En xenofixerad moderat-subba exploderar

Den här tråden diskuterar artikeln En xenofixerad moderat-subba exploderar.
Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2002-09-12 11:53:00
Momo
Jag är inte moderat, men jag tycker att din åsikter kring detta tyder på att du är en seriös politiker med vettiga humanistiska grundtankar oavsett övrig ideologi.
Önskar det fanns fler som du inom alla partier!
Inlägg #2: Postat: 2002-09-12 13:05:00
filikoster
Bra att du så resolut tar ställning i denna fråga, all heder åt dig. Dock tycker jag ditt moderparti lider av en hel dela andra problem. Redan innan denna historia rullades upp hade jag i princip sagt till mig själv att jag aldrig skulle rösta på Moderaterna igen. Huvudsakligen ligger min kritik till exempel i de traditionella högerargumenten såsom "hårdare tag mot brottsligheten" med hjälp av amerikanskinspirerad "tredje gången gillt". forts nedan...
Inlägg #3: Postat: 2002-09-12 13:07:00
filikoster
forts...Och inte minst oförmågan att på vettigt sätt problematisera den globala kapitalistiska hegemonin. Jag vill dock starkt poängtera att jag är en anhängare av kapitalism och marknadsekonomi, men en human sådan som vågar ta i dess avigsidor.
Inlägg #4: Postat: 2002-09-12 13:08:00
JPA
Hurra Tove!
Inlägg #5: Postat: 2002-09-12 13:22:00
Tobias J
Så länge du är övertygad om dina politiska åsikter så tror jag du kan påverka mer inifrån än utifrån, så jag hoppas du stannar kvar och påverkar. I annat fall är du säkert välkommen i vänsterpartiet. :
Inlägg #6: Postat: 2002-09-12 14:20:00
micke
M:s konservativa rötter

Vad många unga moderater inte reflekterar över är att M - som de flesta partier - har ideologiska rötter i sin föregångare. Högerpartiet var ett konservativt parti. Nationalism och klassamhället rättfärdighet var hörnstenar i ideologin.

De åsikterna har överlevt - speciellt hos den äldre välbärgade manliga partieliten.
Alla " moderna" moderater borde ställa sig frågan om dessa herrars människosyn är deras egen?
Heder till Tove Lifendahl!
Inlägg #7: Postat: 2002-09-12 15:15:00
Andy
Det verkar som en envis moderat stannar kvar ett tag till, han verkar visst inte inse att han är körd:

Länk: kristianstadsbladet.se
Inlägg #8: Postat: 2002-09-12 15:16:00
Andy
Utesluta partimedlemmar kan man göra men personligen anser jag att detta kommer återigen leda till att man sopar problemen under mattan. Som Per Unkel hade sagt till sina kommunpolitiker redan innan det här hade dragits igång: "tala inte om det där för nån, ni blir stämplade som rasister." och hyckleriet fortsätter är jag rädd för om man inte tar upp den här debatten öppet.
Inlägg #9: Postat: 2002-09-12 15:26:00
C
Håller m på att bli ett mittenparti? Svårt att förstå vad ni har för roll nuförtiden. Förutom "sänk skatten" och "hårdare tag" så låter det ju som sossarna rakt av...
Inlägg #10: Postat: 2002-09-12 15:52:00
Fredrik
Snälla snälla tove, låt inte dessa idioter få dig att hoppa av, du är det bästa som hänt svensk politik på väldigt länge. Du är den självklara arvtagaren till partiledarrollen, jag längtar till den dagen du sitter på statsministerposten. Heder åt dig.
Inlägg #11: Postat: 2002-09-12 16:10:00
Charlie
Det är väl inte så konstigt att det var klart flest moderater som uttryckte racistiska åsikter! Moderaterna är ju ett högerparti!
Efter andra världskriget så var det ju "strömhopp" från det svenska nasistpartiet till just högerpartiet, som sen böt namn till just moderata samlingspartiet!
Bästa Tove jag tror att du är lurad, du är med i ett gammalt nasistliknade parti, precis lika jävligt som vänsterpartiet, dom gamla "tokkommunisterna" Bägge partierna härstammar från div extremister!
Inlägg #12: Postat: 2002-09-12 16:38:00
Christian Larsen
Tack tove skönt att någon kunde få ner det på "papper" har känt skam för att vara moderat hela dagen men jag hoppas de avgår för om moderaterna blir främlingsfientliga ja - då hoppar jag av /Christian - MUF Sthlm
Inlägg #13: Postat: 2002-09-12 17:35:00
daniel.
Tove, låt inte rasisterna i partiet vinna. För om du hoppar av känns det som om de gör det. Du, och dina likar behövs i Moderaterna - en ung, "hungrig", fördomsfri generation som kan ta striden mot gamla mossiga ideal som en del inom partiet har. Stanna kvar och ta striden!
Inlägg #14: Postat: 2002-09-12 17:43:00
femmi
De som intervjuades i programmet var nästan alla "äldre". Jag tror att moderaterna måste erkänna för sig själv att just deras parti rymmer flera rasister för det var precis vad de var än andra partier på grund av partiets historia som ett höger-konservativt parti. Idag tror jag inte rasister dras till moderaterna, efetrsom profilen idag är mer liberal än konservativ, men i de gamla gardet finns det ett problem tror jag. Just i moderaterna.
Inlägg #15: Postat: 2002-09-12 18:28:00
Henrik Hermansson
Bra ställningsstagande. Alltid trevligt när inte partilojalitet utan värderingar är viktigast. Men jag undrar en sak: vilket parti bhandlar i denna valrörelse invandrare som ett homogent kollektiv som behöver särskilda regler? Det är ju fördomar och diskriminering som är problemet, inte socialbidrag. M verkar tro att alla invandrare står i valet mellan bidrag och arbete. De som verkligen har valet väljer arbete.
Inlägg #16: Postat: 2002-09-12 18:42:00
Danneman
MUF´s egen Uncle Tom är berörd av verkligheten.

Tror du att ett parti existerar som en autonom entitet, oberoende av de värderingar som majoriteten av medlemmarna och ledarna har?
Inlägg #17: Postat: 2002-09-12 18:43:00
Mikael V
vad jag är mest förvånad över är att partitoppen är förvånade över att det finns politiker i partiet som tycker/säger såna här saker. å andra sidan, hade josefsson å gänget gått in i vp:s valstugor å snackat "om de här feta direktörerna" hade vi säkert fått ett å annat förslag på vad de här direktörerna borde råka ut för. det finns ägg överallt, men du verkar bra Tove, det gläder mig! fajta på!
Inlägg #18: Postat: 2002-09-12 20:11:00
Andreas S
Oavsett innehåll får artikeln den här månadens "Det här är ett bidrag till Sourze rubrikskola" pris
Inlägg #19: Postat: 2002-09-12 20:36:00
sanna rayman
Jag noterar att Toves stöd bland många bara sträcker sig SÅ långt, det är mycket Du verkar "ju" bra o sånt. Tycker att det är tröttsamt att se att folk lixom inte kan släppa sin höger/vänster-indelning av världen i något läge.. Tove, förstår om du känner dig sviken av partiet, men är du eg. förvånad?
Inlägg #20: Postat: 2002-09-12 20:38:00
sanna rayman
Vad jag menar är att jag inte direkt tror att kommunalråd kring 60 har riktigt lika långt till de grävre fördomarna som en average sourze-användare. Jag tror inte att det betyder så mycket som det låter som. Mycket snack, mindre rasism om man säger så. Ingen tröst kanske men.. Angående Janne..
Länk: sourze.se
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...