Inlägg #1: Postat: 2002-09-19 19:17:00
|
Ana Udovic |
4. Jag säger inte att ALLA horor är olyckliga utan DE FLESTA.
5. Brukar du också säga som vissa män att "de ser på sexförsäljning på ett annat sätt i länder som Thailand, det är helt naturligt där" samtidigt som du står framför en 11-åring som försöker sälja sig till dig?
|
|
Inlägg #2: Postat: 2002-09-19 19:32:00
|
Ana Udovic |
Ifall du svarar ja på punkt 5, är du ganska kraftigt lurad. Du har aldrig tänkt på att vissa tjänar på att myten om den lyckliga horan lever kvar? Vad sägs om att betrakta ALL information med skepsis, inte bara den som talar om den olyckliga horan?
|
|
Inlägg #3: Postat: 2002-09-19 20:47:00
|
Michael Lundahl |
1 Och var drar du gränsen mellan en prostituerad och en icke-sådan? 2 Med tanke på att en del av de människor som skrev där själva jobbar inom sexindustrin så kanske du kan berätta vad det är som gör dig trovärdig och dem till skicksnackare?
|
|
Inlägg #4: Postat: 2002-09-19 20:49:00
|
Michael Lundahl |
3 Du har inte lyssnat tillräckligt. Du har lyssnat på väl tillrätta lagda artiklar i mainstream-pressen som alla säger samma sak. Total åsiktslikriktning.... därför att de VÅGAR INTE ta in någon annan än de som uppräthåller myten om den olyckliga horan. 4 Japp... med den fina siffran 9.9999 Var fick du den ifrån? Låt mig gissa: Gripen rakt ur luften... och egentligen vet du inte hur stor andel det egentligen är... därför at det vet INGEN.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2002-09-19 20:51:00
|
Michael Lundahl |
5 Nej. Och vad ville du ha sagt med den frågan?
5b Myten om den lyckliga horan finns inte. Länk: sourze.se
|
|
Inlägg #6: Postat: 2002-09-19 21:01:00
|
Michael Lundahl |
Felrättningar: Svar 3 "och dem till skitsnackare?" Svar 4 99.9999
|
|
Inlägg #7: Postat: 2002-09-19 23:53:00
|
jonas källgren |
michael. om du tycker att det är viktigt att höra alla sidor kan du väl inte bara avfärda "mainstreampressen" med att de inte "vågar ta in någon annan än de som upprätthåller myten om den olyckliga horan". för att citera dig själv: hur vet du det?
att sen ana u i sin punkt 5 klättrar ner på en rätt pinsam nivå kan kanske förklara att du blev lite överilad i ditt svar.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2002-09-20 03:06:00
|
suz |
jag drar oxå en klar gräns mellan prostituerad och andra associerade sex yrken, stripa hade jag oxå kunna gjort om jag haft krop för det, snacka snusk i telefon med bra betalt kan jag oxå göra-har röst för det, men inte släppa in nån i min kropp som jag inte vet om de vill döda mej eller plåga mej eller,inne i min kropp det är bara när jag vill och gratis !
|
|
Inlägg #9: Postat: 2002-09-20 08:20:00
|
Michael Lundahl |
Jonas: Med tanke påa tt mainstream ibland AVSIKTLIGEN stänger ute avvikande röster så finns det annledning att betrakta dem som partiska. Detta märjktes till exempel tydligt i Shocking Truth-debatten där vissa människor kunde givit starka arghument MOT Alexa Wolf... men som stängdes ute från studion trots att de bad om att få vara med. Och boken jag nämnde talar om ytterligare många sådana exempel på mörkning av obekväma röster.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2002-09-20 08:21:00
|
Michael Lundahl |
suz: Det får stå för dig. Men det är inte dig denna debatt handlar om.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2002-09-20 12:03:00
|
Ana Udovic |
Var inte så stiff. Alla fattar att jag är inte menar exakt 0,0001 promille. Släpp det, det var bara ett annat sätt att säga minoriteten på. Jag hörde en massa avvikande röster under Shocking truth-debatten. Är du döv? Sen undrar jag om du ställt dig frågan: Vem tjänar på att försvara myten om den lyckliga horan? Svar: Hela porr- och prostitutionsbranschen. Vem tjänar då på myten om den olyckliga? Ingen. Finns inte en spänn att tjäna där.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2002-09-20 12:05:00
|
Ana Udovic |
håller med suz om definitionen av prostitution kontra övrig sexarbetare.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2002-09-20 12:25:00
|
Christer H |
VAD är det egentligen som diskuteras här? Hur många procent sexarbetare som är "lyckliga"? Hur mäts det? Vore det inte läge att lyfta debatten nåt snäpp? ML försöker göra det ibland, men dras ned hela tiden i pseudodiskussioner. Är förbud av prostitution den bästa lösningen på problemen? Mvh CH
|
|
Inlägg #14: Postat: 2002-09-20 12:28:00
|
Michael Lundahl |
Fel Ana, det finns massor att tjäna på myten om den olyckliga horan. Där finns makt och mediatid att tjäna. Tänk dig själv: Vad händer den dag som sexarbetarna revolterar och säger "Ni får inte tala för oss längre?". Alla som uppräthåller myten om den olyckliga horan förlorar då sin röst i den här frågan. De får inget att säga till om längre. Och vad än värre är: de förlorar kontrollen över folkopinionen.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2002-09-20 12:31:00
|
Michael Lundahl |
Det finns många idag som övertygat sig själva om att enda handlingssättet mot prostitution är dess avskaffande. Kommer det en motkraft som säger "Nej, det finns andra vägar" och dessutom kan visa på detta - vilket är just det som icke olyckliga sexarbetare kan göra - då riskerar de som vill bli av med prostitutionen att förlora och tvingas ge med sig.
Kort sagt: De finns MÅNGA som har att tjäna på att myten om den olyckliga horan uppräthålls.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2002-09-20 12:35:00
|
Michael Lundahl |
De som har mest att förlora på denna myt, det är sexarbetarna själva. De får ingen röst. Opinionen tycker "Vi behöver inte lyssna på dem... vi vet ju redan att de har det skit". De får inte komma till tals. Ingen lyssnar på dem därför att andra har stulit deras röst och tycker att de kan prata i horornas ställe. I "Whores and other feminists" nämns detta av nästan varenda författare. De vill tala SJÄLVA... inte att någon annan ska stjäla rätten att tala för dem.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2002-09-20 12:36:00
|
Michael Lundahl |
Så detär inte så enkelt som du försöker få det till Ana. Din värld är fortfarande svart-vit. Du behöver färg på den för att förstå att detta är en ENORM fråga... och problemen som finns löses inte med myten om den olyckliga horan.
|
|
Inlägg #18: Postat: 2002-09-20 15:18:00
|
Ana |
Vem hindrar dem från att uttala sig? De kan ju tydligen ge ut böcker. Jag förstår inte vad du menar. Och några sekunder i medieljuset är väl inte direkt att "tjäna" nåt, jämfört med att få in några miljoner på sitt konto varje månad. Din värld är ganska svartvit, tycker jag. Jag har för övrigt bett prostituerade skriva på Sourze, de ville inte. Jag vill jättegärna höra vad de har att säga. Men som sagt, alla i samhället berörs av detta så det är inte BARA de som är intressanta.
|
|
Inlägg #19: Postat: 2002-09-20 16:15:00
|
Michael Lundahl |
De blir t.ex. inte inbjudna till diskussioner och öppna debatter. Det jag menade med inflytande handlar inte om vad sexarbetarna har att vinna utan vad andra rörelser har att förlora. Vi snackar om avsevärd makt här som orgnisationer och rörelser kan förlora. Och som de själva alltid säger i sina budskap: ingen släpper ifrån sig makt frivilligt. Det är bara det att det gäller dem själva också.
|
|
Inlägg #20: Postat: 2002-09-20 16:17:00
|
Michael Lundahl |
Jag har inte sagt att vi ENBART ska lyssna på sexarbetare... men idag sker det ju nästan inte alls. Istllet är det folk som du som skriver ledare, krönikor och liknande som hörs... och nån gång då och då kommer någon som Louise Eek som genast ges framsida och spaltmeter. Men de som inte är i hennes situation, de har tröttnat på att bli åsidosatta. Det är därför du inte får dem att skriva. Läs "Shocking Lies" igen och du ser just den frustrationen och uppgivenheten.
|
|