Inlägg #1: Postat: 2002-09-19 22:00:00
|
sus |
Michael! Jag har mött kvinnor som varit sexarbetare på olika sätt. Jag har mött kvinnorna i verkligheten, inte bara genom någon bok eller artikel. Jag har verkligen mött kvinnor av kött och blod som kunnat vittna om en verklighet som du inte har en blekaste aning om. Bakom en glassig fasad möter en skitig verklighet. Jag vet och tycker det är tragiskt att läsa dina skriverier.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2002-09-19 22:03:00
|
sus |
Du som gillar böcker, läs Spelat liv av Louise Eek. Jag tror att jag hänvisat till den redan. Men det tål att upprepas.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2002-09-20 00:32:00
|
Michael Lundahl |
Det är klart och tydligt att folk väljer att lyssna på de som bäst stämmer överens med vad man själv tror på. Selektiva skygglappar...
|
|
Inlägg #4: Postat: 2002-09-20 00:33:00
|
Michael Lundahl |
Jag känner till Louise Eek and andra som likt henne hamnat i en dålig situation. Men varför du envisas med att modellera ALLA efter henne och de få du träffat är trångsynt om något.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2002-09-20 08:24:00
|
va sa du? |
"Det är klart och tydligt att folk väljer att lyssna på de som bäst stämmer överens med vad man själv tror på. Selektiva skygglappar..." Just det, det är ju precis vad du gör!
|
|
Inlägg #6: Postat: 2002-09-20 08:33:00
|
Michael Lundahl |
va sa du: Då kan ju du förklara för mig hur jag har fel. Dessutom kan du förklara hur jag har fel när jag säger att vi som står utanför sexindustrin egentligen inte vet vad som händer i den, hur många som är inblandade, vilka de sociala förhållandena inom den är samt vilka de faktiska hjälpbehoven är.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2002-09-20 10:07:00
|
Maria |
Va sa du har rätt. Michael Lundahl lyssnar ju mest på det som skrivs/sägs/debatteras om den lyckliga horan.
Klart som fan att det finns lyckliga horor, men jag är övertygad om att de är ganska få. Och den där boken du tipsar om - hur vet du att den är sann och ärlig och består av äkta lycka? och EN bok, vad säger det?
|
|
Inlägg #8: Postat: 2002-09-20 10:13:00
|
Michael Lundahl |
Maria: Ja med tanke med att jag hela livet totalt ensidigt matats med enbart den nattsvarta bilden så måste jag ju kompensera upp detta för att kunna få en balanserad bild. Jag har redan hört de olyckligas berättelser och jag har accepterat dem. Nu vill jag höra vad de som inte är olyckliga har att säga. En bok kan säga rätt mycket eftersom det är en antologi där MÅNGA över 30 författare gör sig hörda.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2002-09-20 10:14:00
|
Michael Lundahl |
Och med tanbke på att en del av dessa författare är debattörer och medlemmar/ledare för prostituerades intresseorganisationer så väger deras röster väldigt tungt.... åtminstone mycket tyngre än t.ex. Anas.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2002-09-20 11:57:00
|
Ana |
Jahaja. Är man inte inuti branschen och alltså beroende av den så kan man inte uttala sig. Gäller samma sak med våldtäkter? Den som inte våldtagits får inte uttala sig om huruvida våldtäkt är bra eller dåligt. Den som inte varit hemlös kan inget säga om hurvida vi vill eller inte vill ha hemlöshet i vårt samhälle. Den som inte minns varenda sekund av sin barndom får inget tycka om barns väl och ve. Kom igen.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2002-09-20 12:09:00
|
Michael Lundahl |
Du kan gärna få uttala dig Ana... jag har inte sagt annat. Det jag säger är att DERAS röster väger tyngre än din. Tuff skit men så är det. Folk som har erfarenhet och kunskap och som lever i den verklighet som diskuteras HAR större "credibility" än de som står utanför... vilket du och jag gör. Hamnar vi i en ord-mot-ord situation där du står på ena sidan och t.ex. Norma-Jean Almadovar står på andra, då väger hennes ord tyngst Ana. Sorry... men så är det.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2002-09-20 12:14:00
|
Michael Lundahl |
På samma sätt har jag rätt att uttala mig om t.ex feminism... eller redaktionsarbete. Men ändå så kommer t.ex. Linda Skugge resp. du att ha mer tyngd i era uttalanden än vad jag har... precis som att ni två inte har mycket tyngd inom mitt område, det vill säga utveckling och framtagning av program- och datorsystem. vi får alla uttala oss, javisst. Vi har yttrandefrihet. Men vi väger alla olika tungt inom olika områden. Och inom just den här debatten, där väger du - like it or not - väldigt lätt.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2002-09-20 12:30:00
|
Ana Udovic |
Håller inte med. Just prostitutionen är inget som enbart rör de prostituerade. Det påverkar hela samhället. Som Marita skrev förut, gör objektifieringen av kvinnor att alla kvinnor ses på ett annat sätt än män. Mer hänsynslöst. Det är min upplevelse och hennes, att man får en massa skit av män så fort man vandrar ensam på stan bland fulla killar. Det är en grej.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2002-09-20 12:30:00
|
Ana forts |
En annan är att vi har barn som tar intryck av vad de ser och hör omkring sig. Den dagen de får veta att män kan köpa kvinnor trots att kvinnorna oftast mår dåligt av det, så kommer den kunskapen att påverka dem.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2002-09-20 12:31:00
|
Ana forts |
Feminismen drabbar dig också. Därför är din åsikt lika viktig som min. Jag har massor att säga om utveckling av datasystem, eftersom jag använder det. Det måste du lyssna på för att bli en bra utvecklare. Vi är inte ensamma öar i samhället. Vi lever här samman. Vi påverkar varann. Ren indivdualism existerar inte.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2002-09-20 12:42:00
|
Michael Lundahl |
Vackra ord Ana... men så är det inte i praktiken. Min åsikt skrivs ned - till viss del med rätta... och till viss del orättvist - i frågan om feminism just därför att jag är kille.
Sedan är vi tillbaks i diskussionen jag hade med Marita: Visa på att sexindustrin påverkar just DIG. Sättet du uttrycker dig på är felaktigt. Prostitution handlar inte om att "köpa kvinnor". Det handlar om att köpa sexuella tjänster. Det är en satans skillnad.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2002-09-20 12:44:00
|
Michael Lundahl |
Precis som att Sourze Media AB inte köper DIG som kvinna utan dina tjänster som redaktör. Precis som att den som går till en massös inte köper henne utan hennes tjänster. Köparen har inga rättigheter utan för detta. Att utföra en tjänst är inte att ge bort sig självt, oavsett om det har med sex att göra eller inte.
|
|
Inlägg #18: Postat: 2002-09-20 12:46:00
|
Michael Lundahl |
Problemen inom sexindustrin uppstår bland annat när köparen tror sig ha rätt till mer än denne har. Hade det varit så att köparna respekterade hororna - precis som de respekterar andra tjänstesäljare - då hade en stor del av problemen med prostitution försvunnit.
|
|
Inlägg #19: Postat: 2002-09-20 14:38:00
|
sus |
Michael. Jag modellerar inte alla efter Louise Eek. Jag har träffat andra kvinnor också. De är inte så få som du vill påskina. Att jag hänvisar till Louise är att hon är en av de få som orkat ta sig något sånär hel ur branchen och klarat av att själv skriva om det. Jag anser mig inte vara trångsynt. Ditt tal om selektiva skygglappar borde du kansle själv fundera lite över.
|
|
Inlägg #20: Postat: 2002-09-20 15:46:00
|
Marcus P |
"Min åsikt skrivs ner ... i frågan om feminism just därför att jag är kille." Jag ville bara påpeka att jag också är kille, men att jag inte upplever att min åsikt i "feministiska frågor" skrivs ner av den anledningen. Däremot har jag observerat att just det DU har att säga ofta sågas. Har du nån teori om varför det är så, Michael?
|
|