All jävla makt åt folket

Inlägg #1: Postat: 2002-09-04 20:28:00
Sara
Fråga dig vad detta hyllande av lönearbete innebär för vår syn på skapande. Jag förstår inte hur en försäljning av offentliga resurser, eller, som du föreslår, sänkt skatt, skulle kunna ge mig en större frihet.
Inlägg #2: Postat: 2002-09-04 22:05:00
Whilde
Sänkt skatt skapar inga revolutionerande förändringar som isolerad företeelse och jag är inte intresserad av att t ex kombinera sänkt skatt med fler poliser som borgerligheten önskar, men oavsett detta så handlar skattesänkningar om friheten att välja vad Du vill använda Dina pengar till.
Inlägg #3: Postat: 2002-09-04 22:31:00
Sara
Stefan - Jag förstår inte din koppling mellan ekonomiskt ägande och frihet. Friheten att använda pengar är, menar jag, bara en frihet för dem som har pengar. Min vilja inkluderar att kunna arbeta med vad jag vill - och då syftar jag inte på lönearbete - samt att ta del av andra människors arbeten, att kunna läsa litteratur, kunna besöka bibliotek, vistas på offentliga platser och att leva. Kanske skulle du få en större frihet att välja vad du vill, om skatten sänktes. Men jag skulle inte få det.
Inlägg #4: Postat: 2002-09-04 22:34:00
Sara
Förtydligande: Den som från början inte har ngn inkomst, eller sparade pengar, gynnas inte av skattelättnader. Tvärtom.
Inlägg #5: Postat: 2002-09-05 08:34:00
Whilde
Det beror helt och hållet på vad du utgår ifrån och vilken grundsyn du har på dig själv och dina medmänniskor. Jag skriver om decentralisering av makt och om individens ansvar som automatiskt leder till inflytande. Höga skatter är dessutom uttryck för en svag demokrati. Men jag förstår ditt synsätt, Sara.
Inlägg #6: Postat: 2002-09-05 12:13:00
Uno Hansson
Inom varje lagom stor region borde tillräckligt många "medlemmar" enas om ett penningsystem utan ränta och skatter som finns parallellt med och konkurrerar med det nuvarande.

Det svåra är väl att enas om regelverket och att skapa förtroende för systemet. Det som krävs är att en relativt stor del av offentligsektorn går med i systemet.
Inlägg #7: Postat: 2002-09-05 12:14:00
Uno Hansson
forts...
Sjukvården inom en region skulle t.ex. till att börja med kunna betala ut en extra löneökning till de anställda medlemmarna. Sedan gällde det att även få tillräckligt många företag att acceptera de alternativa helt elektroniska pengarna osv...
Inlägg #8: Postat: 2002-09-05 13:42:00
Bertram
Öhh... Uno, det där verkar ju djävligt smidigt. Vem tror du lånar ut större summor pengar utan ränta? Tycker du att det vore praktiskt med FLER valutor än vad vi har idag? Tror du någon skulle betala skatt till det system som har högst skattesats? Elektroniska pengar är däremot en bra idé.
Inlägg #9: Postat: 2002-09-05 21:27:00
solveig
Varje samhällsystem växer nångång sig själv över huvudet. En tröst är att det alltid varit självläkande i slutändan, haken är att offer för att nå dit krävs. Det finns inget perfekt samhällsystem som i längden skulle passa alla därför att ytterligheterna repellerar efter en tid allt längre ifrån varann. Vi får inget så bra samhälle som vi har just nu.
Laddar...