Inlägg #1: Postat: 2002-08-29 14:46:00
|
Christer H |
Visst är det trendigt att vara homo, och visst är det många gånger frågan om ett val. Självklart spelar då omgivningens inställning roll vad man väljer. RFSL blev inte orättvist utsedda till "årets lobbyist" år 2000, av bla. tidningen Resume. Mvh CH
|
|
Inlägg #2: Postat: 2002-08-29 14:48:00
|
Christer H |
Det skulle vara intressant att få höra dina teorier, Andreas, till vad som "gör" folk till homos eller heteros. Mvh CH
|
|
Inlägg #3: Postat: 2002-08-29 14:49:00
|
Andreas |
Och vad är det som säger att dessa "brott" inte i verkligheten också var flerfaldigt mer vanligt än vad som framgår av "dokumenten"??
|
|
Inlägg #4: Postat: 2002-08-29 14:54:00
|
Andreas |
Du kan säga vad du vill, men du kan tyvärr aldrig få mig att tro att det är frågan om ett val, förutom valet att gå ut med det eller inte
|
|
Inlägg #5: Postat: 2002-08-29 14:56:00
|
Andreas |
Tragiskt att se att även du gått på myten om RFSL:s lobbying. Det handlar inte om att värva nya medlemmar som du o många andra verkar tro. Det handlar om att få allmänheten att inse att man oavsett läggning skall ha samma rättigheter. Det handlar om att man skall vara stolt över sig själv, OAVSETT om man är hetero, bi eller homo osv.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2002-08-29 14:57:00
|
Andreas |
Men för korttänkta så klingar RFSL:s budskap så här: "Bli homo, det är trendigt, du blir bättre som människa.."...suck, då har man inte fattat ett dugg.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2002-08-29 15:00:00
|
Andreas |
Du skriver: "Självklart spelar då omgivningens inställning roll vad man väljer" Javisst. Om man väljer att 1. hålla käft eller 2. vara öppen. Det har du rätt i. Men man väljer inte faktumet i sig att bli kär i det ena eller det andra könet.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2002-08-29 15:02:00
|
Andreas |
F.ö. "propaganda", är det det jag håller på med? Bara jag, eller även Guillou? Eller är allt du tycker "fakta" och det andra tycker "propaganda"?
|
|
Inlägg #9: Postat: 2002-08-29 15:05:00
|
Andreas |
Förresten, du anser alltså också att vi alla föds latent bisexuella och formbara? Att heterosexualiteten alltså inte är medfödd utan endast något vi lär oss?
|
|
Inlägg #10: Postat: 2002-08-29 15:21:00
|
anders |
Christer:
Hur kan du veta att det "många gånger" är ett val att bli/leva som homosexuell?
|
|
Inlägg #11: Postat: 2002-08-29 15:30:00
|
Christer H |
svar 3 Självklart var dessa "brott" vanligare än vad som finns dokumenterat. Varken Guillou eller jag har påstått nåt annat. Men jämför du relativa frekvensen är det lätt att dra Guillous slutsatser. Jag vänder mig emot att du medvetet utelämnar delar av Guillous argumentation. DET är propaganda! svar 8 MvhCH
|
|
Inlägg #12: Postat: 2002-08-29 15:34:00
|
Christer H |
svar 5-6 Det är nog du som missuppfattat ordet lobbying. Havanna PR AB, som är medarrangör till "stora Lobbydagen" säger: lobbyister är ”påtryckare som försöker få politiker att fatta beslut som är gynnsamma för deras uppdragsgivare”. Mvh CH
|
|
Inlägg #13: Postat: 2002-08-29 15:35:00
|
Andreas |
Vad är det jag utelämnar? Jag utgår ifrån hans kolumn i AB samt hans kategoriska påsåtående under chatten med AB:s läsare: "Få fall av domar mot homosexuella, kontentan det fanns alltså få homsexuella.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2002-08-29 15:41:00
|
Andreas |
Javisst, Men uppdragsgivarna i det här fallet är inte ute efter att värva medlemmar i form av att folk skall "bli" homos, som t.ex. ett politiskt parti. Uppdragsgivarna är endast ute efter att tillrättaställa en orättvis samhällelig ordning.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2002-08-29 15:42:00
|
Andreas |
Förtydligande: Jag har aldrig påstått at RFSL inte lobbar, Det gör de som alla organisationer gör. Men det är syftet med lobbyingen som många verkar har missuppfattat alltså, återigen, missuppfattningen att man vill att folk skall bli bi/homo
|
|
Inlägg #16: Postat: 2002-08-29 15:46:00
|
Andreas |
Eftersom du säger i svar 1:" Självklart spelar då omgivningens inställning roll vad man väljer. RFSL blev inte orättvist utsedda till årets lobbyist", så verkar det som att även du gått på myten om att man kan påverka folks läggning, påverka folk att tända på ett kön som de annars inte skulle ha tänt på/bli kära i. Mycket naivt, i mina ögon. Känslor är inget vi rår över som tur är kanske...
|
|
Inlägg #17: Postat: 2002-08-29 15:47:00
|
Christer H |
svar 7,9,10 Jag känner många bi och "homosexuella". Inte få av dem har "valt" olika läggning under olika perioder av livet. Alla föds vi "sexuella" med en disposition för heterosexualitet. Denna slår normalt igenom men kan "överridas" av den individuella utvecklingen. Valet gäller främst de som inte utvecklats till tydliga heteros eller homos. Vad tror du? Mvh CH
|
|
Inlägg #18: Postat: 2002-08-29 15:54:00
|
Christer H |
svar 14-16 Suck... jag har aldrig påstått att RFSL:s lobbying går ut på att "värva medlemmar", eller att locka över heteros till homogruppen. Du förvanskar och förenklar medvetet?. De som är osäkra på sin läggning påverkas däremmot av omgivningens syn och ev. "hippfaktorer" Mvh CH
|
|
Inlägg #19: Postat: 2002-08-29 15:56:00
|
Christer H |
svar 13 Den relativa frekvensen jämfört andra sex"brott". Fattar du inte vad jag säger? Mvh CH
|
|
Inlägg #20: Postat: 2002-08-29 16:00:00
|
Andreas |
Jag känner inte bara mig själv utan flertalet "icke-heterosexuella", varav ingen har "valt" en sexualitet som många gånger kan göra livet jobbigt, pga intoleranta ufon. När man mognar och väl inser att det var omgivningens attityder och inte jag själv/de homos jag känner som var fel, så är man fullständigt nöjd med läget och skulle absolut inte vilja ändra någonting.
|
|