|
Inlägg #1: Postat: 2002-09-13 21:34:00
|
|
Sara |
forts. På motsvarande sätt upplever jag det som en kränkning att kalla svarta människor för t.ex. Apor - oavsett om jag föraktar apor eller inte.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-09-13 21:49:00
|
|
Michael Lundahl |
Det är mycket svårt att skilja de två åt... anses prostitution vara dåligt är det självklart att detta återspeglas mot den som gör det möjligt: den prostituerade. Och just "att sälja sig" är ett nedsättande uttryck för människor. Den påtvingade sexualiseringen har du en viss poäng med... dock hänger ju även det ihop med att sexuella människor ses ned på... och då speciellt sexuella kvinnor.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-09-13 21:52:00
|
|
Michael Lundahl |
Exemplet med apor håller inte... därför att bli kallad apa är en kränkning just därför att man anser apan vara ett primitivt djur med lägre värde i jämförelse med människan. Samma med kränkningen hora. Det är en kränkning just eftersom man anser horan vara mindre värd. Hur man än vänder och vrider på det kan man inte påstå att man respekterar horan samtidigt som man säger att det är en kränkning att bli kallad hora.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-09-14 00:19:00
|
|
master |
får jag fråga dig ML. hur ställer du dig själv till denna frågan. tycker du själv inte att det är kränkande när jag nu säger att din mamma verkar vara en riktig hora och du en horunge. är det fint tycker du? eller skulle det vara likställt att kalla henne för målare tycker du?
jag är faktiskt nyfiken på din ståndpunkt.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-09-14 00:19:00
|
|
master |
hur kommer det sig att du brinner extremt mycket för frågor som rör horor, kvinnoförtryck, sexbrott. så fort man ser en artikel angående kvinnoobjektifiering så kan man ge sig på att du har varit där och startat bråk. jag har varit här på source en dag och är redan trött på dig, det verkar vara fler som är trötta på dig.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2002-09-14 10:55:00
|
|
Michael Lundahl |
master: Så du vill helst att jag håller tyst så vi får en stilla, enhetlig bild som alla till synes håller med om? Det kanske inte är så fel emd censur ändå?
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2002-09-14 20:05:00
|
|
master |
det handlar inte om att jag vill censurera. det är bara det att ditt påstående väldigt otydligt reflekterar vad du själv verkligen tycker. tycker DU det skulle vara kränkande om alla dina vänner refererade till din mamma genom att säga "horan"? eller tycker du det bara är en felbenämning precis som tex postmästare.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2002-09-14 20:09:00
|
|
master |
jag tycker du har en "viss" poäng i ditt påstående precis som sara har en "viss" poäng i sin förklaring. anledningen att jag blir trött på dig är att du målar ut alla som känner obehag över att kallas hora som en bidragare till kvinnoförtryck. du klargör ju inte ens vad du egentligen tycker. svara gärna på frågan.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2002-09-14 22:29:00
|
|
Michael Lundahl |
Jag skulle tycka att den personen är en skitstövel som inte har respekt för folk därför att medvetet försöka kränka folk - hur man än gör det - är en förkastlig handling. Exakt vilket tillmäle han/hon sedan använder är av mindre betydelse. Men den stora debatten handlar inte om kränkningar i allmänhet utan just att det är ordet "hora" som används. Det ordet har givits en extra värdeladdad betydelse just därför att horan anses vara en mindre värd människa.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2002-09-14 23:53:00
|
|
anna a |
återigen: precis som både torsk och hallick.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2002-09-17 10:45:00
|
|
Michael Lundahl |
Så du anser det vara lika rätt att förakta horor på samma sätt som vi föraktar torskar och hallickar?
|
| |