|
Inlägg #1: Postat: 2002-09-04 23:50:00
|
|
Mikael S |
Sen kan man anklaga M på det sätt du gör, har jag själv gjort en hel del...dock kan givetvis tillväxten öka med deras förslag, dock är det som du säger svårt att hitta empiriskt stöd för det.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-09-05 23:09:00
|
|
Henrik Hermansson |
Nja, i idealfallet leder ju besparingarna till investeringar. Men ibland sparar ju människor allting för att de misstänker nya skattehöjningar i framtiden. Investeringar kräver ju en framtidstro.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-09-06 14:53:00
|
|
Mikael S |
Nej, alltså vad menar du? Jämvikten uppnås ju då is, något annat kan inte vara korrekt på lång sikt. En hög sparkvot ger på sikt en högre output, din slutsats är alltså uppochner.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-09-07 17:32:00
|
|
Henrik Hermansson |
Kanhända att jag minns fel här. Men den särskilda forskningen kring hushållens reaktioner på skattesänkningar tyder mycket på att det skulle dröja väldigt länge innan konsumtionen och BNP ökade. Det finns ju så mycket mer som genererar investingar än skattenivå
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-09-09 01:06:00
|
|
Mikael S |
Tja, jag har inte talat om skattesänkningar, utan bara allmänt om sparkvoteninvesteringsgraden. Huruvida sparkvoten på sikt skulle bli högre av en skattesänkning vet jag inte, låter instinktivt lite tveksamt.
|
| |