|
Inlägg #1: Postat: 2002-08-21 02:04:00
|
|
Per |
forts. Hur ofta har man inte hört offentlig verksamhet sätta på sig "spenderbyxorna" för att handla upp budgeten för året.. för "annars får man mindre pengar till nästa år"... Ja.. det här pågår.. inte överallt.. men påstå inte att det inte förekommer..
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-08-22 19:23:00
|
|
Henrik Hermansson |
Sant. Men det är svårt att säga hur resurser ska användas optimalt när det kommer till vård. Avkastningen kan inte avgöra om det är optimalt. Offentlig vård kankse slösar, men hellre det än att den privata snålar.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-08-22 22:26:00
|
|
Per |
Håller med om att ett vinstmaximerande företag inte är bra för "kunderna".. det gäller ju oavsett alla branscher tror jag.. inte bara vården.. Men man skulle kanske driva sjukvården och andra viktiga samhällsfunktioner på annat sätt en den görs idag.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-08-22 22:26:00
|
|
Per |
forts. Någon slags hybrid mellan offentlig och privat verksamhet.. ett företag utan vinstkrav kanske? med staten, eller nån stiftelse som ägare... inga börsnoteringar här alltså!... Har inte några färdiga paketlösningar, men jag tror inte att privatisering behöver vara "av ondo".
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-08-23 17:51:00
|
|
Henrik Hermansson |
Jag har tänkt i liknande banor. Det bästa vore kanske privata företag som belönades för annat än just vinst och avkastning till ägare. En omvärdering av vad som är välskötta företag vore inte fel. T ex miljöarbete, sjukskrivningar o s v säger ju mer än vinst och avkastning.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2002-08-23 22:20:00
|
|
Per |
Jag ska börja med att säga att jag är dåligt insatt i hur de befintliga privata sjukhus och tandvårdskliniker drivs. Men som utvecklingen varit på sistone tror jag att den största kravställaren på vinstmaximering bland företag är börsen. Aktieägarna har oftast ingen aning om hur verksamheten ser ut hur den drivs utan är endast intresserad av så bra avkastning som möjligt..
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2002-08-23 22:20:00
|
|
Per |
forts. Om du däremot inte börsnoterar utan håller dig till "stabila" enskilda ägare som ser verksamheten kanske inte kraven blir lika stora.. Ägarna inser kanske då att vinstmaximering inte alltid är det bästa på lång sikt.. Ett företag som tar kunderna för givet och bara ser till vinst kommer ju inte överleva på lång sikt.
Men vad vet jag..
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2002-08-24 17:17:00
|
|
Henrik Hermansson |
Den kortsiktiga hyperkapitalismen fungerar kanske inte riktigt. Börsen belönar företag som "slimmar" och "bantar" företagen och bränner ut sina anställda. "Sparpaket" är bättre för börskursen än serisöa investeringsprojekt på lång sikt. Undrar hur en sådan förändring av börsen skulle gå till? Kanske kan staten låna kapital och göra företag oberoende av börshysterin. Eller nåt.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2002-08-24 17:19:00
|
|
Henrik Hermansson |
Den bild jag hittills fått av privatiserad vård är att anställda vinner och patienter förlorar. Men jag är inte heller insatt i alla nyanser...
|
| |