|
Inlägg #1: Postat: 2002-09-12 11:05:00
|
|
Anna Li |
Dagis FÅR inte pengar. Dagis gör så att samhället får in mer pengar. Därför går det inte att jämföra med att ge skattepengar till någon som är hemma.
Allra bästa lösningen är förstås att vi får upp kvinnolönerna till männens nivåer. Då kan båda föräldrarna jobba t ex 70. Föräldrar som "vill" vara hemma mer än de nästan 2 år som föräldrapenningen ger möjlighet till får betala det själva tycker jag. Eller hur tycker du att vi ska göra med de som inte "vill" jobba?
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-09-12 14:46:00
|
|
Puppi |
Det är ju inte någon som kommer kunna ersätta en hel lön med ett sådant bidrag. Dock kan man ju välja mer fritt vilken barnomsorg man vill ha. Varför ska dagis vara mer prioriterat än dagmammor? Om det nu är ett sånt problem att det inte föds barn och många uttrycker att de inte har råd eller tid att ta hand om sina barn, är inte det är problem att lösa? Mer dagis är inte lösningen tror jag.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-09-12 19:35:00
|
|
Anna Li |
Men det är ju en helt annan fråga att alla som yrkesarbetar ska få välja omsorgsform för sina barn som t ex dagmamma - det tycker jag med. Det har inget att göra med att de som inte arbetar ska få betalt av staten för att ta hand om sina egna barn.
|
| |