|
Inlägg #1: Postat: 2002-09-20 09:57:00
|
|
Michael Lundahl |
Därför att precis som med droger, alkohol, tobak, BASE-jumping, street-racing m.m. måste det till slut komma ett avgörande: kan vi acceptera detta eller inte? Idag står man i gråzonen och velar och säger både bu och bä utan att komma till skott och ta kraft-tag mot de problem som faktiskt existerar. För att kunna ta ett sådant beslut och för att kunna göra RÄTT så måste vi ha hårda fakta. DÄRFÖR är det viktigt att veta.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-09-20 10:00:00
|
|
Michael Lundahl |
Är det som Ana säger att max 99.9999 är olyckliga, visst, då är jag med och så sätter vi igång att utrota det på stubinen. Visar det sig däremot att det kanske bara är 30-50 som är olyckliga samt att deras olycka inte beror på sexsäljandet i sig utan andra faktorer, då kan vi utforska andra lösningar som är effektivare och mer realistiska än att försöka utrota företeelsen... vilket knappast lär lyckas i det fallet.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-09-20 10:01:00
|
|
Michael Lundahl |
Men i dagsläget är det ingen som har koll på läget. Sexindustrin är höljd i mörker... och en sak är säker: onda krafter trivs ALLTID bäst i mörkret. Då kan de agera ostörda. Kan vi sätta spotlighten på industrin, då har vi åstadkommit mycket.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-09-20 10:28:00
|
|
Michael Lundahl |
Du är dessutom inte den enda som lägger vikt vid ord och att det ska liksom "låta rätt". vissa har försökt ge sig på sexköpslagen och brottsbaklen och vill ändra ordalydelsen "försläljning av sexuella tjänster" eftersom de tycker det låter alledes för fint och vill ha något som låter allvarligare så att det reflekterar hur DE tycker att det ska låta. Jag tycker sådant är skitlöjligt ärligt talat. Verkligheten förändras inte av vad vi kallar den.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-09-20 13:09:00
|
|
Per Wallin nio-fem-arbetaren |
Jo, naturligtvis betyder orden något eftersom det är våra symboler att beskriva och förstå "verkligheten" med och har olika värdeladdning. "Bög" var t.ex ett oerhört skällsord när jag var ung 60-talet men har mist sin negativa klang, främst för att det "erövrats" av de homosexuella.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2002-09-20 13:15:00
|
|
Per W |
Vad gäller "hårda fakta" om den sk verkligeten vad gäller folks lycka förefaller det svårt att objektivt mäta den. De flesta inte bara hororuppger naturligtvis att de är "lyckliga" eller kan man ta blodprov och mäta nivån?.
Det enda man kan göra är gå till sina egna värderingar om vad som är ett värdigt liv, det finns ingen rikslikare eller sanning för det.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2002-09-20 13:25:00
|
|
Michael Lundahl |
Per W: Men de egna värderingarna kan ju skilja sig kraftigt från person till person. Det JAG anser vara ett drägligt liv för mig kan hända skulle göra DIG grovt olycklig. För övrigt anser jag att dte är verkligheten vill ska diskutera... inte symbolerna. Verkligheten har nämligen ALLTID veto-rätt över symbolerna.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2002-09-20 13:52:00
|
|
Per W |
Jag hävdar att "verkligheten" inte kan beskrivas objektivt. Det är alltid "betraktarens öga" som har veto. t o m naturlagarna omformuleras efter samhällets behov
Jag är övertygad om att prostitution medför elände för den enskilde och samhället. Det är en subjektiv värdering som grundar sig på bl.a kunskap förstås ej fullständig, generaliseringar och ideologi. Om en eller fler "sexarbetare" vid ett visst tillfälle uppger sig vara "lyckliga" kan ju inte ändra min värdering,
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2002-09-20 14:52:00
|
|
Michael Lundahl |
Om din kunskap ändras då?
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2002-09-20 14:55:00
|
|
Michael Lundahl |
Dessutom... om kartan och verkligheten inte stämmer överens så är det verkligehten som gäller... inte kartan. Även om kartan säger att där du just sätter din fot inte finns ett stup så kommer du inte att sväva i luften bara för det.... utan du kommer att ramla ned och slå ihjäl dig.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2002-09-20 14:56:00
|
|
Michael Lundahl |
Naturlagarna formas inte efter samhället utan efter vad vi vet. Skillnaden mellan fysiker och andra som försöker formulera naturlagarna är att om verkligheten visar sig vara annorlunda än vad man tidigare trodde så skriver man om naturlagarna... inte verkligheten.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2002-09-20 17:14:00
|
|
Per W |
Kartan gäller tills du själv har kontrollerat den. Jag utgår från att Skövde finns i Sverige, jag litar på kartan.
Du kan inte SJÄLV kontrollera om horor är olyckliga, du får lita till dina egna värderingar och kunskap som andra har insamlat.kartan.
Naturlagar skrivs inte alltid om efter verkligheten, den skrivs om efter samhällets värderingar och aktuella behov Galilei fick gå med på att jorden var universums centrum, trots att han kunde visa något annat.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2002-09-20 17:31:00
|
|
Michael Lundahl |
Sant så långt Per. Men om jag säger "Vi skall göra en stor, dyr och riskfylld expedition till Skövde", då skall det banne mig till att jag kollar kartan INNAN vi ger mig oss ut på den expeditionen, eller hur?
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2002-09-20 17:34:00
|
|
Michael Lundahl |
Dessutom är detta inte längre 1600-talet då troslärorna och deras organisationer hade stor makt över världen utan nuförtiden är vi en SMULA mer rationella.
Eller är vi det egentligen? Retorisk fråga
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2002-09-20 17:34:00
|
|
Michael Lundahl |
Dessutom är detta inte längre 1600-talet då troslärorna och deras organisationer hade stor makt över världen utan nuförtiden är vi en SMULA mer rationella.
Eller är vi det egentligen? Retorisk fråga
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2002-09-21 11:16:00
|
|
Jörgen Karlsson |
Per W, genom att hävda att verkligheten i alla avseenden är subjektivt föränderlig och individuell, så diskvalificerar du samtidigt din egna ståndpunkts tyngd. Ty den är ju ändå bara subjektiv och din egen vilket betyder att den i sig varken är av större eller mindre vikt än vilken annan ståndpunkt som helst.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2002-09-23 08:09:00
|
|
Per W |
Jörgen,
Du menar att jag måste tycka att min ståndpunkt är den eviga sanningen, amen för att den ska ha tyngd. Då kunde jag ju låta bli att debattera och nöjt luta mig tillbaka!! För mig har naturligtvis min åsikt större tyngd än andras tills jag blir övertygad om något annat.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2002-09-24 09:35:00
|
|
Kalle G |
Per, du missar en sak i din parallell till Galilei. Naturlagen var det att jorden snurrade runt solen? gällde ju fortfarande. Den förändras ju inte, bara för att samhället vägrar öppna ögon och inse hur det står till.
|
| |