|
Inlägg #1: Postat: 2002-09-08 22:07:00
|
|
suz |
när jag frågar eller redan hör på dialketen var människan kommer ifrån så beror det på at jag varit utlands telefonist i många år och kan sniffa mej till länder som en liten dialekt kan ge mej, och jag har en kännedom om landet, har varit där, känner någon osv, jag kan spinna viader, inte bara säja jaså sweitch istället för swedish,u know what I mean :
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-09-08 22:08:00
|
|
suz |
jag kan min karta ganska hyffsat och kan placera saker och händelser,,inte bara jaså scweitz ni gör gökur,,när det är sverige,,
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-09-08 22:10:00
|
|
suz |
var på en krog som saknade utskänkningstilstånd, jag hörde at ägarinnan hade nån typ av jugoslaviska i sin accent, så jag hälsade på henne med jugo hälsningsfras o sa at jag brukade vara där som barn, vi fick en flaska vin,,under bordet :
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-09-08 22:12:00
|
|
suz |
skomakaren som bryter lite lite på tyska, jag frågar och är genuint intresseard och vet var han komer ifrån, han har inte varit hemma på måånga år, han blir glad o pratar tyska, jag får rabatt på mina skors lagning :
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-09-08 22:17:00
|
|
suz |
vet att ibland så la japaner som inte kunde engelska på luren när jag ringde som telefonist o prata engelska, men fick man dom att svara först så kunde dom inte lägga på av artighet utan försökte med engelskan eller vad vi kunde hitta på, så man staratde samtalet med at säja mosh moshi stavning? sen var isen bruten,jag träffade en japanska o vi pratade om artigheter o fraser å sånt å nu hejar vi med mosh moshi på varandra när vi ses :
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2002-09-10 10:24:00
|
|
Rosie |
Alla kan ju inte vara genuint intresserade av länder, språk och framförallt inte dialekter på främmande språk. naturligtvis är det en resurs om man har intresset, men inget som jag tyckerär konstigt att man inte har.
|
| |