Inlägg #1: Postat: 2002-09-04 10:54:00
|
Maria |
Aftonbladet tar upp fallet med mannen som blev misshandlad när han hotat klottrare med kniv.
Där dömdes de misshandlande männen ganska rejält. INGEN ifrågasatte mannen "skuld" i det hela, att han faktiskt hotat med kniv...
Däremot skuldbeläggs gärna en våldtagen kvinna med både det ena och andra, för kort kjol, alldeles för berusad, utmanande....
|
|
Inlägg #2: Postat: 2002-09-04 10:59:00
|
Maria |
Och Belindas krönika är bra. Måste ju säga det också, så att fler läser den.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2002-09-04 11:03:00
|
J. |
Jag är enig med dig i den del av artikeln du kommenterar.
Vad tycker du om den delen jag citerade?
|
|
Inlägg #4: Postat: 2002-09-04 11:17:00
|
Maria |
Det var den jag besvarade i min kommentar. Jag tycker att det är okej att man måste bevisa att ett brott begåtts. Det jag inte tycker om är att det, i ett våldtäktsfall, är så vanligt att det läggs skuld på kvinnan, något som inte gjordes i fallet med den misshandlade mannen.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2002-09-04 14:40:00
|
pUs |
Ett enskilt fall känns inte helt representativt som argument, Maria. I så fall kunde jag lika gärna skriva om "våldtäktskvinnor" istället för "våldtäktsmän", eftersom det ju finns några enstaka kvinnor som fällts för våldtäkt. "Våldtäktskvinna" klingar så skönt i den här genusdebatten.. frågan är ju om det är känslan för offren eller det eviga kriget som driver engagemanget för somliga.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2002-09-04 14:55:00
|
Michael Lundahl |
Belindas krönika är ett enormt skott i foten för henne därför att hon skriver att hon tror att hon tycker att principen "Skyldig till motsatsen bevisats" ska gälla och verkar upprörd över att så inte är fallet. Behöver jag ens *nämna* hur vansinnigt och verklighetsfrånvänt det är?!
|
|
Inlägg #7: Postat: 2002-09-04 14:57:00
|
pUs |
Michael; Den principen känns väl inte helt fräsch nej. Kan bli lite marigt att försäkra sig om alibin dygnet runt, det begås ju ganska många brott i det här landet dagligen.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2002-09-04 15:03:00
|
Maria |
Ordet krig gillas av vissa av er. Detta är inget krig. Ibland känns det som om vissa av er män känner er hotade och måste försvara er så till den milda grad att jag utpekas som en syndabock som är den som för ut dessa signaler till våldtäktsoffer.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2002-09-04 15:05:00
|
pUs |
Vissa av oss, tja, det får stå för dig. Men du vet bevisligen inte om jag är en man eller en kvinna.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2002-09-04 15:10:00
|
pUs |
Och - som OM en åsikt borde värderas annorlunda, beroende på vilket kön som uttryckte den? Som om det överhuvudtaget var intressant för någon som påstår sig vara objektiv? Återigen ett huvudlöst frispel helt i genuskampens anda.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2002-09-04 15:24:00
|
Maria |
Tiill pUs - Nej, jag vet inte om du är man eller kvinna, och det är ointressant i det här fallet. Dessutom skriver jag inte enbart till dig.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2002-09-04 15:27:00
|
pUs |
Självklart är det ointressant, så varför överhuvudtaget nämna det från första början?
|
|