Kärnkraften behövs inte alls!

Inlägg #1: Postat: 2002-08-19 12:34:00
Michael Lundahl
att vi skulle varit på väg att få en motsvarande Tjernobyl-olycka i Oskarshamn, det vet vem som helst som är minsta allmänbildad på svenska kärnkraftverk att det är fullständigt skitsnack. Låt mig gissa: Din källa var en braskande rubrik på aftonpressens löpsidor?
Inlägg #2: Postat: 2002-08-19 12:40:00
Michael Lundahl
Och vad gäller avfallet... kärnkraftsavfall är det ENDA avfall som vi kan göra något åt. Koldioxid, svavel, nitrösa gaser, sot... INGET av dessa kan vi göra något åt utan släpper bara ut i luften. Kärnavfall kan vi begränsa. Dessutom har ju ni antkärnkraftsfanatioker fixat det så fint att det blivit förbjudet med forskning som skulle kunna lösa problemem med kärnkraft... tack för det era sabla korkskallar. Var ni rädda för att kärnkraften skulle bli säker så ni var tvugna att ge er eller?!
Inlägg #3: Postat: 2002-08-19 12:43:00
Michael Lundahl
Och bara den sak som att du måste börja tjafsa om "Dödsguden Pluto" visar hur fattig du är på argument., Vad farao har sådant TJAFS rent ut sagt att göra i en seriös debatt?! Nä du Fridolin... när ni drar fram på det här fullständigt hämningslösa sättet, då går det inte att ta er på allvar. Då litar jag betydligt mer på kraftbolagen... därför att de kör åtminstone med öppna kort. Ni kör med propaganda och skitsnack. Väx till er.
Inlägg #4: Postat: 2002-08-19 12:50:00
pragmatisk
herr lundahl verkar lätt rabiat.. ;o Kan vi begränsa kärnavfall? hur menar du att skulle hjälpa? det är ju lika farligt fast det är lite
Inlägg #5: Postat: 2002-08-19 13:22:00
Anna Li
Michael du som är så sugen på källkritik och kritisk tänkande; Vad skulle det finnas för anledning att en massa pålästa människor skulle ifrågasätta kärnkraften utan att ha fakta med sig? Finns det någon anledninge att kraftbolagen skulle säga att kärnkraften är bra utan att ha fakta med sig? Ser du ingen skiljelinje mellan de olika intressenterna?
Inlägg #6: Postat: 2002-08-19 13:50:00
Michael Lundahl
Anna Li: Därför att ibland är folk inte så pålästa som de borde vara när de yttrar sig så här skarpt. Ibland har de inte fakta utan rykten, överdrifter och rena felaktigheter i bagaget. Och detta gäller speciellt unga. Därför vill jag nu att Fridolin JR backar upp sina fantastika pståenden lite, annars kommer jag inte att ta dem på allvar.
Inlägg #7: Postat: 2002-08-19 13:53:00
Michael Lundahl
Skillnaden mellan Fridolin och kraftbolaget är att om jag går till Fridolin får jag svada, floskler och referenser till romerska dödsgudar. Jag får inget som jag kan göra något vettigt av utan det han skriver kan än så länge vara ihopfantiserat av honom samtidigt som han skrev det. Går jag till kraftbolagen får jag raka, opragmatiska svar... svar som jag sedan kan ta till andra källor och verifiera.
Inlägg #8: Postat: 2002-08-19 13:54:00
Michael Lundahl
oppragmatiska pragmatiska attans att knapparna sitter nära. :p
Inlägg #9: Postat: 2002-08-19 14:32:00
oppPragmatisk många p:n blir det
frågan var allvarligt menad. oavsett om vi avvecklar eller inte. vad ska vi göra med avfallet? tycker att du rätt bekvämt hoppar över det problemet.
Inlägg #10: Postat: 2002-08-19 15:29:00
Michael Lundahl
Det ska du inte fråga mig... utan stollar som Fridolin vars åsikter sett till att det blivit förbjudet att forska på dylika saker.
Inlägg #11: Postat: 2002-08-19 16:46:00
Marcus J
Koldioxid o svavel är ju otrevligt men tidsperspektiven kan ju inte ens jämföras. Tror mig cokså veta att det där med trernobyl i sverige inte är helt sant iofs. Det var nåt på tv nångång om att jordens urantillgångar inte kommer räcka särskilt länge i vilket fall, varför forskning gör bättre nytta inom solenergi etc. Och Lundahl - jag är ju inte uppsatskungen, men om du drog ner på Bamse-svordomarna kanske det räckt med ett inlägg.
Inlägg #12: Postat: 2002-08-24 22:45:00
Gustav Fridolin
Att kärnkraften bidrar till växthuseffekten kan man läsa i rapporter från OECD och IAEA det senare är FN:s energiorgan, båda organisationerna är att klassa som kärnkraftsvänner som tyvärr inte finns på nätet. Däremot kan man läsa rapporten Power to go Green på www.scottishgreens.org.uk.
Tjernobylinfot kom från Svensk Kärnkraftsinspektions veckobrev. Man stängde av snabbstoppet och exprimenterade med energiutfallet, precis som i Tjernobyl.
Laddar...