Death by snabbmakaroner

Inlägg #1: Postat: 2002-09-17 15:25:00
anna a
alternativ nummer två är att plugga. sälj din själ till csn tills du har tillräckligt många högskolepoäng för att komma in på det du vill. det tredje och bästa alternativet är att ta sig in på en utbildning som har antagningsprov. det borde alla utbildningar ha
Inlägg #2: Postat: 2002-09-17 15:26:00
Marcus P
*undrar hur antagningsprovet till kemistutbildningen skulle se ut*
Inlägg #3: Postat: 2002-09-17 15:26:00
anna a
och är det en utbildning som har med skrivande att göra bör du ha noll problem. lycka till. usa har väl annars ganska välrenommerade journalistutbildningar ? ;
Inlägg #4: Postat: 2002-09-17 15:28:00
anna a
marcus p: jag vet inget om kemi, men en kvalificerad gissning är att antagningsprovet borde handla om, eh, kemi? det praktiska är svårt att testa med så är det med de flesta antagningsprov som inte direkt handlar om skrivande
Inlägg #5: Postat: 2002-09-17 16:15:00
Marcus P
Anna: Ett antagningsprov till kemistlinjen som handlar om kemi blir ju ungefär som en antagning via betyg: man testar kunskaper i de aktuella ämnena kemi, matte, fysik, biologi, engelska eftersom all kurslitteratur är på engelska. Skillnaden från betygssystemet blir i så fall dels att systemet blir mer standardiserat dvs lika oavsett var man gick i skolan o hur lätt det var att få betyg där, dels att betyg i tyska, svenska, historia etc. inte räknas.
Inlägg #6: Postat: 2002-09-17 16:16:00
Marcus P
Och då skulle ju följderna bli ungefär de samma som nu, inte sant? Bortsett från att blivande kemister skulle skita i att läsa samhällskunskap, historia och sånt. Jag tror inte att det systemet skulle bli bättre. Däremot tror jag att det finns många utbildningar där intervjuer, antagningsprov och liknande skulle vara avsevärt bättre än betygs- och högskoleprovsintagning. Typexempel: psykolog. Nu blev det här lite offtopic, förlåt, Kee
Inlägg #7: Postat: 2002-09-17 16:30:00
Mattias A.
Skit samma, huvudsaken är ju att Kee inser att hon borde skita i vad folk&fä tycker och göra det hon helst vill/är bra på, vilket leder till att en stor del ångest elimineras. Kee: vill du skriva, så skriv! om du har social fobi kanske journalist inte är rätt syssla?
Inlägg #8: Postat: 2002-09-17 16:35:00
Mattias A.
Förlåt Kee, men va fan håller du på med? inser du inte hur sjukt det är att börja fundera på pensionsfonder i din ålder? Lev, väx, skriv, hitta dig själv, var nitton år gammal osv osv Du skyller mycket av din ågren på omvärlden: familjen, samhället. i själva verket tror jag du projicerar din rädsla för att ta steget/rycka navelsträngen/kapa förtöjningarna
Inlägg #9: Postat: 2002-09-17 16:39:00
Mattias A.
Mitt råd är alltså: kicka ångesten i arslet och sätt igång med att bygga upp något. Bara du kan veta vad det ska bli liksom typ bah
Inlägg #10: Postat: 2002-09-17 22:25:00
kee
jag hatar kemi : jag läser psykologi. haha pensionsfonder är viktiga! makaroner också.
Inlägg #11: Postat: 2002-09-18 07:27:00
4.8 i slutbetyg till vad nytta?
Hm, för er information så tror jag knappast att kemister skulle strunta i de andra betygen bara för att man vill läsa kemi. Vi naturvetare är lite läskiga på så sätt. Däremot är det surt när man några år senare kommer på att jag kunde ha slappat hela trean och ändå kommit in :\

Heja Kee och välkommen till världen! sagt med ett soligt leende
Inlägg #12: Postat: 2002-09-18 08:27:00
kee
tralala
Laddar...