|
Inlägg #1: Postat: 2002-09-04 23:41:00
|
|
Per |
Lagen nämner inte ett ord om kvinnans skuld i det hela, endast förövarens.... Däremot lär förövarens försvarare ta upp kvinnans del i det hela, men i lagen tar ingen hänsyn till hur kvinnan är klädd.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-09-05 10:34:00
|
|
Maria |
Ja, jag förstår vart du vill komma. Men för mig är lagen hela processen, från rättegång till dom. I ordets rätta bemärkelse är en lag "en av vederbörande myndighet fastställd generell rättsnorm gällande för ett land".
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-09-05 10:45:00
|
|
Per |
Nja, håller med till viss del.. själva processen fram till domen är väl ändå inte lagen.. Lagen är väl isåfall det som döms ut i slutänden i sista instans..
Men den här debatten har spårat ur tycker jag. Om förövaren döms till ett strängt straff oavsett åtalsrubricering så ser jag inte riktigt problemet..
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-09-05 11:35:00
|
|
Maria |
Nej, du är inte ensam om att inte se problemet. Tyvärr. Straffet för sexuellt utnyttjande är inte särskilt strängt, i bästa fall är det samma straff som för våldtäkt. Sen säger jag inte att sexuellt utnyttjande är något lättvindigt, något som inte betyde något. Det ÄR ett allvarligt brott.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-09-05 11:42:00
|
|
Per |
Det du egentligen menar är att det utdöms för korta straff alltså?.. Säg det då istället för att prata om vad brotten rubriceras som!.. Straffet för sexuellt utnyttjande kan, som du säger, vara lika strängt som för våldtäkt.. Det är samma maxstraff och att min-straffet är lägre är väl inte så konstigt?
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2002-09-05 11:42:00
|
|
Per |
Om en person döms t.ex. till 4 års fängelse för våldtäkt på en nykter tjej jämfört med en person som döms till 4 års fängelse för sexuellt utnyttjande av en berusad kvinna... Skulle detta vara ett problem?
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2002-09-05 11:43:00
|
|
Per |
Nu kanske inte verkligheten ser ut så då.. Men det jag menar är... är det endast rubriceringen av åtalet eller är det strafflängden som du hänger upp dig på?
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2002-09-06 00:03:00
|
|
Uno Hansson |
...generell rättsnorm gällande för ett land... låter kanske tryggt och bra, men om rättspraxis hamnat snett beroende på allmänna attityder så ändras nog ofta attityderna om lagen stramas till på optimalt sätt.
|
| |