Inlägg #21: Postat: 2002-09-12 13:41:00
|
pUs |
Hahahah.. underbar debatt. : Här ska vi diskutera viktigheter såsom brottsdefinitioner och straffskalor, utan att blanda in såna pluttigheter som brottsdefinitioner och straffskalor. Öh. Ingen lokal, jö.
|
|
Inlägg #22: Postat: 2002-09-12 13:46:00
|
pUs |
Brottsrubriceringar, heter det i och för sig. Öh. Ingen lokal, jö.
|
|
Inlägg #23: Postat: 2002-09-12 13:50:00
|
pUs |
Men jag kan faktiskt till viss del hålla med skribenten på en punkt. Det kunde kanske vara motiverat att ändra en smula på definitionerna i lagboken. Företeelsen med ett medvetslöst offer oavsett anledningen därtill som gärningsmannen har sex med, kanske borde betraktas som en våldtäkt rakt upp och ner. Men jag förstår bara inte vad för gott det skulle kunna leda till.
|
|
Inlägg #24: Postat: 2002-09-12 13:55:00
|
Michael Lundahl |
Puppi: Misstag från min sida. Men ändå... minstraff är 10 år... ändå utdöms livstid. Hur var det nu med den där praxis om minstraff du hävdade?
Och nej, lagstiftningen handlar FORFARANDE inte om offret är berusat eller inte. Den handra om vad GÄRNINGSMANNEN gör. Är det någon som saknar lagbok så är det du. Och dessutom är det FORTFARANDE så att även om gärningsmannen inte fälls för just våldtäkt så åker han dit för ett annat brott, även det väldigt allvarligt.
|
|
Inlägg #25: Postat: 2002-09-12 13:58:00
|
Michael Lundahl |
pUs: Ingen alls. Ett brott byter namn men straffet blir det samma eftersom straffet skall vara proportionellt mot gärningen. Och ofrivilligt sex våld ÄR mer allvarligt än ofrivilligt sex utan våld. Det enda som händer är att vi får en luddig paragraf som gör det lättare för brottslingar att få minimistraff och som kränker brottsoffer eftersom grova sexbrott får samma namn som andra, mindre grova sexbrott.
|
|
Inlägg #26: Postat: 2002-09-12 14:24:00
|
Christian Larsen |
"Och ofrivilligt sex våld ÄR mer allvarligt än ofrivilligt sex utan våld"
tycker du verkligen så då har vi två olika syn jag frågar mig hur jävla lågt man kan sjunka våldtäkt är lågt men då vet ju offret vem man är iaf om man är deckad och inte hajjar ett skit så är det inte lika lätt kanske. Tycker fan det är same shit. Ofrivilligt sex är en mycket ful handling som ska ge betydligt hårdare straff
|
|
Inlägg #27: Postat: 2002-09-12 15:04:00
|
Joanna |
Michael: Vad spelar det för roll om gärningsmännen tas upp i lagen när det enligt ett stort forskningsarbete har visats sig att i verkliga livet är det HON som det intresserar sig mest runt om, HENNES rykte, kläder mm. Då spelar det ingen roll när äldre herrar sitter med beslutsklubban och agerar efter gamla invanda syner och på tjejer och killar...
|
|
Inlägg #28: Postat: 2002-09-12 15:04:00
|
Joanna |
Hur ni orkar ni ens sitta och tjafsa över vad olika straff kallas!? Vad är det för samhälle som gör att tom. 8-åringar våldtar, är väl lite mera intressant! Killarna, hur långa straff dom än får,oftast alldeles för korta, om alls!! är väl ingenting jämfört med hennes!
|
|
Inlägg #29: Postat: 2002-09-12 16:42:00
|
Christian Larsen |
ja joanna du har så rätt det är samhället inte lagarna som gör att 8-åringar våldtar fast det första man måste göra är väl ändå att skärpa lagarna för att få bort den med killar som fattar något. De som är sjuka eller för små för att fatta dom finns det andra åtgärder för fast nånstans måste man väl börja eller ?
|
|
Inlägg #30: Postat: 2002-09-13 10:07:00
|
Joanna |
Jo, självklart tycker jag lagarna måste skärpas också! Men just dem "andra åtgärderna" som du nämner, vad är det för något egentligen? Det är ju allting i samhället som måste ändras då! För alla småsaker överallt påverkar ju hela den här ojämställdheten.... Jag tycker allt har spårat ur fullkomligen....
|
|
Inlägg #31: Postat: 2002-09-13 20:31:00
|
Christian Larsen |
jag tror inte det är allt men som du säger det är mycket att få folk att fatta saker som etik och moral och ändra kvinnosyn tar lång tid men processen bör börjas nu men hur det vet jag tyvärr inte.....
|
|
Inlägg #32: Postat: 2002-09-17 02:02:00
|
PerB på 26 |
Tycker du inte att ofrivilligt sex OCH våld är värre än ofrivilligt sex UTAN våld??... Ska man bara strunta i våldsdelen då menar du och döma till samma straff även om en person utnyttjar en annan person sexuellt OCH dessutom misshandlar?
|
|
Inlägg #33: Postat: 2002-09-26 04:22:00
|
Sara |
När i helvete ska du vakna upp i verkligheten igen? Har du någonsin blivit misshandlad och våldtagen? Och sedan misstrodd och spottad på av hela din omgivning? Tror inte det. Var inte så förbannat naiv. Lagen är inte bra, men den lag som finns, fungerar inte!
|
|
Inlägg #34: Postat: 2002-10-01 21:31:00
|
kalle ku |
"oftast alldeles för korta, om alls!! är väl ingenting jämfört med hennes! "
Dumt att jämföra men ärligt så tar jag hellre en upp i mumindalen våld än 5 år på kåken..
|
|
Inlägg #35: Postat: 2002-10-06 16:21:00
|
Bobo |
Hur FAN ursäkta kan man påstå att det inte spelar ngn roll om gärningsmannen döms för sexuellt utnytjande eller våldtäkt? Vid våldtäkt har gärningsmannen själv försatt offret i vanmakt, vid sexuellt utnyttjande behöver gärningsmannen inte gjort detta utan utnyttjar den vanmakt som offret befinner sig i. VAD FAN ÄR SKILLNADEN?
|
|
Inlägg #36: Postat: 2002-10-06 16:23:00
|
Bobo |
Om tjejen inte har möjlighet att freda sig, är det helt plötsligt okej då? Har det inte begåtts en våldtäkt? Hur kan man försvara lagstiftningen i detta? När man gör en skillnad på brottet pga vem som försatt offret i vanmakt har man även gjort en uppdelning mellan de kvinnor som får skylla sig själva och de som "på riktigt" blivit våldtagna.
|
|
Inlägg #37: Postat: 2002-10-06 16:23:00
|
Bobo |
Jag vill kunna gå ut och dricka, jag vill kunna däcka på en parkbänk, jag vill kunna göra allt det som killar kan göra utan att tveka. Och jag vill att om ngn utnyttjar mitt berusade tillstånd och förgriper sig på mig ska dömas till VÅLDTÄKT. allt annat är en skymf mot offret, mot alla kvinnor...
Det är en våldtäkt oberoende vem som försatt offret i vanmakt!
|
|
Inlägg #38: Postat: 2002-10-07 07:54:00
|
Christer H |
Varför hakar alla upp sig på ordet våldtäkt? Alla andra brottsrubriceringar är tydligen ointressanta? Det har alltid varit ett brott att sexuellt ge sig på en berusad människa på tex. en parkbänk. Men det anses med rätta att brottet är grövre om det är förövaren som även har drogat, för att kunna utnyttja. Ganska rimligt tycker jag. Varför är ord så viktiga? Olika brott bör kallas olika saker. Mvh CH
|
|
Inlägg #39: Postat: 2002-10-07 08:02:00
|
Christer H |
Bobo svar 36, du menar allså att all annan brottsrubricering än våldtäkt, innebär att det är "helt okey"? Det är allså ok att misshandla alkisar på parkbänkar med järnrör? Att plocka på sig fulla mäns klockor, plånböcker och mobiler? Inga av dessa brott är våldtäkt. De är därför ok enligt dig, skrämmande.... Mvh CH
|
|