Inlägg #61: Postat: 2002-08-29 17:17:00
|
Andreas |
Vi kommer ingen vart. Du har din och Guillous tes, jag har min. Jag tror att antalet homosexuella, oavsett kultur el. epok - har varit ung. detsamma, och att samhällets attityder endast påverkar antalet "öppet" homosexuella men inte det reella antalet
|
|
Inlägg #62: Postat: 2002-08-29 17:18:00
|
Marcus P ett sista postscriptum |
Och detta ställningstagande betyder att du ser homosexualitet som något helt och hållet biologiskt betingat? F.ö. har jag ingen aning om vad Guillou har för tes. Inte bunta ihop.
|
|
Inlägg #63: Postat: 2002-08-29 17:23:00
|
Andreas |
Och ditt ställningstagande innebär att du anser att vi alla föds som tomma sexuella ark - där vi kan formas till det ena eller det andra?
|
|
Inlägg #64: Postat: 2002-08-29 17:44:00
|
Rickard |
Andreas, läs om svar 59. Där har ju Marcus P förklarat tydligt precis vad han anser. Läser du över huvud taget vad dina meningsmotståndare tycker?
|
|
Inlägg #65: Postat: 2002-08-29 18:06:00
|
Kalle G |
Han har ju fått pris för att han är en så duktig lobbyist. Då är man upptagen med att tala om för andra vad de ska tycka, då har man inte tid att lyssna på någon annan... ;-
|
|
Inlägg #66: Postat: 2002-08-29 20:12:00
|
KYREUS |
OTROLIGT! Otroligt vad det tycks i frågan. Men själv har jag jättesvårt att se vad vissa VILL med sitt "engagemnag". Alltså: varför brukar man så OTROLIGT mycket BRY? Själv är jag öppet bs 100.
Och??!!
|
|
Inlägg #67: Postat: 2002-08-29 22:57:00
|
Bertram |
Det är väl bra att folk bryr sig om varandra?
|
|
Inlägg #68: Postat: 2002-08-30 01:09:00
|
Axel |
Jag tror liksom Marcus att det handlar om en blandning av arv och miljö. Det finns bl a tvillingstudier som tydligt indikerar en genetisk faktor, men förklarar långt ifrån 100 av förekommande homosexualitet. Med tanke på förekomst av bisexualitet i olika utsträckning är det inte orimligt att se sexualiteten som en linje mellan två punkter homo och hetero där alla är inprickade ngnstans med sina specifika prenatala förutsättningar...
|
|
Inlägg #69: Postat: 2002-08-30 01:10:00
|
Axel |
Det är vidare rimligt att tänka sig att "inprickningen" i viss mån kan förskjutas tfa kulturella/ miljöspecifika förutsättningar - ett ex är tillfälligt homosexuellt beteende i fängelser...
|
|
Inlägg #70: Postat: 2002-08-30 01:11:00
|
Axel |
Krångligt? För att illustrera detta kan en förenklande parallell dras till höger/vänsterhänthet. Högerhänthet utgör en punkt och vänsterhänthet en annan. Alla människors medfödda "hänthet" kan prickas in på en linje mellan dessa punkter. En majoritet hamnar nära högerpunkten och en minoritet nära vänsterpunkten. En annan minoritet dubbelhänta hamnar ungefär mittemellan. På grund av samhällets utformning underlättande att vara högerhänt använder flertalet dubbelhänta hö hand dominant.
|
|
Inlägg #71: Postat: 2002-08-30 01:13:00
|
Axel |
För sakens skull kan man påpeka att argumentet i svar 32 vilket också senare påpekas inte alls behöver vara giltigt i genetiska spörsmål, samt att utsagon i 39 inte heller behöver vara sann. En del forskning rörande homosexualitet fokuserar ex på könshormonhalter prenatalt, vilka påverkas av långt fler faktorer än genetiska moderns hormonella balans, yttre stressorer etc men ändå är medfödda.
|
|
Inlägg #72: Postat: 2002-08-30 09:09:00
|
Andreas |
Rickard, och du då? Det verkar inte så. För hur kan du annars tro att Markus svar 59 är svar på min fråga 63? Markus talar om en kombination av arv/miljö när det gäller HOMOSEXUALITET, men har fortfarande inte svarat på frågan om detta gäller alla "inriktningar" jag tänker då främst på heterosexualitet.
|
|
Inlägg #73: Postat: 2002-08-30 09:11:00
|
Andreas |
Min fråga var om han tror att vi alla föds helt "neutrala" och kan påverkas till det ena eller det andra alltså inte endast till homosexualitet. Eller är det så att man föds till hetero, men att endast homosexualitet är en komb. av arv o miljö?
|
|
Inlägg #74: Postat: 2002-08-30 09:20:00
|
Andreas |
Kalle G: ja, absolut. I min uppfostran till att bli homosexuell ingick även intensivkurser i lobbying.
|
|
Inlägg #75: Postat: 2002-08-30 09:22:00
|
Andreas |
Det är därför de som finns i "min" organisation är så duktiga lobbyister. Politikerna och beslutsfattarna som de har påverkt har eg. blivit lurade/påprackade "homovänliga" attityder. De tycker naturligvtis inte så eg. utan är bara offer för lobbying. Det vet vi väl alla?
|
|
Inlägg #76: Postat: 2002-08-30 09:29:00
|
Andreas |
Ett bra exempel är ju adoptionsfrågan: Alla politiker är ju innerst inne medvetna om att detta inte är förenat med barnens bästa, men de vill endast gå RFSL till mötes, ingenting annat. De har blivit lurade att tycka något som de eg. inte tycker. Stackars politiker för att inte tala om de stackars barnen som påprackas homoföräldrar eftersom politikerna negligerat dem och blivit offer för lobbying.
|
|
Inlägg #77: Postat: 2002-08-30 10:43:00
|
Marcus P suck, will this ever end? |
Andreas: Du verkar inte lida av dyslexi, av ditt språk i inläggen att döma. Kan du då vara så j-vla vänlig att stava mitt namn korrekt?
|
|
Inlägg #78: Postat: 2002-08-30 10:44:00
|
marcus p II |
Fortsättningsvis tycker jag att Axel prickade rätt i svar 70, att det fortfarande skulle vara intressant att få reda på vad ni tycker om svar 31, att du Andreas är så ivrig att bli motarbetad att du stämplar alla du möter som homofober, att det är svårt att komma ifrån att det är homosexualiteten som är en avvikelse åtminstone om vi antar att sexualitetens biologiska roll är att främja fortplantning - och slutligen att KULTURELL BETINGNING INTE ÄR DETSAMMA SOM ATT HA ETT VAL.
|
|
Inlägg #79: Postat: 2002-08-30 10:46:00
|
marCus pIII |
Dessutom erkänner jag att jag inte vet något om prenatala könshormoner. Men det tror inte jag har någon betydelse. Jag tror det viktiga är konsekvenserna av hur vi väljer att se det eftersom vi nu inte känner den absoluta sanningen. Nu blir jag tjatig igen: svar 31. För övrigt vill jag bara meddela att bara för att man tillhör en minoritet, ger det en inte frikort på intolerans. Övriga kommentarer som vill lämnas till mig kan med fördel göras på priftisbigfoot.com. Over and out.
|
|
Inlägg #80: Postat: 2002-08-30 11:06:00
|
Andreas |
Vilken ton! Naturligtvis skall jag stava ditt namn rätt. Väldigt vad det blev känsloladdat från vissa håll...har jag t.ex. kallat Marcus P för homofob? Är jag ivrig att bli motarbetad "söker jag fiender"? Dont think so. Snarare blir jag bara extra engagerad av att debattera med folk som inte tycker som jag. Det blir liksom roligare.
|
|