Förbannade förmyndarstat

Inlägg #1: Postat: 2002-08-27 17:37:00
dick erixon
Ha, de gamla partierna plockar ut alla sina valsedlar GRATIS och de lägger dessutom beslag på hundratals miljoner kr i statsstöd varje år!

Partistödet är det som räddar dessa förstelnade partier från att bli utslagna av nya alternativ.

Så Knut, din uppmaning är riktig - men rikta den åt rätt håll
Inlägg #2: Postat: 2002-08-27 19:16:00
Christian Gergils
Knut! Om du inte förstått det så får vi alltså som nystartat parti betala för våra valsedlar själva.
Inlägg #3: Postat: 2002-08-28 00:57:00
Magnus
Att klämma in i Tänk-om-"partiprogrammet" att partistöden bör minskas radikalt eller avskaffas vore väl friskt och sunt samt i linje med er politik?! Men det kan ju göras "nån sketen tisdag" efter valrörelsen, när ni inte längre slåss för att höras och fånga folks intresse för politik just nu.

Med exceptionell framgång kan ju en liten chans till flera procent och en 4-potential finnas redan vid nästa val, och med ett mer normalt flyt vid valet om åtta år! Hursomhelst, lycka till!!!
Inlägg #4: Postat: 2002-08-28 07:57:00
Knut
Svar till 1
Det är fråga om ett parti som vill öka friheten för människor och att man då kräver att vi skall tvingas vara med och med intvingade skattemedel betala är naturligtvis både patetiskt och ett utslag av hyckleri. Att staten ger stöd till etablerade partier betyder inte att varenda liten sekt som dyker upp skall få pengar. Snarare tvärtom. Bort med allt sånt stöd.
Inlägg #5: Postat: 2002-08-28 07:59:00
knut
Svar till 2.

Du skriver själv att ni tänkte använda "valsedlarna" som flygblad. Ert rättshaveristiska gnäll till trots är flygblad något man får ordna själv; om man klarar av det.
Sen vill jag passa på att påpeka att det ger ett ganska hjälplöst och inte så lite komiskt intryck när förmyndarstatens fiender skriker i högan sky av harm när de inte får använda samma förmyndarstats skattesubventionerade tryckeritjänst.
Inlägg #6: Postat: 2002-08-28 08:49:00
Krillle
Knut: Du verkar ha missförstått problemet. Vad Christian kritiserar i sin artikel är inte att Fria Listan inte får gratis valsedlar tvärtom vill de väl avskaffa subventioneringen för alla partier utan att man inte får utforma sin egen valsedel som man vill.
Inlägg #7: Postat: 2002-08-28 09:14:00
Danne
Varför inbillar sig knutte att fria listan vill ha subventionerade valsedlar?! De vill ju betalar ju för dom! Hur de sedan använder dom är väl inget som knutte har med att göra, eller är du en sån där som älskar att bestämma hur alla andra ska göra därför att du vet bättre än alla andra.
Inlägg #8: Postat: 2002-08-29 13:28:00
Kalle G
Eller kan man ju vända på det, Danne, och säga att de vill använda sina egenbekostade propagandablad som valsedlar. Och det var väl det som Valmyndigheten sade nej till.
Inlägg #9: Postat: 2002-08-31 08:31:00
Knut
Svar till 6,7,8

Fria Listan vill att Valmyndigheten skall trycka en kvarts miljon valsedlar för 10 000 kr vilket är den skattesubventionerade taxa som valmyndigheten tillämpar. Om man vill ha det bidraget har tydligen valmyndigheten - rätt eller fel av dem- vissa krav.
Inlägg #10: Postat: 2002-08-31 08:34:00
Knut
fortsättning på svar

När Gergils och hans "Fria" Lista nu är alldeles till sig av upprördhet och skriver inlägg om förmyndarstaten är det alltså fråga om ett närmast patologiskt hyckleri. Hela hans inlägg är ett klagomål på att jag och andra skattebetalare inte via valmyndighetens försorg tvingas betala Fria Listans tryckkostnader. Patetiskt var ordet.
Inlägg #11: Postat: 2002-08-31 18:27:00
erik
Problemet är ju att man tydligen ine följer de lagar som satts upp att gälla för oss alla.
Inlägg #12: Postat: 2002-09-01 02:20:00
Magnus Andersson
Du Knut. När jag köper A4-papper til skrivaren med laserkvalitet i den lilla databutiken på stan kostar 500 ark 40 kr. Alltså 8 öre per ark. Nu har valsedlar visserligen tryck, men är inte av särskilt hög kvalitet och, som du känner till, mindre. Mindre än 1/10 av A4-pappret i vikt?
Inlägg #13: Postat: 2002-09-01 02:23:00
Magnus Andersson
Men anta att valsedeln ändå kostar som skrivarpappret. Då kostar en kvarts miljon valsedlar 10000 kr. Är du helt säker på att valsedlarna subventioneras av staten. Det behöver ju inte vara så, bara för att staten tillhandahåller dem. De tillhandahåller ju även osubventionerade monetära papper, som du säkert vet. När argumenten tar slut babblar man bara på? Som den från valmyndigheten som svarade här på sourze, t ex.
Inlägg #14: Postat: 2002-09-01 02:29:00
MAgnsu Andersson
Därmed inte sagt att det inte kan vara otaktiskt att tjöta för mycket om denna sak, även om de har rätt i sak. Att skriva Fria Listan på en tom valsedel duger förhoppningsvis bra och ett krångligt partinamn gynnar knappast Fria Listan.
Inlägg #15: Postat: 2002-09-02 07:50:00
Knut
Svar på 11
Huruvida valmyndigheten agerat korrekt eller inte varken vet eller bryr jag mig om. Det är Gergils och Fria Listans hyckleri som stör mig. Jag betraktar själv Fria Listan som ett välkommet alternativ och så skall man behöva se dem göra bort sig så monumentalt. Gergils artikel var inget annat än ett stort hjälplöshetstecken. Finns det inga partier med både bra idéer _och_ vettigt folk?
Inlägg #16: Postat: 2002-09-02 07:55:00
Knut
Svar till Magnus.

Tja, om det inte vore billigare hos valmyndigheten blir Gergils gnäll än mindre begripligt och bara mer patetiskt.

I vilket fall som helst är det billigare hos valmyndigheten. Gå till ett tryckeri och fråga vad de vill ha för en kvarts miljon flygblad/valsedlar.
Inlägg #17: Postat: 2002-09-03 11:44:00
Dick Erixon
Knut, Fria listan FÅR INTE trycka de valsedlar vi vill. FÅR INTE gå till eget tryckeri och trycka! FÅR INTE även om vi betalar själva. Du har fått priset på hjärnan, men det är marknadsmässigt. iofs framförhandlat av staten, mot bakgrund av att det trycks hur många miljoner valsedlar som helst, vilket ger mängdrabatt.
Inlägg #18: Postat: 2002-09-07 10:29:00
k
Tycker det låter hemskt med att inte Fria Listan ej får trycka sina valsedlar. Jag trodde detta var ett demokratiskt land där vi fick tycka och tänka själva men jag börjar allt mer att tvivla. Vad hände med tryckfrihetsförordningens grundprinciper?
Laddar...