Är alla trevliga människor vänster?

Den här tråden diskuterar artikeln Är alla trevliga människor vänster?.
Showing page 1 of 3: 1  2  3
Inlägg #1: Postat: 2002-09-03 10:27:00
Marcus P
Min erfarenhet av ganska många vänstermänniskor, framför allt yngre, är att de är rätt intoleranta och uppför sig ganska neurotiskt. Å andra sidan går väl samma beskrivning på snobbarna på Ekonomikum. Det är nog jämnt skägg där, är jag rädd.
Inlägg #2: Postat: 2002-09-03 10:34:00
Puppi
Jag är moderat och lycklig. Jag är inte särskilt materialistisk och har faktiskt vänstervännmer som är betydligt köpgalnare än jag.

Varför är solidaritet vänster? Det är väl sätten att nå en bättre värld som skiljer sig. Kan inte ställa upp på att vänstern har monopol på empati. Ditt eget exempel, fast.skatt, kan ju vara ett sätt att visa solidaritet med de som tvingas flytta från sina hem i hög ålder.

Det är väl en fråga om personlig insikt och inställning, inte politisk åskådning.
Inlägg #3: Postat: 2002-09-03 10:37:00
soa
Förlåtelse och försoning det låter som Alf
Inlägg #4: Postat: 2002-09-03 10:56:00
KYREUS
För dom vänstermänniskor som hyllar solidaritet blir livet ofta meningsfullt. Det skapar sann harmoni. Egoism å andra sidan finns mycket av i alla politiska läger är en skälm. Tycks ge lycka, men endast kattguld.

- bästa hälsningar!
Inlägg #5: Postat: 2002-09-03 11:12:00
Anna Li
Jag ler igenkännande åt din text då jag relativt nyligen gjort en liknande resa. Jag tror säkert att det finns en del lyckliga moderater, men jag tror inte det finns så många ödmjuka. Som drabbats av insikten om att om de varit födda i annan familj, eller om de fått ett missbildat barn, eller om de råkat gå över gatan 1 sekund senare så hade det kunnat var de själva som behövde hjälp av samhället...
Inlägg #6: Postat: 2002-09-03 11:23:00
Erik
Varför inte göra ett experiment med denna kärlek och godhet som omsvärmar vänstern. Skriv av Kallios text och byt ut allt vänster mot allt höger och se hur reaktionerna blir. Till skillnad från det trötta ointresse som visas ovanstående artikel lovar jag att en sådan kommer att bli översvämmad av en flod av hatiska kommentarer.
Inlägg #7: Postat: 2002-09-03 11:28:00
Ola
Om det vore SM i fördomar skulle denna text ligga bra till.
Inlägg #8: Postat: 2002-09-03 11:40:00
Mikael V
I´m left. Blank, but left. De flesta av de jag räknar som "trevliga" är faktiskt vänster, ofta nästan lika laidback som jag själv, ingen trist statusjakt. På senare tid har jag dock upptäckt att det finns en jäkla massa trevliga liberaler också! Men moderater? Sorry, håller med dig, har samma fördom, de lever i en annan värld!
Inlägg #9: Postat: 2002-09-03 12:17:00
peter horal
om denna artikel bara var ämnad att skapa reaktioner,så är den ju lyckad. Om den däremot var seriöst menad är den helt kass enligt mig.
Är alla vänstermänniskor militanta klottrare,veganer,terrorister och husockupanter? knappast troligt k.k.
Inlägg #10: Postat: 2002-09-03 12:53:00
Fredrik Jung Abbou
du blandar ihop politiska aspekter och livstilaspekter. Politiska partier har alltid försökt få patent på positiva värden som inte tillhör dem som kärlek, solidaritet, ödmjukhet, icke egoism osv.
Inlägg #11: Postat: 2002-09-03 13:12:00
Marcus P
Jag kom på en sak: artikeln säger ju inte att vänstermänniskor generellt är trevliga, utan att många sympatiska människor står till vänster. Det är en viss skillnad. Till vänster om vad, kan man undra. Men även så är det intressant: Hör de personliga egenskaper som Kajsa gillar ihop med en lättare vänstervridning?
Inlägg #12: Postat: 2002-09-03 13:35:00
Jag
Jo så är det
Inlägg #13: Postat: 2002-09-03 13:50:00
Daniel
Naturligtvis. Trevlighet kan delas
in på en skala vänster/höger
politiskt, där de som är längst till
vänster är trevligast, alltså de
knarkande anarkisterna som
kastade sten i Göteborg. Eller, öh,
vänta nu ...
Inlägg #14: Postat: 2002-09-03 15:56:00
Anders Svensson
Självklart är vänstermänniskor trevligare. Egoister har aldrig varit trevliga och det är ju dom som röstar på de borgerliga. Lyckliga kan de säkert vara, men den lyckligheten är ju på grund av att de tycker har de är bättre än andra. http.//www.internationalen.se/sp
Inlägg #15: Postat: 2002-09-03 16:45:00
Maria R
Men det är klart att det finns lyckliga moderater, precis som det finns olyckliga vänstervridna....;
Inlägg #16: Postat: 2002-09-03 17:41:00
greger
Vänstermänniskor är sådana som bara går omkring och vill ha bidrag från andra. Kritiserar kapitalismen och vill ha tillbaks kommunismen, men kan inte visa upp något lyckat exempel på densamma.
Inlägg #17: Postat: 2002-09-03 17:55:00
Johan R
Rösta på kärleken. Rösta på liberalismen!
Inlägg #18: Postat: 2002-09-03 19:05:00
stefan
Saliga äro de okunniga. Eftersom vänstermänniskor i allmänhet inte alla, men de flesta är rätt korkade och har en lägre IQ än medel, kan man nog säga att de är lyckligare. Med kunskap följer angst...
Inlägg #19: Postat: 2002-09-03 19:12:00
Mikael
Ni, fär ursäkta mig. Jag har svårt att känna empati med människor jag inte känner/inte känner igen mig i, av den anledningen att det skulle bli för mkt att bry sig om. Jag skulle få dåligt samvete över att jag inte kunde påverka allt, och alltid finns det ngn som mår sämre. Skulle bli att frossa i allt lidande.
Inlägg #20: Postat: 2002-09-03 21:02:00
Gnurf
Vilken fånig artikel, hoppas att den inte är allvarligt menad...
Showing page 1 of 3: 1  2  3
Laddar...