Lilja 4-ever som ett slag i magen

Inlägg #1: Postat: 2002-09-17 20:33:00
johanna
Det du säger är så sant. Jag kände själv en otrolig hopplöshet efter att ha sett Lilja 4-ever. Denna vidrigt äckliga film som var så otroligt skicklig gjord. Den satte sig i halsen, den påverkade. Hoppas nu bara att den inte bara påverkade mig, utan även de med all makt. De som kan göra något åt saken, inte bara må dåligt över det, som vi andra som sett filmen.
Inlägg #2: Postat: 2002-09-17 22:11:00
ANna Li
Självklart är inte alla män onda eller alla kvinnor goda. DEt finns många människor med låg förmåga/vilja att förstå hur andra känner och att förstå konsekvensen av sitt handlande. Och det viktigaste är vad vi gör? Vad säger du om du hör en polare säga "hora" om ngn? Eller planera att gå till en? Vad gör jag? Vilka stöder man i politiken och hur vill de motverka prostitution?
Inlägg #3: Postat: 2002-09-17 22:29:00
JPA
Sociologen Rita Liljestrom har i borjan paa 80 -talet definierat "manlighet" som skadan som vi orsakar pojkar redan vid tidig aalder...
Inlägg #4: Postat: 2002-09-17 22:57:00
Jaxx
Och nu väntar vi bara på herr Lundahl, och vi vet ju redan vad han kommer att säga, eller hur?...
Inlägg #5: Postat: 2002-09-17 23:28:00
Johan Lundberg
Torskar är inte svin, inte män heller. Det är när man låter sig uppröras utan eftertanke som det börjar bli farligt.
Det som är fel i branschen är trafficking och utnyttjandet av hjälplösa utländska tjejer. Enda sättet att bli av med det är via legalisering av prostitution igen.
Skulle du köpa "svart" sex om det fanns laglig runt hörnet?
Inlägg #6: Postat: 2002-09-18 01:16:00
surfaren
Det är inget fel på din manlighet. Du har ingen anledning att skämmas för att du är född man. Det finns män som är svin och det finns kvinnor som är svin. Men man bör akta sig för att dra alla över en kam, oavsett om det handlar om horor, torskar, invandrare, män eller kvinnor. "The road to Auschwitz did not begin at the train station in Krakow, it began the first time no one spoke out when a hate crime was committed."
- H. Yerev
Inlägg #7: Postat: 2002-09-18 07:00:00
undrande
Det var ingen dokumentär film, utan snarare en propaganda film. Man kan då fråga sig hur pass representativt är detta scenario egentligen? Hur många Liljas fall som finns i Sverige och varför inte polisen spårar in dom när det nu finns en så förträfflig sexköpslag här i lilla ankdamen?
Inlägg #8: Postat: 2002-09-18 07:59:00
Ben
Antar att den här filmen är lika kass som alla andra Lukasfilmer, har inte sett den men sak göra det. När den kommer på video. Varför kan ingen i Sverige göra film?
Inlägg #9: Postat: 2002-09-18 08:38:00
Michael Lundahl
Så djävla pinsamt att det ska behövas en film som "Lilja" innan folk fattar. Detta visar med största tydlighet att folk är så satans inkörda på sina fantasier från Skyddade Verkstaden. En rejäl dos VERKLIGHET är vad som behövs för att arbetet med att rensa upp i tassemarkerna skall komma igång.
Inlägg #10: Postat: 2002-09-18 09:47:00
Kalle
Liljas mamma och moster var inte heller så trevliga...
Inlägg #11: Postat: 2002-09-19 00:16:00
Oskar S
Jag skrev en artikel om exakt samma sak som jag tagit bort i efterhand. Det är egentligen fascinerande att det som då var högst kontroversiellt i mina åsikter kanske delas av många fler nu iom Lukas insats. Själv anser jag att han är en stor filmskapare. Hans genialitet ligger i enkelheten hos enskilda scener, dialog och intimitet.

F.ö är Oksana ett stort framtidshopp som skådis.
Inlägg #12: Postat: 2002-09-19 00:16:00
Oskar S
Jag skrev en artikel om exakt samma sak som jag tagit bort i efterhand. Det är egentligen fascinerande att det som då var högst kontroversiellt i mina såikter kanske delas av många fler nu iom Lukas insats. Själv anser jag att han är en stor filmskapare. Hans genialitet ligger i enkelheten hos enskilda scener, dialog och intimitet.

F.ö är Oksana ett stort framtidshopp som skådis.
Inlägg #13: Postat: 2002-09-22 17:07:00
Mia
Personligen anser jag män och kvinnor vara av samma skrot och korn men mannen har mer makt och är fysiskt starkare, därför gör män generellt sett mer skit i samhället men jag läste faktiskt nyligen att 40 av dom som polisen i San Fransisco arresterar är kvinnor.
Inlägg #14: Postat: 2002-09-25 17:44:00
Olle
Hur orkar man skriva ett inlägg av den här sorten? Okej att man som Lukas Moodysson gör en film för att visa hur eländigt hororna har det, men att faktiskt betala pengar för att hylla en en redan sönderhyllad film är fan patetiskt. "Kalla mig galen, men jag tycker att Lilja 4-ever var en väldigt stark film". Fan vad tråkigt.
Inlägg #15: Postat: 2002-09-27 13:20:00
solveig
Ingenting är nytt under solen. Legalisera prostitutionen för så länge män betalar för att få knulla finns den och all skit i dess släptåg. De prostituerade gör ju samhället en nytta! Att ha drifter ska inte kännas som en skam bara den är kopplad till en förnuftig skalle. Att föräldrar lämnar barn vind för våg, det är däremot världens största skam.
Inlägg #16: Postat: 2002-10-01 11:51:00
Yanni
"Efter att ha sett Lukas Moodysons "Lilja 4-ever" är jag själv beredd att trycka på avtryckaren mot varenda torsk i världen."

Bra då gjorde den någon nytta.
Varför skulle man legalisera prostitution? Utan torskar behövs den inte. I ett jämställt samhälle ska den inte finnas. Ibland undrar jag hur män är funtade...
Inlägg #17: Postat: 2002-10-02 20:54:00
Joss
Bra att du insett sanningen, men det är inte synd om dig. Det är inte synd om dig för att du blev så ldsen över vad filmen berättade. Det är synd om den värld filmen utspelade sig i, som är styrd av män som ofta tycker synd om sig själva. Inget illa menat egentligen, var bara tvungen.
Inlägg #18: Postat: 2002-10-03 13:11:00
jenny
Tack Per-Anders Fredriksson. Jenny som tvivlade på manlighetens mänsklighet
Inlägg #19: Postat: 2005-03-28 18:23:00
saga simon
Du är en man, men du är även mänsklig!
Läs detta, en artikel av en man för andra män gällande sexindustrin:

Länk: uts.cc.utexas.edu

När man är mänsklig och ser hur världen är får man ett slag i magen, det är bra för då strävar vi efter att förändra den.
Laddar...