerna bedömer fel när dom tar fram löneskillnader. Lönerna beror på flera faktorer, bl.a. på yrkessvårighet, prestation, ansvarstagande, anställningstid, samt tillgång och efterfråga på arbetskraft. Tyvärr klarar inte feministerna ekvationer som har mer än två variabler.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2002-09-24 16:57:00
|
|
Åsa |
Anser att den här diskussionen inte leder någonstans.. tycker att din nivå är lite väl låg
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2002-09-24 17:02:00
|
|
nix |
Visst du att män tjänar också mindre än kvinnor i vissa yrken?
->Lärare i estetiska och praktiska ämnen: kvinnor: 20500 män: 20400
->Förskollärare och fritidspedagoger: kvinnor: 17700 män: 17200
->Arbetsterapeuter: kvinnor: 19000 män: 18900
->Sjukgymnaster m fl.: kvinnor: 19600 män: 19400
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2002-09-24 17:05:00
|
|
nix |
->Barnskötare m fl.: kvinnor: 14900 män: 14400