7 av 10 svenskar

Inlägg #1: Postat: 2002-08-19 14:25:00
Gnurf
Överhuvudtaget så bör man nog kunna språket i det land man bor i och där man har rösträtt. Inget konstigt med det. Sedan räknas alla med svenskt medborgsrakp in bland "svenskar", om du inte vill se Ali som städar på Donken som svensk så får du stå för det.
Inlägg #2: Postat: 2002-08-19 14:31:00
Lena V
Jag ser Ali som svensk, men det gör inte majoriteten av svenska arbetsgivare. Och det, min vän, är alldeles förjävligt.
Inlägg #3: Postat: 2002-08-19 15:27:00
Samuel Sirén, svar på svar 2
Och din tanke är kanske att de kommer att se honom som ännu mindre svensk ifall han genomgått ett godkänt prov i svenska?
Inlägg #4: Postat: 2002-08-19 16:24:00
Lena V
Min tanke är att människors mentalitet angående hur vi ser på och bemöter invandrare kunde vara bättre. Jag tolkar 7 av 10 svenskar, som ännu en liten del av den Vi och Dom-mentalitet som ger sig uttryck i mångt och mycket. Naturligtvis bör en invandrare som tänkt framlida sina dagar i ett annat land, lära sig det inhemska språket, om inte annat för sin egen skull.
Inlägg #5: Postat: 2002-08-19 18:16:00
Gnurf
"Jag tolkar 7 av 10 svenskar, som ännu en liten del av Vi och Dom-mentaliteten"

Hur menar du då?
Inlägg #6: Postat: 2002-08-19 19:23:00
Lena V
Jag vet inte hur mycket du följt med i debatten som orsakades av folkpartiets utspel om svenskaprov för att få bli medborgare. Jag har följt den med stigande intresse då den visat sig bekräfta att Vi-Dom mentaliteten är ganska utbredd. 7 av 10 svenskar anser att Dom som inte klarar av ett svenskaprov inte är värdiga att bli svenska medborgare.
Inlägg #7: Postat: 2002-08-19 19:26:00
Lena V
Om man koncentrerar sig på just frågan om svenskaprovet som ett godkännande för medborgarskap så finns det först och främst två hinder du som invandrare har att tampas med i kampen med svenskan. 1. Undervisningen är undermålig. 2. Oviljan arbetsgivare runt om i landet visar upp när det gäller att anställa invandrare, som genom att komma ut i arbetslivet lär sig behärska språket på naturlig väg, så att säga.
Inlägg #8: Postat: 2002-08-19 19:31:00
Lena V
Jag har varit sammanboende med en invandrare i tio år. Vi har gått den långa vägen via polisförhör var sjätte månad under ett par års tid till att slutligen landa med hans svenska medborgarskap och med vad allt det innebär. Under denna - intressanta - resa märker man säkert av Vi-Dom mentaliteten mer än dom som inte företar den. Den är tyvärr ganska utbredd. Både i stort och smått.
Inlägg #9: Postat: 2002-08-20 02:46:00
Gnurf
Undervisningen ska givetvis hålla högre klass än vad den gör idag. Om man skulle misslyckas med ett prov är det ju bara att göra om tills man klarar det, inte så att man kastar ut dem som inte klarar det.
Inlägg #10: Postat: 2002-08-20 02:48:00
Gnurf
Tjuriga arbetsgivare kan kanske bli svåra att bli av med, så det hjälper det ju bara om den invandrare som söker jobbet kan bra svenska.
Inlägg #11: Postat: 2002-08-20 02:50:00
Gnurf
Jag tror dock att Vi-Dom mentaliteten kommer suddas ut allt eftersom tiden går och generation efter generation växer upp tillsammans med ättlingar till invandrare. Vad tror du? :P
Inlägg #12: Postat: 2002-08-20 11:13:00
Lena V
Det gör den säkert, men varför inte hjälpas åt redan idag, för att göra processen kortare..:
Inlägg #13: Postat: 2002-08-20 22:10:00
Christer H
En "vi och dom-mentalitet" uppstår när flera kulturer skall existera parallellt, och oviljan att förstå/anpassa sig/integreras finns från alla håll. Hyllandet av multikulturen är problemet. Det leder bara till likgiltighet för andra människor än de i egna gruppen. Självklart måste presumtiva svenskar kunna prata och skriva svenska. Men också vilja dela våra grundvärderingar. Lena V. delar in oss i vi och dom, inte Leijonborg. Mvh CH
Inlägg #14: Postat: 2002-08-20 23:16:00
Lena V
Ditt första påstående; ja. Ditt andra påstående; precisera varför mulitkulturen bara leder till likgiltighet för andra människor än de i egna gruppen. Ditt tredje påstådende; vilka grundvärderingar har vi egentligen?
Ditt fjärde påstående; var någonstans säger jag att Leijonborg delar in oss i Vi-Dom? Och på vilket sätt gör Jag - personligen - det? Grundat på denna text? Då har antingen jag skrivit den otydligt, eller du läst den illa. Mvh LV
Laddar...