Inlägg #21: Postat: 2002-08-29 16:01:00
|
Andreas |
Jag tror att utvecklingen är så fiffig att den är heterogen/mångfasetterad, dvs att en majoritet föds till en sexualitet som säkrar fortplatningen och en minoritet "avviker" - och att det också finns en mening med det. Precis som det finns avvikare inom precis allting.
|
|
Inlägg #22: Postat: 2002-08-29 16:04:00
|
Christer H |
Enligt alla undersökningar om människors sexuella preferenser är de "bisexualitet" betydligt vanligare än renodlad "homosexualitet". Denna grupp kan "välja" endera tillhörigheten eller "bådeoch-tillvaron". Bla. Kyreus har beskrivit den sista, bra i en artikel.nu tyvärr bortsuddad Mvh CH
|
|
Inlägg #23: Postat: 2002-08-29 16:10:00
|
Christer H |
svar 21 Aha, 100 biologisk determinism allså! Gäller det könsbeteenden oxå? Intelligens? Musikalitet? osv osv.. Jag delar inte din uppfattning, Andreas. Mvh CH
|
|
Inlägg #24: Postat: 2002-08-29 16:12:00
|
Andreas |
Jag hade önskat att denna diskussion överhuvudtaget inte skulle behövas. Den är ung. lika intressant som "varför röstar en del på miljöpartiet, medan andra föredrar moderaterna"? eller varför gilar en del hårdrock och andra klassisk musik?
|
|
Inlägg #25: Postat: 2002-08-29 16:15:00
|
Andreas |
nr 22: men Christer, hur många av de "bisexuella" tror du inte egentligen är homosexuella, fast de inte erkänner det, under förevändningen att de åtminstone vill vara 50 "normala"? Jag själv definierade mig som bisexuell ett tag. OBS!! Därmed inte sagt att alla bisexuella eg. är homosexuella!
|
|
Inlägg #26: Postat: 2002-08-29 16:21:00
|
Andreas |
Jag har inte sagt 100 biologi, men jag tror att sexualiteten bestäms när vi är mycket små, kanske i fostret. Möjligtivs kan det då handla om ett omedvetet! val. Det kan väl inte uteslutas. Men sen tror jag det är som det är, och att det inte går att ändra på.
|
|
Inlägg #27: Postat: 2002-08-29 16:24:00
|
Andreas |
Och detta "val" tror jag som sagt inte har ett dyft att göra med samhällsklimatet. Det verkar som du utgår från någon slags befängd ide om att alla människor "egentligen" är disponerade att "bli" heterosexuella och att homosexualitet uppstår genom att något "går snett". Är det korrekt uppfattat?
|
|
Inlägg #28: Postat: 2002-08-29 16:26:00
|
Andreas |
Du skriver ju: "Alla föds vi sexuella med en disposition för heterosexualitet. Denna slår normalt igenom men kan överridas av den individuella utvecklingen". Japp, egentligen skulle jag bli hetero, men min omgivning/uppfostran har gjort mig till homo. Mycket troligt...Speciellt med tanke på att alla andra i nära min omgivning är hetero...
|
|
Inlägg #29: Postat: 2002-08-29 16:27:00
|
Andreas |
Kontentan av ditt resonemang är att 1600-talets människors sexualitet inte i ilka hög grad "överreds" av människors resp. individuella utv. Eller?
|
|
Inlägg #30: Postat: 2002-08-29 16:30:00
|
Marcus P |
För en gångs skull måste jag nog hålla med Christer H, åtminstone till en viss del. Fast jag tror att ni två pratar förbi varann. Christer och Guillou företräder en syn på homosexualitet som huvudsakligen kulturellt betingad en syn de faktiskt delar med queerteorin - INTE den syn som Andreas för fram i svar 27. Andreas, man är inte emot bögar bara för att man inte håller med dig på ett teoretiskt plan.
|
|
Inlägg #31: Postat: 2002-08-29 16:32:00
|
Marcus P |
Diskussionen om arv och miljö kan föras vidare i evighet. Men så länge vi bara har åsikter och inte vet något, är det inte så intressant - utom om man tittar på vilka ståndpunkternas konsekvenser är. Vad skulle vara konsekvensen av att homosexualitet är medfött/inlärt?
|
|
Inlägg #32: Postat: 2002-08-29 16:33:00
|
Marcus P |
Och Andreas: Om alla människor i din närhet jag tolkar det som att du menar din familj är hetero, varifrån skulle då "homo-genen" komma?
|
|
Inlägg #33: Postat: 2002-08-29 16:35:00
|
Andreas |
Nej, man är självklart inte automatiskt homofob för att man inte håller med mig. Men "kulturteorin" ger naturligtvis homofober vatten på kvarn vilket i sig inte är ett motargument jag vet, men dock.
|
|
Inlägg #34: Postat: 2002-08-29 16:37:00
|
Andreas |
Jag tror vi talar om varandra på ett plan, jag kan inte själv utesluta "kulturteroin" om vi talar om ett mycket tidigt stadium av en individs liv. Men jag kan inte fatta hur man kan vara så naiv och tro att folkefter det stadiet "väljer" att bli homosexuella! Det övergår mitt förstånd.
|
|
Inlägg #35: Postat: 2002-08-29 16:39:00
|
Andreas |
Hade jag som 18-åring och omogen kunnat välja, så hade jag givetvis för enkelhetens skull "valt" heterosexualitet. Varför kunde jag inte det, kan Christer förklara det?
|
|
Inlägg #36: Postat: 2002-08-29 16:42:00
|
Andreas |
Marcus, jag har inte påstått att det finns EN homogen som förklarar allt. Det kan vara så att det är en kombination av saker i olika gener, det behöver inte ens ligga i generna. Och om det ligger i generna så kan det vara något som uppträder ibland, ibland inte, dvs. med en/flera generationers mellanrum.
|
|
Inlägg #37: Postat: 2002-08-29 16:43:00
|
Marcus P |
Du glömmer en sak Andreas: att vara kulturellt betingad är verkligen inte samma sak som att ha ett val. Kulturell betingning är något lika ofritt som biologisk betingning. Skillnaden är att kulturen är aningen lättare att ändra på - om man nu vill det. Och där hamnar vi i min fråga om konsekvenser igen svar 31.
|
|
Inlägg #38: Postat: 2002-08-29 16:45:00
|
Andreas |
Varför inte vända på det, hur har ni blivit heterosexuella? Ni tror också att det är något ni lärt er? Hur kommer det sig? Vad är det för orsaker bakom er heterosexualitet?
|
|
Inlägg #39: Postat: 2002-08-29 16:46:00
|
Marcus P |
Om man föds till h6 finns det i generna. Punkt slut. Det finns ingen annanstans där medfödda egenskaper kan "förvaras". Huruvida h6 är medfödd och triggas av en kombination av recessiva genetiska uttryck eller om den är kulturellt betingad, är för mig ointressant eftersom jag inte ser h6 som något som ska "tas bort".
|
|
Inlägg #40: Postat: 2002-08-29 16:46:00
|
Andreas |
svar 37: Marcus, det där borde du poängtera för Christer H.
|
|