|
Inlägg #1: Postat: 2002-09-06 10:05:00
|
|
Anna Li |
Fast om ngn kommer in på akuten med en kniv i magen så börjar man väl med att ta hand om den personen innan man börjar ifrågasätta om denne verkligen blivit knivhuggen eller t ex gjort det själv.
Uppger man att man blivit våldtagen bör man bemötas som om man blivit det - med respekt och omtanke.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-09-06 10:28:00
|
|
Jaxx |
Det ligger ju i sakens natur att den misstänktes representant kommer att försöka ifrågasätta åklagarsidan/offrets version. Detta är ju en viktig rättssäkerhetsprincip och innebär i sig inte något ifrågasättande av offret från samhällets sida
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-09-06 10:33:00
|
|
Jaxx forts |
Det är däremot hemskt att offer verkar ifrågasättas redan vid anmälningstillfället. Det är ju iofs ingen hemlighet att många inom polisen är intoleranta/rasistiska etc
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-09-06 13:44:00
|
|
Bertram |
Jag förstår vad du menar Anna och håller med dig i stort. Din anlogi haltar dock något. En person som kommer in på akuten med skärsår har uppenbarligen skärsår och behandlas naturligtvis efter det. En person som uppger sig blivit våldtagen behöver inte uppenbarligen ha blivit det och bemötandet kan ju tänkas bli annorlunda av den anledningen. Sedan skall man ju försöka behandla alla människor i alla situationer med respekt och omtanke.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-09-06 14:10:00
|
|
Mia |
Svar till Bertram -
men man måste väl ändå utgå ifrån att en person som säger sig ha blivit våldtagen verkligen har blivit det också. Om man ens TROR att det är fejk så blir inte behandlingen bra och rättvis. Sen säger jag inte att det inte finns människor som fejkar att de blivit våldtagna.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2002-09-06 15:29:00
|
|
Bertram |
Har inte sagt något annat.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2002-09-06 19:28:00
|
|
foobar |
Exakt vad är det man ska göra då med en tjej som kommer in och säger sig ha blivit våldtagen? Nu är det faktiskt så att i Sverges sjukvård får man vänta länge på hjälp oavsett vad man har för krämpor. Varför skulle en våldtagen tjej ha företräde framför någon som är sjuk av annan orsak? Sen är det väl allmänt kännt att polisen är korrumperad här och där. Jag tror det ni beskriver bara är en del av problemen i vårt samhälle.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2002-09-07 15:45:00
|
|
Bertram |
Jag tycker nog att man i många fall kan prioritera en tjej som utsatts för eller påstått sig blivit utsatt för våldtäkt.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2002-09-08 15:12:00
|
|
Christer H |
På alla sjukhus mm. finns "våldtäktspaket" som innehåller kammar provtagnings instruktioner mm. Alla som påstår sig blivit våldtagna skall behandlas på samma sätt, högsta prioritet gäller efter uppenbar livsfara givetvis, prov skall tas, polisanmälan göras osv. Detta känner alla i "branchen" till. Mvh CH
|
| |