|
Inlägg #1: Postat: 2002-08-16 10:46:00
|
|
Maria |
Är det verkligen så? Räknas inte blankrösten som att man i alla fall deltagit i valet? Vansinnigt annars
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-08-16 13:45:00
|
|
Anders Svensson |
Det är så. Blanka blir ogiltiga. Se Länk: val.se. Men det är klart att de syns som ogiltiga valsedlar efter sammanräkningen. Men de utgör bara en del av de ogiltiga. Det finns tyvärr inget som visar att det är en aktiv protest.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-08-16 14:53:00
|
|
Maria |
Nej, en aktiv protest förstår jag att de inte räknas som, men de räknas i alla fall, och det är det viktigaste. Det är just att ta sig till vallokalen/postkontoret och faktiskt lämna in den där blanka lappen som är en protest. Åtminstone enligt mig. Då har man i alla fall orkat bry sig.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-08-16 15:03:00
|
|
Anders Svensson |
Men vem märker att du protesterar? Ingen, och vad är det då för mening med protesten? Dess enda funktion blir ju att döva ditt eget samvete i så fall. Men jag håller med dig, det är bättre än att ligga hemma på soffan, trots allt.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-08-16 17:39:00
|
|
Maria |
I ett demokratiskt samhälle där vi faktiskt kan och får rösta tycker jag absolut att man ska ta sitt ansvar.
Om man sedan inte vet på vilket parti man vill lägga sin röst så är en blankröst betydligt mer än protest än att stanna kvar i soffan.
|
| |