Inlägg #41: Postat: 2002-08-29 16:49:00
|
Marcus P |
Till att börja med, har du ingen aning om vilken sexuell läggning jag har. Sluta förutsätta saker.
|
|
Inlägg #42: Postat: 2002-08-29 16:50:00
|
Marcus P |
Fortsättningsvis: visst kan det finnas kulturella faktorer bakom heterosexualitet, i synnerhet för bisexuella. Men jag tror inte på queerteorins "hetero6 är en socialt konstruerad norm", och det av en enda anledning: att jag har svårt att tänka mig att sexualiteten rent biologiskt ska ha ett annat syfte än fortplantning. Fortplantning sker bara efter heterosex. Därmed inte sagt att heterosex skulle vara "förmer" - bara att det sannolikt har uppkommit av rena överlevnadsskäl.
|
|
Inlägg #43: Postat: 2002-08-29 16:52:00
|
Marcus P på svar 40 |
Detta är en öppen diskussion som Christer H säkerligen följer. Men den punkt där jag vill ge honom rätt är följande: om RFSL är duktiga på lobbying och därmed hjälper till att skapa ett mer tolerant klimat för h6, ändrar detta i längden på de kulturella faktorer som _eventuellt_ kan påverka människors sexualitet. Dvs INTE att "man väljer att bli bög för att det är så jävla ballt". Även om det säkert finns enstaka såna fall också.
|
|
Inlägg #44: Postat: 2002-08-29 16:54:00
|
Andreas |
Ja, det blir bara mer o mer tydligt att vi har klart olika uppfattningar. Din tes "även om det säkert finns enstaka såna fall också" , dvs som blir bögar för att det är ballt, säger enligt mig en hel del...återkommer strax
|
|
Inlägg #45: Postat: 2002-08-29 16:54:00
|
Marcus P |
För övrigt tycker jag att det skulle vara trevligt om Christer, Andreas och andra hugade ville försöka svara på min fråga i svar 31.
|
|
Inlägg #46: Postat: 2002-08-29 16:56:00
|
Andreas |
Jag är övertygad om att det inte finns EN ENDA person i hela världen som har "lyckats" byta sexualitet, för att det "är så jävla ballt"," för att man inte blir tolererad" eller vad det vara månne. Att säga att man är bög, är en sak, men att "på beställning" bli kär i killar om man tidigare var hetero, det är en omöjlighet.
|
|
Inlägg #47: Postat: 2002-08-29 16:57:00
|
Marcus P |
Andreas, du läser en halv parentes och kan av den dra slutsatser om min ideologi. Vad säger DET? Jag sa att det sannolikt existerar sådana fall. För att min utsaga ska vara sann, räcker det med att det finns EN ENDA bög på jordens yta som stämmer in på den beskrivningen. EN ENDA bög som kanske snarare bekänner sig till gaykulturen. Eller EN ENDA som bara "vill vara annorlunda". Tror du att det är så fruktansvärt otänkbart att det kan finnas ett sådant exemplar på jorden?
|
|
Inlägg #48: Postat: 2002-08-29 16:57:00
|
Andreas |
Sorry att jag förutsatte att du var hetero. Ber om ursäkt, blandade ihop dig med en annan Marcus - vars artikel "Ja, jag är homofob" jag debatterade. Du har rätt i att man aldrig skall förutsätta någonting...
|
|
Inlägg #49: Postat: 2002-08-29 16:59:00
|
Marcus P |
Det är naturligtvis omöjligt att veta vad en person innerst inne känner. Säger nån att han är bög, anser jag att jag måste tro på vad han säger. Oavsett dina generaliseringar.
|
|
Inlägg #50: Postat: 2002-08-29 17:01:00
|
Marcus P |
Han hette Markus med k och dessutom Hankins i efternamn. Det börjar inte på P. Men nåja, ursäkten är accepterad. Däremot tror jag att du skulle vinna på att sluta leta fiender överallt.
|
|
Inlägg #51: Postat: 2002-08-29 17:02:00
|
Andreas |
Som jag skrev, det finns antagligen flera - i västvärldens storstäder - som "tillägnar sig gaykulturen", säger sig vara gay, kanske t.om har testat - och gillat!- killsex. Men att genuint helt plötsligt ha blivit "påverkad" till att BLI KÄR för sex kan man ha ändå, det vet du också bli KÄR i en av samma kön, det tror jag inte att det finns en enda som blivit.
|
|
Inlägg #52: Postat: 2002-08-29 17:04:00
|
Andreas |
Hur kan du förklara att "alla" homosexuella, när de väl inser hur det är, inget annat önskar än att "bli" hetero, men att det inte fungerar att "byta"? Hur kommer det sig? Eller är det bara möjligt med byte från hetero till homo? Är det det du menar?
|
|
Inlägg #53: Postat: 2002-08-29 17:05:00
|
Marcus P |
På 51: Jo men det finns det hur många som helst som har blivit. Fast de kallas för bisexuella istället - eftersom de har varit kära i personer av motsatt kön också. Men frågan om vad som är kärlek och vad som är "bara sex" är synnerligen svår att bena ut. Särskilt är det svårt att upprätthålla distinktionen om man tror på biologisk determinism.
|
|
Inlägg #54: Postat: 2002-08-29 17:07:00
|
Andreas |
Nr 47: jag tror inte att RFSL:s lobbying kan påverka människors sexualitet i sig, utan endast att den kan påverka människors acceptans och tolerans över sin egen sexualitet dvs. om de erkänner och går ut med den eller inte
|
|
Inlägg #55: Postat: 2002-08-29 17:07:00
|
Marcus P |
På 52: Det är inte min erfarenhet. Men även om det är så för i princip alla, behöver jag inte förklara det utifrån min teori om kulturell betingning - eftersom kulturell betingning inte har ett skvatt med "det fria valet att byta" att göra.
|
|
Inlägg #56: Postat: 2002-08-29 17:10:00
|
Marcus P på 54 |
Nej, det gör du inte, eftersom du inte tror på kulturell betingning. Men om lobbying kan ändra en samhällsattityd och således en social norm, ändras de kulturella betingningsfaktorerna. Om den sociala normen ändras, kommer även den kulturella betingningen bli annorlunda. Ergo: om h6 är kulturellt betingad, kommer dessa förändringar även att påverka antalet homosexuella. Och det har fortfarande inget med trender att göra
|
|
Inlägg #57: Postat: 2002-08-29 17:11:00
|
Andreas |
53: vi talar väl om homosexuella här och inte bisexuella. Vi talar väl om vraför man ENDAST tänder på/blir kär i samma kön? Men du kan väl svara på frågan hur det kommer sig att en person utvecklar heterosexualitet? Är det ett inlärt beteende tror du?
|
|
Inlägg #58: Postat: 2002-08-29 17:12:00
|
Marcus P, på 54 forts |
Däremot har du naturligtvis också en fet poäng i att samhällsklimatet på kort sikt företrädesvis påverkar människors benägenhet att vara öppna med en avvikande sexuell läggning. Men jag hävdar att det utöver denna förändring, även _kan_ jag säger inte att det är så; jag vet inte äga rum en annan, långsiktig, förändring, som har med själva sexualiteten att göra.
|
|
Inlägg #59: Postat: 2002-08-29 17:14:00
|
Marcus P på 57 |
Jag tror att det sannolikt är en kombination av ärftliga och inlärda faktorer. Precis som jag tror om en mängd andra egenskaper.
|
|
Inlägg #60: Postat: 2002-08-29 17:15:00
|
Marcus P, slutord |
Därmed har jag sagt det jag ville säga i debatten vissa saker flera gånger och hänvisar således fortsatt debatt till e-post. Jag nås på priftisbigfoot.com. Jag kommer dock att titta in till den här tråden fler gånger, företrädesvis för att se om någon svarat på den fråga jag ställde i svar 31.
|
|