Lifvendahls rasistiska schabloner

Inlägg #1: Postat: 2002-08-14 16:36:00
Ali Esbati
Man ska låta bli att nöta ut såväl saker som begrepp. Och jag har inte hävdat att Tove L är rasist. Men att invandrare skulle vara småföretagare av hävd är en typ rasistisk schablon som man bör undvika att bygga politik på.
Inlägg #2: Postat: 2002-08-14 17:13:00
Molle
Är du verkligen säker på att du inte missade ett par år i skolan?
Rasistisk schablon? Är gnosjö-anda ett rasistiskt begrepp också?
Du påminner lite om Sancho Pancho..
Inlägg #3: Postat: 2002-08-14 17:36:00
Andreas
Det är snarare så att svenskar är ovanligt dåliga på att starta företag. Detta beror inte på att vi är genetiskt avvikande från resten av mänskligheten utan på att vi har en lång historia av jantelag och förakt för initiativrikedom.
Inlägg #4: Postat: 2002-08-14 18:02:00
SHQ på 1
Nej du har inte nämnt det men rubriken fick mig att leta och det där var väl närmast. Däremot kan Invandrare som anländer till Sverige ha en enorm vilja att dels bli accepterade och dels kan de en djävla glöd. Den bör vi förvalta bättre än att låta den tyna bort på flyktingförläggningar, bakom städhinken eller låta utbildade akademiker inte få komma till korta. mvh
Inlägg #5: Postat: 2002-08-14 18:12:00
Marcus J
Förakt för initiativrikedom? Huh?

Iaf... en invandrare jag känner blev uppmuntrad av arbetsförmedlingen att starta egen pizzeria. Det slog mig plötsligt att anledningen att så många resturanger drivs av invandrare kanske inte beror på vana från hemlandet.
Inlägg #6: Postat: 2002-08-14 21:09:00
Jaxx
Invandrare startar naturligtvis företag för att de har svårt att komma in på arbetsmarknaden. Jag tycker i huvudsak att det är bra att nya företag startas. Det är väl just detta som retar Esbati - att många mörka bröder blir "småkapitalister"
Inlägg #7: Postat: 2002-08-14 21:45:00
SHQ på 6
Så om man är pizzeria innehavare och då småföretagare så är man småkapitalist? Guilt by Hallucination?
Inlägg #8: Postat: 2002-08-14 21:48:00
Gnurf
SHQ: Per definition så är man väl det? Jag har dock inget emot det...säger bara "go, go, go!"
Inlägg #9: Postat: 2002-08-15 09:02:00
Jaxx
SHQ: Driver man ett företag eller sparar pengar på banken är man tekniskt sett kapitalist. Du och jag och fan och hans moster är mao kapitalister. Det är ju detta som AE hatar. Han vill ha ett samhälle där den upplysta eliten som han själv givetvis tillhör;- delar ut bröd och skådespel till den förnöjsamma, arbetande massan. OBS detta är så kallad sarkasm, dock med en rätt stor gnutta allvar i.
Inlägg #10: Postat: 2002-08-15 10:07:00
Anders
Just det, om man sparar pengar på banken är man kapitalist... eh, VM i begreppsförvirring någon? Kapitalist är den som lever på och har makt över andras arbete, i Sverige kan kanske någon procent av befolkningen räknas som kapitalister.
Inlägg #11: Postat: 2002-08-15 17:04:00
Andreas på 56
Situationen som helhet är förstås mer komplicerad, men i den mån det finns någon "inneboende" skillnad i entrepenörsanda mellan svenskar och utlänningar tror jag den främsta orsaken är den svenska jantelagsattityden.
Inlägg #12: Postat: 2002-08-16 18:15:00
SHQ på 9
Jo men ditt klargörande var inte ett från AEs syn. Jag tolkade det hela som att ta i. Jag tycker Ali kan ha ett par få, bra synpunkter i det han skriver men det där med "Rytmen i blodet" är ju de sista stegen på bryggan han springer själv med gulmirka, sydväst och blyskor.
Laddar...