Rasisterna kan inte vara moderater

Den här tråden diskuterar artikeln Rasisterna kan inte vara moderater.
Inlägg #1: Postat: 2002-09-12 11:07:00
Karin E.
Ursäkta men jag är inte förvånad. Tänk på att tex Sten Andersson tillhörde just moderaterna innan han gick med i Sverigedemokraterna. Jag är mer chockad över vad sossarna sa.
Inlägg #2: Postat: 2002-09-12 11:52:00
Ben
Hur kan detta förvåna dig? Moderaterna är inte direkt kända för att vara ett invandrarvänligt parti, men jag håller med dig; detta var bara för mycket. Jag tror knappast att 99 av alla moderater delar din uppfattning om invandrare, jag känner fler som har en mycket nedlåtande ton mot invandrare. Ett mycket vanlig argument är; Om de inte skärper sig så ska de skickas hem. Jag tror i för sig inte att majoriteten är rassar, men nästan.
Inlägg #3: Postat: 2002-09-12 12:20:00
Utan illusioner
Varför bli förvånad alls? Dessa pinsamma individer uttrycker ju en åsikt väl spridd i alla läger, spelar ingen roll om de är s, m, fp, kd, v, mp eller c... Tyvärr är det så här verkligheten ser ut. Det finns "spöken" med obehagliga åsikter lite varstans. Vi andra, vi som inte sympatiserar med rasister och dylika neanderthalare, måste kämpa för vår övertygelse - så att det märks!
Inlägg #4: Postat: 2002-09-12 14:10:00
micke
M:s konservativa rötter

Vad många unga moderater inte reflekterar över är att M - som de flesta partier - har ideologiska rötter i sin föregångare. Högerpartiet var ett konservativt parti. Nationalism och klassamhället rättfärdighet var hörnstenar i ideologin.

De åsikterna har överlevt - speciellt hos den äldre välbärgade manliga partieliten.
Många " moderna" moderater borde ställa sig frågan om dessa herrars människosyn är deras egen?
Heder till Tove Lifendahl!
Inlägg #5: Postat: 2002-09-12 16:56:00
jake
Löjligt att säga att 99 av moderaterna inte skulle ha främlingsfientliga åsikter. Sverige har inget parti mot invandring, förutom galenpannor som sverigedemokraterna m.fl., partier som vuxit från kriminella skinhuvudgäng. Rumsrena relativt personer mot invandring söker sig till högerkonservativamoderaterna. Detta bör inte förvåna någon. Även om M ledningen och framförallt MUF föredömligt tar avstånd från detta. På 30-talet blev dåtidens MUF nazister och uteslöts från högerpartiet.
Inlägg #6: Postat: 2002-09-12 18:22:00
Henrik Hermansson
Faktum är ju att moderaterna är det parti som starkast pekar ut invandrare som en särskild grupp, som behöver särskilda regler, som inte själva förstår att de behöver lära sig språket, som hellre tar bidrag än arbetar o s v. Listan är lång. Vem som helst kan lista ut att främlingsfientliga dras till ett sådant program.
Inlägg #7: Postat: 2002-09-13 04:29:00
Olle
Dessa politiker varav ett par fick avgå, har kanske varit med i moderaterna i 30 år. De har sett samhället förandras omkring dem i en riktning de inte gillar. De tvingas dock knipa käft om vad de egentligen tycker. Sen kommer en man med dold kamera och ut åker de..
Inlägg #8: Postat: 2002-09-13 16:16:00
Milla
Jag tycker det är skakande att folk inte får ha en fri åsikt OM såväl utlänningar eller invandrare i fråga om vadsomhelst, utan att den åsikten - men bara om den är negativ - ögonaböj ska kategoriseras som "rasistisk". Man behöver väl för f-n inte vara rasistiskt lagt för att man har en uppfattn. el erfarenhet av/om bidragsinvandranden - som faktiskt finns! - som belastande och oekonomska för *alla* skattebetalande svenska medborgare. Det har blivit ett sjukligt åsiktsförtryck i det här landet.
Inlägg #9: Postat: 2004-07-21 12:02:00
Chris.X
En anledning varför moderaterna inte får så många röster beror på att just sossar och vänster hela tiden förstärker myten om att moderaterna är främlingsfientliga. Uppenbarligen verkar det som om många sossar och just vänstermänniskor inte kan, eller ens vill ta reda på fakta. Åsikts-diarre som Michael Lundahl skrev om i en tidigare artikel. Folk tror och tycker väldigt mycket, utan att ha riktig kunskap.
Laddar...