Inlägg #1: Postat: 2002-08-27 17:49:00
|
flemens |
Sant. Nu ska man t.o.m. räkna Kalle Anka-partiet som ogiltig röst och då återstår sofflocket för att säga sin mening.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2002-08-27 18:49:00
|
Mikael V |
jag ska rösta ogiltigt! om det blir, låt oss drömma, hundra procent fler ogiltiga röster än i förra valet måste ju tom en byråkrat fatta att detta inte enbart beror på röstning på kalle anka eller klantighet.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2002-08-27 20:21:00
|
Stefan |
Och det bästa är att det inom parlamentarismen går att kalla den typen av verksamhet för "odemokratisk". Röstar du inte, ja då ställer du inte upp på demokrati. Så enkelt är det att enkelrikta demokratibegreppet.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2002-08-27 21:19:00
|
Lasse Franck |
Skitsnack. Om en stor mängd människor röstade blankt är det alldeles självklart att det skulle synas – och få konsekvenser.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2002-08-27 23:01:00
|
JPA |
Och nar ni har sagt er "mening" kommer allt fortsatta som vanligt. Vore det inte battre kryssa for naagon och sedan krava ansvar?
|
|
Inlägg #6: Postat: 2002-08-28 08:11:00
|
peter horal |
man kan också tolka en blankröst som ett utslag för en negativ, icke -konstruktiv " allt-är -skit, Jag-är-emot-allt"mentalitet.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2002-08-28 12:53:00
|
Åsa |
Inför missnöjesvalsedel?! Om inte politikerna var så fega kunde man väl införa en "missnöjes-valsedel" så att det klart framgick att de flesta som inte röstar idag, eller röstar blankt inte alls är lata, dumma eller oengagerade - utan just missnöjda med de gamla partierna!
Men ännu bättre är förstås att det finns nya partier att lägga sin röst på!
/å
|
|
Inlägg #8: Postat: 2002-08-28 21:31:00
|
Marcus P |
Tänk om det var så här istället: Blanka röster räknas som röster på en tom stol i riksdagen. Om över 4 av rösterna är blanka kommer ett visst antal mandat att vara vakanta, det vill säga ett gäng stolar i riksdagen skulle stå tomma. Blankpartiet, skulle det vara nåt?
|
|
Inlägg #9: Postat: 2002-08-29 00:15:00
|
PB |
Jag skall inte rösta på..det som jag anser vara lite rätt.
.Blanka röster är röster som säger att r inte anpassar er politik efter opinion utan formar opinionen till att passa er politik genom att anpassa det system som ni förfogar över efter era behov. En missuppfattning av partiernas existenberättigande.
Systemet skall tjäna folkopinionen inte tvärtom.
PB
|
|
Inlägg #10: Postat: 2002-08-29 00:15:00
|
PB |
Jag skall inte rösta på..det som jag anser vara lite rätt.
.Blanka röster är röster som säger att r inte anpassar er politik efter opinion utan formar opinionen till att passa er politik genom att anpassa det system som ni förfogar över efter era behov. En missuppfattning av partiernas existenberättigande.
Systemet skall tjäna folkopinionen inte tvärtom.
PB
|
|